Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anje

Göra ren dieseltank

Rekommendera Poster

Hej!

Efter upptagning tänkte jag göra ren dieseltanken o började med att tömma den diesel som var kvar,när tanken var tom tog jag en passande diskborste o borstade på tankbotten (rostfri tank) ,tänkte att beläggningen skulle lossna lätt men borsten såg ut som om insidan var nytjärad inget löste sig i den lilla diesel som var kvar,det som fastnade i borsten var som tjock tjära,kolsvart klibbig o fet,åkte hem för att kolla vad som kunde vara lämpligt att använda som rengöringsmedel,provade att tvätta borsten i följande i tur o ordning,lacknafta,bensin,förtunning och aceton inget löste upp "tjäran",pratade med en granne som är lite klurig,efter lite prat så gick han ut i köket o sade glatt ,använd Yes diskmedel, o det visade sig borsten blev ren.

 

Vid nästa besök i båten tog jag lite diskmedel som fanns i båten o slog i tanken,borstade lite med samma borsta o vips löste sig beläggningen i tanken,allt är inte gjort än men det ser ut att fungera.

 

Min undran är hur detta fungerar,jag trodde ju att de tidigare nämnda medlen var fettlösande i olika grad.

 

Kan någon kemikunnig person förklara hur detta hänger ihop.

 

Dieseln är tankad från "landtapp" o inga långa slemmiga trådar eller vatten fanns i botten på tanken,jag brukar fylla på med ett sånt här medel som sägs ska vara bra,inte vid varje tankning men så ofta som minnet är med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter upptagning tänkte jag göra ren dieseltanken o började med att tömma den diesel som var kvar,när tanken var tom tog jag en passande diskborste o borstade på tankbotten (rostfri tank) ,tänkte att beläggningen skulle lossna lätt men borsten såg ut som om insidan var nytjärad inget löste sig i den lilla diesel som var kvar,det som fastnade i borsten var som tjock tjära,kolsvart klibbig o fet,åkte hem för att kolla vad som kunde vara lämpligt att använda som rengöringsmedel,provade att tvätta borsten i följande i tur o ordning,lacknafta,bensin,förtunning och aceton inget löste upp "tjäran",pratade med en granne som är lite klurig,efter lite prat så gick han ut i köket o sade glatt ,använd Yes diskmedel, o det visade sig borsten blev ren.

 

Vid nästa besök i båten tog jag lite diskmedel som fanns i båten o slog i tanken,borstade lite med samma borsta o vips löste sig beläggningen i tanken,allt är inte gjort än men det ser ut att fungera.

 

Min undran är hur detta fungerar,jag trodde ju att de tidigare nämnda medlen var fettlösande i olika grad.

 

Kan någon kemikunnig person förklara hur detta hänger ihop.

 

Dieseln är tankad från "landtapp" o inga långa slemmiga trådar eller vatten fanns i botten på tanken,jag brukar fylla på med ett sånt här medel som sägs ska vara bra,inte vid varje tankning men så ofta som minnet är med. 

Landtappsdiesel innehåller rapsolja RME, yes löser rapsolja alldeles förträffligt tom i mitt kök :P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla yrkesbåtar och mindre fartyg (sådana som tankar på macken, inte från bunkerbil) som jag sett har en flaska Yes redo vid eventuellt spill. Det räcker ju med en ynka pytteskvätt diesel för att man ska känna sig som Exxon Valdez, några droppar Yes binder effektivt oljan och tar bort regnbågshinnan på vattnet snabbare än en gris hinnar blinka.

 

Har sett att även KBV, som ju annars kommer sättande med böteslappen i högsta hugg när någon råkar drälla, praktiserar denna metod. En smula dubbelmoral men det är en sak för en annan tråd.

