Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gilla

Byta Motor vilken är bäst?

Rekommendera Poster

Hej

Tänker byta min Honda 150 hk från 2010 till en Suzuki 150 hk. Vilken utombordare är bäst i 150 hk klassen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki har sju års garanti vilket är trevligt. Kamkedja likaså. Den har också störst slagvolym av sina två japanska konkurrenter relativt effekt – låg trimningsgrad är bra – och störst oljevolym, 8 liter mot Yamahas 4,5 (Honda ligger strax under 8). Vikten är inom "skit samma" för alla tre.

 

Så länge som du inte har långt till en bra åf/service av Suzuki skulle jag tveklöst satsa på en sådan.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första fråga, varför byta? Honda är ju en bra rova

 

Välj märke där du har nära till service. Dagens utombordare är kvalitetsmaskiner oavsett och jämför man totalkostnad så blir det nog sak samma. Själv har jag Suzuki numera, men har kört både Mercury och Evinrude e-tec. Nöjd med alla, men har följande reflektioner:

 

- Suzuki. Kamkedja och servicemöjligheter i nästan varje marina

- Yamaha. Erkänt pålitlig och service finns i princip överallt. Dock kamrem som skall bytas

- Honda, samma som yamaha, även om det är lite mer glest mellan serviceverkstäder.

- Mercury, service finns i princip överallt. Myriad av varianter från traditionell fyrtakt till kompressormatade verado som är goa maskiner, men jag är lite skeptisk till eventuella kostnader efter några år. Värt att nämna att i en test för nåt år sedan, av 50-hk maskiner var murklan med tvåventilsteknik och enkel kamaxel tystare och lika snål som motsvarande maskiner med fyrventilsteknik.

 

Pretandamässigt och ljudmässigt är det ganska liten skillnad mellan märkena. en knop hit och dit är i mina ögon skit samma.

 

Gillar man tvåtakt och ett gott "orr" är e-tec grymma maskiner. Kan tänka mig en 300 hästare därbak om min suzuki ger upp. Enkel och billig service, men dyra reservdelar.

 

Men som jag inledde, varför byta en bra maskin mot en likvärdig och elda upp pengarna? Du kommer inte att märka skillnad annat än om du mäter detaljer.

Redigerad av ziggemannen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki lär vara mer stöldbegärlig har jag hört.

I övrigt håller jag med ziggemannen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg till ziggemannens inlägg är att även Honda och Mercury har kamkedja på deras större maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla fall Mercurys 80-115 serie är mycket servicevänliga. Jag har själv årets modell av en F100 EFI och det är busenkelt att byta olja och filter, dessutom behöver ventilerna aldrig justeras samt att den som sagt har kamkedja.

Jag gillar att serva själv så jag uppskattar ovanstående.

 

Om 150hk är lika trevlig vet jag dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt. Och dessutom har Suzuki kamrem på några av de mindre modellerna. 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...