Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gilla

Honda 150 som larmar

Rekommendera Poster

Motorn larmar när jag har kört ca 20 minuter. Hondan en 150 hk från 2010 gått 100 timmar larmar att den är överhettad. Har bytt impeller och kylvatten kommer med en stark stråle. När jag har kört ca 20 minuter så larmar motor och varvet minskar, ibland stängs motorn av. Det går att starta igen och köra. Så håller den på. Motorn var på service och verkstan sa att om den larmar och det går att starta igen så är det fellarm. Och det är bara att köra vidare. Har känt på motorblocket det känns normalt. Ska byta termostater också. Har spolat motor. Tacksam för råd

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med en Honda 20 hk som också såg ut att kyla som den skulle men larmade ändå. Det jag gjorde var att ta bort termostaten och spola vatten genom kylkanalerna därifrån. Det kom en "puff" och sedan larmade den inte längre. Så det är högst troligt att där sitter något skit i kanalerna som bromsar vattenflödet och motorn blir lite för varm, även om vattenstrålen ser normal ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med en Honda 20 hk som också såg ut att kyla som den skulle men larmade ändå. Det jag gjorde var att ta bort termostaten och spola vatten genom kylkanalerna därifrån. Det kom en "puff" och sedan larmade den inte längre. Så det är högst troligt att där sitter något skit i kanalerna som bromsar vattenflödet och motorn blir lite för varm, även om vattenstrålen ser normal ut.

 

Tack för svaret. ska prova. Försökte hitta en spränskiss på Honda motor men kommer bara till ägarmanualen. Vet du vad man kan hitta det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...