 

Så Yes fungerar utmärkt på diesel och även på andra oljor som motor-, drev- och hydraulolja. Har inte hittat något annat diskmedel oavsett märke som är ens i närheten lika effektivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men petroleum (olja, diesel, bensin etc) är lättare än vatten. Det som händer när man häller yes på vattnet är att ytspänningen försvinner och dieseln/oljan sjunker till botten. Den försvinner alltså inte, den bara sjunker.

Vad gäller att yes löser RME låter mycket rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes binder olja (i brist på bättre uttryck). Det blir som strängar, tänk korta bitar av nudlar, som mycket riktigt sjunker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel dunstar inte så bra. Och som jag förstår det så bryts oljan ner ganska fort (det handlar ju om mycket små mängder, inte ett spill på flera liter eller för den delen tusentals ton).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter upptagning tänkte jag göra ren dieseltanken o började med att tömma den diesel som var kvar,när tanken var tom tog jag en passande diskborste o borstade på tankbotten (rostfri tank) ,tänkte att beläggningen skulle lossna lätt men borsten såg ut som om insidan var nytjärad inget löste sig i den lilla diesel som var kvar,det som fastnade i borsten var som tjock tjära,kolsvart klibbig o fet,åkte hem för att kolla vad som kunde vara lämpligt att använda som rengöringsmedel,provade att tvätta borsten i följande i tur o ordning,lacknafta,bensin,förtunning och aceton inget löste upp "tjäran",pratade med en granne som är lite klurig,efter lite prat så gick han ut i köket o sade glatt ,använd Yes diskmedel, o det visade sig borsten blev ren.

 

Vid nästa besök i båten tog jag lite diskmedel som fanns i båten o slog i tanken,borstade lite med samma borsta o vips löste sig beläggningen i tanken,allt är inte gjort än men det ser ut att fungera.

 

Min undran är hur detta fungerar,jag trodde ju att de tidigare nämnda medlen var fettlösande i olika grad.

 

Kan någon kemikunnig person förklara hur detta hänger ihop.

 

Dieseln är tankad från "landtapp" o inga långa slemmiga trådar eller vatten fanns i botten på tanken,jag brukar fylla på med ett sånt här medel som sägs ska vara bra,inte vid varje tankning men så ofta som minnet är med. 

Ja nog vet jag att rapsolja löses upp av diskmedel,men det var ju ingen rapsolja som fanns på tankbotten,rapsoljan är ju gulaktig om jag inte är helt fel ute,eller? (ironi)

 

Vad händer när "sörjan" bildas? Och hur? Jag menar att vara seriös,o undanber mig kommentarer som inte tillför nåt.

 

Hoppas att nån kan förklara vad som händer i tanken när dieseln väl finns där o dessa avlagringar bildas,har haft "landdiesel" i tanken under många år o inte sett detta förrut utan då har det varit sk "dieselbakterier",slemmiga saker som flutit runt o riskerat att täppa till insugningsrör o filter.

 

OBS det fanns inget vatten på botten av tanken,kan medlet som jag använt ha hjälpt mot detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Efter upptagning tänkte jag göra ren dieseltanken o började med att tömma den diesel som var kvar,när tanken var tom tog jag en passande diskborste o borstade på tankbotten (rostfri tank) ,tänkte att beläggningen skulle lossna lätt men borsten såg ut som om insidan var nytjärad inget löste sig i den lilla diesel som var kvar,det som fastnade i borsten var som tjock tjära,kolsvart klibbig o fet,åkte hem för att kolla vad som kunde vara lämpligt att använda som rengöringsmedel,provade att tvätta borsten i följande i tur o ordning,lacknafta,bensin,förtunning och aceton inget löste upp "tjäran",pratade med en granne som är lite klurig,efter lite prat så gick han ut i köket o sade glatt ,använd Yes diskmedel, o det visade sig borsten blev ren.

 

Vid nästa besök i båten tog jag lite diskmedel som fanns i båten o slog i tanken,borstade lite med samma borsta o vips löste sig beläggningen i tanken,allt är inte gjort än men det ser ut att fungera.

