Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Northsea

Köra motor med tom varmvattenberedare?

Rekommendera Poster

Har hakat upp mig på detta. Hittar ingen lösning.

 

Har en D4 som värmer vattnet i varmvattenberedaren som är en QL. Idag har jag smått börjat med konserveringen inför vintern. Jag har alltså tömt hela färskvattensystemet, tanken, kranar och varmvattenberedaren. Var detta en dålig idé eftersom jag kommer köra båten en del? Kan jag förstöra slingan från motorn nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är ingen fara. Däremot ska man inte koppla in det elektriska värmeelementet i beredaren, utan vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förmodligen går färskvattenkylningen via din beredare,den är troligtvis inte kopplad sjövatten,och vilketbsom så har förhoppningsvis inte kylvatten från motorn ngt att göra med ditt dricksvatten,så du kan nog lugnt åka vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det borde ju som sagt vara bara att köra. Vore ju konstigt om båtfärden stod och vilade på varmvattenberedaren. Hehe

 

Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är ingen fara. Däremot ska man inte koppla in det elektriska värmeelementet i beredaren, utan vatten.

Jag glömde att slå av strömmen till elpatronen i beredaren när jag kopplade in landström under vintern. Vattnet i beredaren var givetvis tömt. Då utlöstes jordfelsbrytaren på direkten och beredaren skadades inte,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nejdå, det är ingen fara. Däremot ska man inte koppla in det elektriska värmeelementet i beredaren, utan vatten.

Jag glömde att slå av strömmen till elpatronen i beredaren när jag kopplade in landström under vintern. Vattnet i beredaren var givetvis tömt. Då utlöstes jordfelsbrytaren på direkten och beredaren skadades inte,

 

 

Det verkar helskumt. Om jag vore du skulle jag kolla upp den beredaren elektriskt innan det händer en olycka. Jordfelsbrytaren (som inte har nåt med jord att göra) skall INTE lösa ut pga detta. Det var inte en automatsäkring som löste ut?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överhettningskyddet löser ut när elpatronen inte får nåt vatten att värma upp. Brukar vara en röd pigg på beredaren som åker ut och bryter strömmen. Kan även lösa ut om man har en riktigt varm motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nejdå, det är ingen fara. Däremot ska man inte koppla in det elektriska värmeelementet i beredaren, utan vatten.

Jag glömde att slå av strömmen till elpatronen i beredaren när jag kopplade in landström under vintern. Vattnet i beredaren var givetvis tömt. Då utlöstes jordfelsbrytaren på direkten och beredaren skadades inte,

 

 

Det verkar helskumt. Om jag vore du skulle jag kolla upp den beredaren elektriskt innan det händer en olycka. Jordfelsbrytaren (som inte har nåt med jord att göra) skall INTE lösa ut pga detta. Det var inte en automatsäkring som löste ut?

 

Korrekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...