Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JonasP

Volvo Ocean Race 2017 - ny bana, nya regler

Rekommendera Poster

Nu börjar det hända spännande grejer! Först presenterades den nya banan, äntligen är Södra Oceanen tillbaka!

Sen har reglerna ändrats för att främja kvinnliga seglare i racet!

[Potential crew combinations: 7 all-male; 7 men + 1 or 2 women; 5 men + 5 women; 7 women + 1 or 2 men; 11 all-female]

 

Dessutom har de varit smarta nog att göra en enbart manlig besättning för liten för att vara konkurrenskraftig och 2 kvinnor "gratis".

 

I like it! Nu ska vi bara se vilka team det blir, är väl bara ett som tillkännagivit deltagande än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vissa sammanhang kallas det diskriminering...  :D

Jag tror du tänker på kvotering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I vissa sammanhang kallas det diskriminering...  :D

Jag tror du tänker på kvotering.

 

 

 

I vissa sammanhang kallas det diskriminering...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

I vissa sammanhang kallas det diskriminering...  :D

Jag tror du tänker på kvotering.

 

 

 

I vissa sammanhang kallas det diskriminering...  :D

 

image.gif?w=400&c=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen kan världens TV-bolag börja intressera sig för VOR. Deras varianter av docusåpor med intriger, partnerbyten, svartsjuka, gräl, tårar osv. kan äntligen börja appliceras på denna tävling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så bojkottar man hela cirkusen och sticker ut och seglar själv istället. Blir lite mer livskvalitet på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så bojkottar man hela cirkusen och sticker ut och seglar själv istället. Blir lite mer livskvalitet på det viset.

 

Tävla mot Sven Yrvind Jorden runt med "Spargrisen"

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ericsson lär ju knappast vara med i år. Man måste ju då skicka alla som fortfarande arbetar i företaget för att kunna få ihop en besättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så bojkottar man hela cirkusen och sticker ut och seglar själv istället. Blir lite mer livskvalitet på det viset.

 

På vintern kollar jag hellre på TV än seglar... så jag räknar med att hinna både ock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller så bojkottar man hela cirkusen och sticker ut och seglar själv istället. Blir lite mer livskvalitet på det viset.

På vintern kollar jag hellre på TV än seglar... så jag räknar med att hinna både ock.

"Tänkte inte på det".

 

https://youtu.be/LX4ecgxhpwc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen kan världens TV-bolag börja intressera sig för VOR. Deras varianter av docusåpor med intriger, partnerbyten, svartsjuka, gräl, tårar osv. kan äntligen börja appliceras på denna tävling. 

Hur menar du? Varför skulle det bli så nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ett bra initiativ att försöka få till blandade besättningar.

 

Mackey

 

PS

Får man utöka besättningen på naturlig väg längs vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorden är fortfarande ett rundningsmärke eller?

 

Ja - för månen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jorden är fortfarande ett rundningsmärke eller?

Ja - för månen

post-95643-2464_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att förarga alla skämtare i denna tråd bifogas här några länkar till banan mm:

http://www.volvooceanrace.com/en/ports_stories/17_Route-2017-18.html

http://www.volvooceanrace.com/en/boat.html

http://www.volvooceanrace.com/en/articles.html

Vill du gästsegla en häftig Catamaran under vägen går det bra:

http://www.volvooceanrace.com/en/news/9270_M32-catamarans-to-be-used-for-guest-sailing-in-8-Host-Cities.html

Etapp 1 med start i Alicante och mål i Lissabon och cirka 4 månader senare är man i Göteborg...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte denna hets att få med kvinnliga seglare till VOR. Gissar att det är ett sätt att få ledningen att framstå som Politisk Korrekt och att de jobbar på ett "jämställt" sätt.

Har inte tävlingen alltid varit öppen för båda könen? I så fall blir frågan varför det har varit så få kvinnliga deltagare intressant (nej, det beror inte på dålda strukturer eller annat som feminister älskar att yra om).

Köra de här båtarna dygnet runt på bara 7 man är direkt farligt. Är det något lag som kommer att göra det? Kvar blir då de mixade och den helkvinnliga konstellationen. Kommer de mixade lagen locka kvinnliga seglare? Det går inte direkt att stänga toadörren efter sig på dessa båtar... Då åter står det enbart de helkvinnliga båtarna. Hur många sådana får de ihop? 1? 2? Men det gör inget. Bara det är 100% kvinnor är det ju 100% jämställt.