 

Min undran är hur detta fungerar,jag trodde ju att de tidigare nämnda medlen var fettlösande i olika grad.

 

Kan någon kemikunnig person förklara hur detta hänger ihop.

 

Dieseln är tankad från "landtapp" o inga långa slemmiga trådar eller vatten fanns i botten på tanken,jag brukar fylla på med ett sånt här medel som sägs ska vara bra,inte vid varje tankning men så ofta som minnet är med. 

Ja nog vet jag att rapsolja löses upp av diskmedel,men det var ju ingen rapsolja som fanns på tankbotten,rapsoljan är ju gulaktig om jag inte är helt fel ute,eller? (ironi)

 

Vad händer när "sörjan" bildas? Och hur? Jag menar att vara seriös,o undanber mig kommentarer som inte tillför nåt.

 

Hoppas att nån kan förklara vad som händer i tanken när dieseln väl finns där o dessa avlagringar bildas,har haft "landdiesel" i tanken under många år o inte sett detta förrut utan då har det varit sk "dieselbakterier",slemmiga saker som flutit runt o riskerat att täppa till insugningsrör o filter.

 

OBS det fanns inget vatten på botten av tanken,kan medlet som jag använt ha hjälpt mot detta?

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11838216.ab

 

http://www.akeritidning.se/svensk-akeritidning/artiklar/okande-problem-med-dieselbakterier-vem-bar-ansvaret

http://www.ecobransle.se/fragor-svar/

 

http://www.lantbruk.com/lantbruk/varning-dieselbakterier

En liten förklaring :)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kommit på något smart sätt att rena dieseln i tanken? Han jag köpte båten av pekade ut att rengöra tanken var noga. Men det är inte så lätt. Först måste tanken tömmas och man vill ju inte gärna få "soppa torsk" på sin diesel. Jag har tömt tanken en gång på en snipa och det gick åt flera 20 liters dunkar. Min tank nu är på 200 liter. Även om jag kör den "tom " har jag säkert 50 liter kvar. Inte lätt förvara. Skulle man misstänka att den är skitig var kan man lämna det?

Jag funderade på att bygga en "dammsugare till tanken baserat på ett 1 meters kopparrör, en slang och en pump in i ett billigt bränslefilter med vattenavskiljare och tillbaka till tanken igen. Med detta borde man kunna dammsuga upp slagvatten och löst skit i botten slammet på tanken utan att  behöva tömma hela tanken och kasta bort allt. Självklart sätter jag till massor av gift mot dieselbakterier ( också i min dieselbil)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra affärside skulle kunna vara att ha en  plasttank på en kärra. Sen åker man runt och tömmer båtarnas tankar med en bra pump. Tanken får sedan stå ett tag med värme och lite kemisk behandling av dieseloljan innan den rena dieseloljan pumpas över till en ny tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men petroleum (olja, diesel, bensin etc) är lättare än vatten. Det som händer när man häller yes på vattnet är att ytspänningen försvinner och dieseln/oljan sjunker till botten. Den försvinner alltså inte, den bara sjunker.

Vad gäller att yes löser RME låter mycket rimligt.

Lite off topic, men det tricket fungerar även på alger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kommit på något smart sätt att rena dieseln i tanken? Han jag köpte båten av pekade ut att rengöra tanken var noga. Men det är inte så lätt. Först måste tanken tömmas och man vill ju inte gärna få "soppa torsk" på sin diesel. Jag har tömt tanken en gång på en snipa och det gick åt flera 20 liters dunkar. Min tank nu är på 200 liter. Även om jag kör den "tom " har jag säkert 50 liter kvar. Inte lätt förvara. Skulle man misstänka att den är skitig var kan man lämna det?

