Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

Tyst Elaggregat

Rekommendera Poster

Fast det funkar toppen. Testade. Laddning inkl vvb ger den 1630W

Stänger av vvb så går varvtalet ner och den ger runt600w.

Få se om och när jag får användning i skarpt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en kabel från verket till landströmingången.. då har man ju "landström" på sjön om man vill..

Ska nu testa göra ett 50-60 mm rör som jag kan ha som avgasrör mellan en liten snutt avgasslang och den sista biten med ljuddämpare.. hoppas få ner värmen så.. annars vete fan..

 

Men då måste man komma ihåg att stänga av det när man kopplar in landströmmen?

Nu är ju det ett mindre problem, men för laddare borde det väl inte spela någon roll om man "fulkopplar" in elverket på inkommande landströmssladd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag gjorde en kabel från verket till landströmingången.. då har man ju "landström" på sjön om man vill..

Ska nu testa göra ett 50-60 mm rör som jag kan ha som avgasrör mellan en liten snutt avgasslang och den sista biten med ljuddämpare.. hoppas få ner värmen så.. annars vete fan..

 

Men då måste man komma ihåg att stänga av det när man kopplar in landströmmen?

Nu är ju det ett mindre problem, men för laddare borde det väl inte spela någon roll om man "fulkopplar" in elverket på inkommande landströmssladd?

 

Jag drar ur landströmkabel å trycker dit hansken från elverket... om jag ska ha elverksström. Landströmkabeln sitter i och är upprullad normalt... fadt används nån dag på hösten.. kanske nån dag på våren men i år blev sjösättning så sent så det behövdes inte..

Om elverkskabeln sitter i... vilket den gör nu.. så får jag dea ur den och jacka in landströmkabeln.. akterstuvluckan ska ju ändå öppnas när kabeln ska ut... förstår inte problemet... det är väl ovanligt med landström som man får automatiskt utan att dra kabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag gjorde en kabel från verket till landströmingången.. då har man ju "landström" på sjön om man vill..

Ska nu testa göra ett 50-60 mm rör som jag kan ha som avgasrör mellan en liten snutt avgasslang och den sista biten med ljuddämpare.. hoppas få ner värmen så.. annars vete fan..

 

Men då måste man komma ihåg att stänga av det när man kopplar in landströmmen?

Nu är ju det ett mindre problem, men för laddare borde det väl inte spela någon roll om man "fulkopplar" in elverket på inkommande landströmssladd?

Jag drar ur landströmkabel å trycker dit hansken från elverket... om jag ska ha elverksström. Landströmkabeln sitter i och är upprullad normalt... fadt används nån dag på hösten.. kanske nån dag på våren men i år blev sjösättning så sent så det behövdes inte..

Om elverkskabeln sitter i... vilket den gör nu.. så får jag dea ur den och jacka in landströmkabeln.. akterstuvluckan ska ju ändå öppnas när kabeln ska ut... förstår inte problemet... det är väl ovanligt med landström som man får automatiskt utan att dra kabel?

Jo, men mitt uttag sitter på akterspegeln och jag hade tänkt att ha elverket nere i motorrummet där laddaren sitter. Måste jag då dra landströmskabel ner i motorrummet varje gång faller ju konceptet med att trycka på en fjärrkontroll.

 

Men den där dosan verkade smart, kan jag ha elverket inkopplat mot laddaren hel tiden - men komma ihåg att slå av det vid landström (återigen högst osannolikt att man skulle glömma).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter inte landströmskabel injackad i båten? Eller är den fast ansluten med kabel som du kan stoppa in i landströmsuttaget?

Jag satte ett uttag... hane i akterstuven, till landström, där åxå landströmskabeln hänger. Den sitter vanligtvis ikopplad. Dit har jag dragit en kabel från elverket. Då har jag ju antingen eller..

Nej, jag har en sån där okontrollerbar gul kabel - helt omöjlig att hålla på med.

 

Men jag skulle kunna dra upp en kabel med handske från elverket till tex under aktersoffan - då kan jag ju bara koppla in kabeln där. Jag är för novis för att börja rota i elsystemet.

Och det är ingen fara att koppla landströmmen in i en sån generator?

 

Jag har 3 bordgenomföringar under badbryggan för vatten - tror ni jag kan sätta två vatten på samma, och byta ett mot avgasgenomföring istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter inte landströmskabel injackad i båten? Eller är den fast ansluten med kabel som du kan stoppa in i landströmsuttaget?

Jag satte ett uttag... hane i akterstuven, till landström, där åxå landströmskabeln hänger. Den sitter vanligtvis ikopplad. Dit har jag dragit en kabel från elverket. Då har jag ju antingen eller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan där Conrad burk för invertern. Landströmmen har prioritet, finns inte den kopplas invertern in. Den dagen jag får in mitt elverk så blir det en burk till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett bättre begagnat sånt här idag.. http://www.inverterbutiken.se/produkt/gsmoon-3000w-bensin/

 

Kipor hade ej någon 2000w variant på lager, så fick hitta en annan lösning.

 

Vad säger panelen, går det att få det att funka bra tror ni?

 

Jag tänker ställa elverket i motorrummet, tillfälligt dra upp en sladd från elverket som jag kan koppla in landströmskabeln i, köpa en avgasslang från tex Biltema, nyttja en bordgenomföring (givetvis med en avgasanpassad genomföring) jag idag har till självlänsen i sittbrunnen (har 3 st utkast under badbryggan).

Med tanke på att jag knappt hör motorerna under gång, så borde det vara väldigt ljudisolerat.

 

Över tid sen, så ska jag koppla in den där Conradburken - så blir det en snyggare installation.

