Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
seglarfralla

Hållbarhet glykol ...

Rekommendera Poster

Har en halv dunk grön miljöglykol köpt i båthandeln kvar ifrån förra årets upptagning. Någon som vet hållbarhet på vätskan. Borde väl gå att använda resten detta år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag köper en 20 liters dunk vartannat år för upptagningen. (Använder bara 10liter/år ) Bedömer det som helt ok att använda fjolårets...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De glykoler som används till kylvätskor, propylen (propandiol)- och etylenglykol (etandiol), är stabila kemiska föreningar som inte påverkas av att lagras. Många biltillverkare har inget rekommenderat bytesintervall för kylvätskan. Kan man ha glykolen 10-år i en bilmotor, så kan den säkert stå lika många år i en plastdunk. Möjligen är den mer miljövänliga propylenglykolen lite känsligare att lagra, men det går ändå att lagra den många år. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, för lagring kan nog ske under lång tid. Men glykol har tillsatser som förbrukas i en motor. Jag uppfattar att de flesta biltillverkare har bytesintervall. Möjligen att tillsatserna överlever längre i våra båtmotorer eftersom vi kör så lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De glykoler som används till kylvätskor, propylen (propandiol)- och etylenglykol (etandiol), är stabila kemiska föreningar som inte påverkas av att lagras. Många biltillverkare har inget rekommenderat bytesintervall för kylvätskan. Kan man ha glykolen 10-år i en bilmotor, så kan den säkert stå lika många år i en plastdunk. Möjligen är den mer miljövänliga propylenglykolen lite känsligare att lagra, men det går ändå att lagra den många år.

 

Hmmm jag hade fått för mej det var lösningar inte föreningar... men jag e ju inte kemist.

Glykol bör väl hålla lika länge som andra alkoholer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...