Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nsehlin

Se skillnad MD3B MD17C

Rekommendera Poster

Hej

Någon som vet hur man ser skillnad på en MD3B och en MD17C?

// Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Om du kollar motorskylten på styrbordssidan så ska MD17 ha 17 i motornummret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar motorskylten på styrbordssidan så ska MD17 ha 17 i motornummret.

Aha, tack! Jag har försökt hitta modellbeteckning nånstans men den sitter såklart där det är svårast att se i min båt... Vet du om den sitter långt för över, mitten eller mer akter ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser det på bl.a. ventilkåporna:

- MD17 har inga dekompressionsspakar på kåporna och kåpan har bara en skruv i mitten (oftast insex)

- MD17 har mycket kantigare ventilkåpor

- MD3B har oftast en lite större "plugg"vid sidan om mittskruven (som på dessa istället brukar vara vanlig sexkantbult istället för insex)

 

Äldre MD3B har ofta uttag för startvev också, oftast omöjlig att använda när den är installerad i båt.

 

(Fritt taget ur minnet med reservation för minnesluckor....)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser det på bl.a. ventilkåporna:

- MD17 har inga dekompressionsspakar på kåporna och kåpan har bara en skruv i mitten (oftast insex)

- MD17 har mycket kantigare ventilkåpor

- MD3B har oftast en lite större "plugg"vid sidan om mittskruven (som på dessa istället brukar vara vanlig sexkantbult istället för insex)

 

Äldre MD3B har ofta uttag för startvev också, oftast omöjlig att använda när den är installerad i båt.

 

(Fritt taget ur minnet med reservation för minnesluckor....)

 

Min MD17C från 1980 har dekompressionsspakar så gå inte enbart på detta,

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD3B  har två M10-skruvar i hörnen på insugssidan på cylinderlocken, vilket inte MD17 har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD3B  har två M10-skruvar i hörnen på insugssidan på cylinderlocken, vilket inte MD17 har.

 

Här verkar vara något att gå på. Jag har försökt jämföra bilder på md3b / md17c och största delen har denna skillnad. De få bilder på md17 som har skruvarna är sannolikt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original motorkuddar skiljer mellan MD2 och MD11 konstaterade jag . Tror det är samma här MD3 har lägre runda med en bult i motor och en i bädden. MD17 har högre sitter med två bult i bädden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Min MD17C från 1980 har dekompressionsspakar så gå inte enbart på detta,

 

//Mats

 

 

Kan kanske bero på att nog många delar emellan motorerna passar, och genom åren kan en motor bli en "hybrid".

Finns det skylt är det säkrast...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Min MD17C från 1980 har dekompressionsspakar så gå inte enbart på detta,

 

//Mats

 

 

Kan kanske bero på att nog många delar emellan motorerna passar, och genom åren kan en motor bli en "hybrid".

Finns det skylt är det säkrast...

 

 

 

Säkert är det så , men spakarna fanns på MD17C och även uttaget för startvev . Fyrkantigare kåpor och inga spakar dök upp på D-versionen tror jag, och den tillverkades inte i så många år. Men läsa på skylten är nog säkrast. Inuti finns ju en del skillnader dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan sticka ner mobilen där skylten antas sitta och ta en bild Brukar gå rätt bra att se knepiga ställen på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan sticka ner mobilen där skylten antas sitta och ta en bild Brukar gå rätt bra att se knepiga ställen på det sättet.

 

Japp, jag skall testa det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår anledningen till frågan, då många motorer i annonser får en nyare modellbeteckning, för att inte tala om båtens årsmodell, det händer att båtar saluförs med en årsmodell uppemot 10 år efter att den slutat tillverkas.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Säkert är det så , men spakarna fanns på MD17C och även uttaget för startvev . Fyrkantigare kåpor och inga spakar dök upp på D-versionen tror jag, och den tillverkades inte i så många år. Men läsa på skylten är nog säkrast. Inuti finns ju en del skillnader dock.

 

 

Intressant, jag köpte en lite senare MD3B (1975. precis innan övergången till MD17C) som reservdelsmotor till min från 1973. Och den saknade startvevsuttag.

 

Kan nog vara så att båda modellerna fanns både med och utan startvevsutttag och att det inte var något som försvann efter en tid.

 

(Instämmer f.ö. till 100% i det "Pentax" skriver. Titta bara på alla Albin 25, som blir "DeLuxe" bara för att man pimpat till dem eller bytt motor. DL kom 1973 och allt före det är inte DL och kan inte heller bli det. Eller blir årsmodell "1974" och "DL" trots originalmonterad 2-cylindrig slömotor som försvann efter 1972).

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår anledningen till frågan, då många motorer i annonser får en nyare modellbeteckning, för att inte tala om båtens årsmodell, det händer att båtar saluförs med en årsmodell uppemot 10 år efter att den slutat tillverkas.

 

 

Kalle

 

För min del skulle det vara aktuellt åt andra hållet, att motorn är en 17 istället för 3 som uppgavs vid mitt köp. Båten uppgavs vara från 78 vilket vid lite efterforskning verkar stämma. Md3b tillverkades mellan 71 och 75. Idag skall jag se om jag lyckas hitta någon skylt på motorn så får vi se. Magkänslan säger att det nog ändå stämmer med md3b men jag blev tveksam.

 

Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten verkligen från 1978 och det monterades en ny motor i den, är det högst sannolikt en MD17. Men det kan också monterats en MD3B-motor som varit stående någonstans (alt. lätt begagnad) eller så är båten från 1975 och inte 1978.

 

Möjligheterna är många....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...