RickLar 0 Posted October 17, 2016 (edited) Hej. Enligt förra ägaren har jag ett 270 drev. Problemet blev bara nu när jag köpte ny linavskärare och propeller blev att distansen i linavskäraren är för lång samt propellern har för långt nav, dvs den är längre än axeln. Så är detta ett 270 drev eller vad har jag köpt? :-) Mvh Edited October 17, 2016 by RickLar Share this post Link to post Share on other sites
sigge_1 50 Posted October 17, 2016 tippar på att du finner svar på länken nedan. http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 552 Posted October 17, 2016 Det kan vara ett 250, eller ett 270-drev. de ser likadana ut på utsidan. 250 har rakskurna kugghjul i undre växeln, så de ylar lite mer än 270. Har du en bild på avståndet mellan propeller och zinkanoden, och hur mycket axeln sticker ut ur propellernavet? Vad har du för propellerkona? Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 679 Posted October 17, 2016 Nu finns det propellrar med både kort nav och långt nav till 200:a dreven. En propeller med långt nav passar inte på en axel för kort nav, tvärt om funkar det med hjälp av en distans till propellerkonan. Share this post Link to post Share on other sites
MartinX 42 Posted October 17, 2016 Om det är ett 270 drev är det ett i äldre utförande, oljepluggen med insexhål man ser strax nedanför kåpan satt på senare 270 drev inne under kåpan. Typskylten sitter på ovansidan strax bakom där knutbälgen slutar, om numret börjar på 270 är det ett 270 drev, om skylten ramlat loss ser man oftast resterna efter nitarna den satt med. Share this post Link to post Share on other sites