Jag funderade på att bygga en "dammsugare till tanken baserat på ett 1 meters kopparrör, en slang och en pump in i ett billigt bränslefilter med vattenavskiljare och tillbaka till tanken igen. Med detta borde man kunna dammsuga upp slagvatten och löst skit i botten slammet på tanken utan att  behöva tömma hela tanken och kasta bort allt. Självklart sätter jag till massor av gift mot dieselbakterier ( också i min dieselbil)

Jag gjorde på nästan det sättet men på en mycket mindre tank. Jag använde min oljebytarpump (dunk med "omvänd cykelpump") och stack ner slangen i dieseltanken. Sög ordentligt i alla kanter o hörn för att få upp svart gegg som låg på botten. Den uppsugna dieseln filtrerades rätt summariskt genom ett par lager hushållspapper i en bränsletratt och ner i en jeepdunk. När tanken var tom (ja i alla fall nästan tom) så hällde jag tillbaka dieseln (via hushållspapper i tratten) i tanken. Vid andra filtreringen så blev det obetydligt med smuts i papperet.

 

Jag hade ingen seg fastsittande beläggning i tanken så det fick räcka med denna filtrering. Efter den rengöringen så tankade jag aldrig landdiesel med RME fler gånger. Jag använde aldrig några tillsatser för att hålla rent i tanken.

 

Ett antal år senare när jag gjorde en större översyn av hela motorn o drevet så passade jag på att lyfta ur tanken. Tömning p.s.s. som förra gången. Det var inte lika mycket svarta klumpar i tanken den gången. Sedan tog jag hem tanken och stoppade in underspolningsmunstycket till högtryckstvätten genom tankmätarhålet. Det fanns ingen manlucka så det var största hålet. Det blev blankt så man kunde spegla sig i botten av tanken. Sen fick tanken stå några veckor inomhus o torka innan den återmonterades o fylldes igen.

På senare år har jag börjat använda en vattenavskiljande tratt när jag tankar för att inte få med vatten från mackens cisterner i min tank.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska rengöra min dieseltank och måste suga upp en del diesel först. Ca 80 liter uppskattar jag det till. Tänkte sedan hälla tillbaka dieseln i tanken, men först rena den från vatten och skräp.

 

Vad tror ni om en sån här?:

 

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar-anslutningar/trattar/tratt-smart-tech-large

 

Eller finns det bättre sätt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska rengöra min dieseltank och måste suga upp en del diesel först. Ca 80 liter uppskattar jag det till. Tänkte sedan hälla tillbaka dieseln i tanken, men först rena den från vatten och skräp.

 

Vad tror ni om en sån här?:

 

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar-anslutningar/trattar/tratt-smart-tech-large

 

Eller finns det bättre sätt?

 

Det är den modellen jag använder. När jag köpt den så provade jag den under kökskranen. Det kom inte en droppe vatten genom den!

 

Välj den storlek du länkat till. Den mindre tratten är fruktansvärt långsam att tanka genom (jag vill nästan skriva "kass").

 

Jag skulle inte försöka filtrera befintliga dieselbakterier, som pumpats upp ur tanken, genom tratten för att inte riskera att filtret blir igensatt. Jag skulle sila bort geggan först för att därefter ta bort ev vatten med ovanstående tratt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, jag tänkte köpa den största storleken, så att jag även kan använda den vid tankning från tankställen i framtiden. Vill inte få in vatten när jag lagt ned jobbet att rensa tanken.

 

Den sista diesel jag pumpar ur tanken tänkte jag kassera. Eftersom båten stått still nu i 5 månader antar jag att all skit har samlats på botten av tanken. Antar då att det mesta "geggan" bör komma upp med de sista litrarna diesel.

 

När jag sedan tankar tillbaka dieseln till tanken från dunkarna tänkte jag använda en hävertpump. Även här skippar jag att tanka i de sista litrarna från dunkarna för att undgå att få in någon skäp eller gegga i tratten. Hoppas på att geggan hamnar på botten av dunkarna och eftersom hävertpumpsslangen inte är i botten av dunken bör geggan inte sugas upp. Och om det gör det så bör det fastna i tratten.

 

 

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...