 

Hrmm, det spårade visst ut lite där i slutet. Kanske för att dessa regler är helt befängda och har inget med segling att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte denna hets att få med kvinnliga seglare till VOR. Gissar att det är ett sätt att få ledningen att framstå som Politisk Korrekt och att de jobbar på ett "jämställt" sätt.

Har inte tävlingen alltid varit öppen för båda könen? I så fall blir frågan varför det har varit så få kvinnliga deltagare intressant (nej, det beror inte på dålda strukturer eller annat som feminister älskar att yra om).

Köra de här båtarna dygnet runt på bara 7 man är direkt farligt. Är det något lag som kommer att göra det? Kvar blir då de mixade och den helkvinnliga konstellationen. Kommer de mixade lagen locka kvinnliga seglare? Det går inte direkt att stänga toadörren efter sig på dessa båtar... Då åter står det enbart de helkvinnliga båtarna. Hur många sådana får de ihop? 1? 2? Men det gör inget. Bara det är 100% kvinnor är det ju 100% jämställt.

 

Hrmm, det spårade visst ut lite där i slutet. Kanske för att dessa regler är helt befängda och har inget med segling att göra.

Jag tror att det handlar om mer affärsmässiga motiv än att vara "Pk" från VOR sida. Och kanske en genuin vilja att öka besättningspoolen inför framtiden?

Det tjejerna framför allt saknar är erfarenhet av att segla den här typen av båtar med full besättning, solosegla kan de redan, något de bara får om de får segla med erfarna seglare.

 

Men jo, tävlingen har alltid varit öppen och både mixade och helt kvinnliga besättningar har funnits med ett antal gånger. Tracy Edwards vann faktiskt sin klass med Maiden (89/90 kanske?)

Tyvärr har de väldigt sällan fått meteriella förutsättningar att vinna sen Maidens dagar. SCA var närmast och visade ju att de kunde vara med att hugga ibland men saknade erfarenheten att vara jämna i toppen.

 

En anledning till att det varit så få kvinnliga seglare med, framför allt sedan VO70orna börjat användas är att båtarna är så brutalt fysiska att segla att teamen väljer råstyrka framför seglingsskicklighet i vissa fall. Men framför allt ALLTID väljer erfarenhet (DongFeng och Sanya undantagna - de projekten syftade till att lära kinesiska seglare havskappsegling).

Och det finns väldigt få kvinnliga seglare med tillräcklig erfarenhet. Och precis som teamen enligt reglerna tvingas ta med unga seglare för att behålla återväxten kan de väl pushas att ta med kvinnor?

 

Eftersom teamen får ändra besättningskonstellationen mellan etapperna kommer de säkert köra vissa på 7, lättare vind och kortare etapper i Europa tänker jag främst på då. Och att det skulle bli så mycket farligare än på 8 köper jag inte.

Och ja, de kvinnliga proffessionella seglarna kommer kasta sig över chansen bara de får den, toadörr eller inte... Det här är faktiskt ett rätt tramsigt argument och ett resultat av EXAKT de strukturer "feminister brukar yra om"

Precis som det funkar finfint med polarexpeditioner, atlantroddar mm med mixade besättningar så ska det nog gå bra här också.

 

Det kommer finnas ett gäng mixade lag, kanske med kvinnlig skeppare i form av Dee Cafari, Sam Davies eller någon annan superrutinerad havskappseglare.

 

Och nä, reglerna kanske inte kom till av "seglingsmässiga skäl", men ytterst få beslut gällande VOR tas på såna grunder. Det här är business - beslut tas för att gynna affärerna.

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har inte tävlingen alltid varit öppen för båda könen? I så fall blir frågan varför det har varit så få kvinnliga deltagare intressant (nej, det beror inte på dålda strukturer eller annat som feminister älskar att yra om).

 

Richard Mason, race veteran och nu i ledningen för tävlingen:

 

 

It’s also important to remember the reasons why women weren’t competing in the VOR. When I started my offshore career in the late 1990s there were a lot of prominent women involved, Mikaela von Koskull, Adrienne Cahalan, Lisa McDonald and others. Then we had a period in three editions of the race when you almost had to be a human tank as a crew member just to take the beatings on deck. On the 2008-09 race I was 105kg and I would regularly get washed off the wheel – we really struggled with the physical strength needed back then. The VO65 has largely taken that extreme strength element out.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...