Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Cjlindorn

"Portabla maststeg"

Rekommendera Poster

Såg denna bild på Instagram idag och blev positivt överraskad. Har tidigare aldrig sett "portabla" maststeg men tycker det verkar vara en riktigt smidig lösning om man nu inte vill montera maststeg i masten. Har någon av er sett detta tidigare? Vet ni vart man kan får tag på det? Google har inte lyckats hjälpa mig på vägen ännu...

 

post-109955-0-16459100-1476721655_thumb.png

 

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg denna bild på Instagram idag och blev positivt överraskad. Har tidigare aldrig sett "portabla" maststeg men tycker det verkar vara en riktigt smidig lösning om man nu inte vill montera maststeg i masten. Har någon av er sett detta tidigare? Vet ni vart man kan får tag på det? Google har inte lyckats hjälpa mig på vägen ännu...

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-10-17 kl. 18.29.42.png

 

 

Tacksam för svar!

 

Kan inte vara så svårt att sy själv om klubben eller du har en bra symaskin.

 

http://lasselundell.se/segel.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har sett det tidigare, kan ha varit i Turkiet.

 

Annars har nog Tommy här på forummet stolpskor att låna ut.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker förtvivlat illa om att klättra i master men har ändå tvingats till det några gånger. Värst är maststeg, när man kommer upp en bit känns det väldigt instabilt. Jag kan tänka mig att denna konstruktionen kan kännas lite läskig.

En riktig båtsmansstol, i synnerhet om man ska jobba med bägge händerna. Har man en medhjälpare och ett elektriskt ankarspel med lintrumma så är det väldigt enkelt. Lite värre om man är själv.
Ett äldre par som skulle segla långt insåg att det är nästan omöjligt att plocka upp någon ur vattnet. Därför installerade de en elvinsch med fjärrkontroll och ett brytblock i masten. Samma konstruktion skulle kunna användas till mastklättring.
 
Men så har jag en kompis som är "trädklättrare" och när man ser honom formligen springa upp i träden så inser man att mastklättring inte behöver vara så tillkrånglat. Några tampar, Priskknopar och ett järn i skon är allt som behövs.
Samt en extra lina med ett fallstopp.
 
post-80529-0-90541800-1476733040.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gammalmodiga idéer... varför inte köpa ett Jetpack. Vatten finns det gott om, så det behövs bara en hyfsad länspump och sedan är det bara att köra!

 

post-92644-0-46993000-1476735327_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har trämast så kolla här istället för att ringa Tommy...

 

http://www.mastmate.com/

http://www.swi-tec.it/index.php?route=product/product&path=1&product_id=18

 

Mackey

 

Det går nog bra att klättra  med stolpskor i en aluminiummast.

 

De stolpskor jag har liggandes är aldrig använda, men var för gamla för att besiktigas. Men piggarna är vassa, så de lär bita in bra i aluminiumet - bara man inte klättrar i min mast. 

 

Skulle nog föredra en hissbar maststege i kombination med en ordentlig livsele.

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...