 

Kommer att komplettera allt med en NASA BM-1 Bluetooth, så att även den installationen blir minimal.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst fungerar det se bara till att tillräcklig ventilation, elverket alstrar en del värme, ungefär lika mycket som uttagen effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett bättre begagnat sånt här idag.. http://www.inverterbutiken.se/produkt/gsmoon-3000w-bensin/

 

Kipor hade ej någon 2000w variant på lager, så fick hitta en annan lösning.

 

Vad säger panelen, går det att få det att funka bra tror ni?

 

Jag tänker ställa elverket i motorrummet, tillfälligt dra upp en sladd från elverket som jag kan koppla in landströmskabeln i, köpa en avgasslang från tex Biltema, nyttja en bordgenomföring (givetvis med en avgasanpassad genomföring) jag idag har till självlänsen i sittbrunnen (har 3 st utkast under badbryggan).

Med tanke på att jag knappt hör motorerna under gång, så borde det vara väldigt ljudisolerat.

 

Över tid sen, så ska jag koppla in den där Conradburken - så blir det en snyggare installation.

 

Kommer att komplettera allt med en NASA BM-1 Bluetooth, så att även den installationen blir minimal.

Hur lång avgasslang kommer du ha.?

Kan du ha så grov som biltemas?

 

Till min fanns ingen slang på bt som passar. Webasto säljer slang innerdiameter 22mm. Dom har även en slang med ljuddämpare, som tot e ca 1meter.

Hur lång slang behöver du.

Jag köpte 4 meter plus ljuddämparedelen. Blev en dryg meter över så min totala längd 22mm är ca 4 meter

Det blir åt h...vete för varmt, jag har min i motorrummet. Även om jag har alla luckor borta så blir motorn så varm att den inte stannar med fjärrkontroll eller avstängd tändning... och det går fort, kanske 15 min..

Det måste bero på för högt motstånd i avgasröret..

så jag ska prova att ta bort 2meter slang och sätta dit ett grovt rör den biten.. då får jag totalt.. lite dryga 2 meter..

Om det funkar så blir jag väldigt glad.. om inte får jag klia mej i huvudet ett tag misstänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köpte ett bättre begagnat sånt här idag.. http://www.inverterbutiken.se/produkt/gsmoon-3000w-bensin/

 

Kipor hade ej någon 2000w variant på lager, så fick hitta en annan lösning.

 

Vad säger panelen, går det att få det att funka bra tror ni?

 

Jag tänker ställa elverket i motorrummet, tillfälligt dra upp en sladd från elverket som jag kan koppla in landströmskabeln i, köpa en avgasslang från tex Biltema, nyttja en bordgenomföring (givetvis med en avgasanpassad genomföring) jag idag har till självlänsen i sittbrunnen (har 3 st utkast under badbryggan).

Med tanke på att jag knappt hör motorerna under gång, så borde det vara väldigt ljudisolerat.

 

Över tid sen, så ska jag koppla in den där Conradburken - så blir det en snyggare installation.

 

Kommer att komplettera allt med en NASA BM-1 Bluetooth, så att även den installationen blir minimal.

Hur lång avgasslang kommer du ha.?

Kan du ha så grov som biltemas?

 

Till min fanns ingen slang på bt som passar. Webasto säljer slang innerdiameter 22mm. Dom har även en slang med ljuddämpare, som tot e ca 1meter.

Hur lång slang behöver du.

Jag köpte 4 meter plus ljuddämparedelen. Blev en dryg meter över så min totala längd 22mm är ca 4 meter

Det blir åt h...vete för varmt, jag har min i motorrummet. Även om jag har alla luckor borta så blir motorn så varm att den inte stannar med fjärrkontroll eller avstängd tändning... och det går fort, kanske 15 min..

Det måste bero på för högt motstånd i avgasröret..

så jag ska prova att ta bort 2meter slang och sätta dit ett grovt rör den biten.. då får jag totalt.. lite dryga 2 meter..

Om det funkar så blir jag väldigt glad.. om inte får jag klia mej i huvudet ett tag misstänker jag.

Jag ska försöka provställa det under helgen - men jag bör inte behöva mer än 1-1,5m (jag hoppas kunna placera utanför styrbords motor, då har jag akterspegel - elverk - laddare på samma linje)

- tänkte försöka ha så grovt som möjligt, trodde BT hade något passande men har bara snabbgooglat (Webastos slangar är ju så ofantligt dyra per m)

 

Jag har en ganska kraftig motorrumsfläkt - den kanske tar ut en del värme?

 

Hur gör man med jord?

 

En annan fråga eftersom vi är i seglarforumet - jag ska hänga upp jollen i landgången, vilka knopar ska jag använda för att inte riskera att tappa jollen (60kg i totalvikt, snöre från Biltema som ska klara 300kg och 4 fästtpunkter i jollen och 2 i landgången)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra några dubbla virkkroksknopar... vet inte om det finns nåt namn på den men sitter och går alltid få upp med ett ryck.

Du kan åxå göra det med två eller fler tampar växelvis.. för att lossa måste man åxå rycka växelvis.

 

1.5meter.. bör ju funka utan överdriven värme. Slangen med ljuddämpare e ju typ metern lång.

Jag kommer få typ 3 meter webastoslang över.. eftersom det inte funkade som jag tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilation: Har man dieselmotorer så ska ju fläkten suga högt upp och då ska motorumsfläkten klara av det men man får kolla att det kommer in tillräckligt med luft. Kan ju vara ide att sätta in en fjärrtermometer.

Jag har samma typ av elverk som Caribic men har inte installera det ännu. Mitt behov är höst/vinter när solpanelerna inte ger något. Då är det sällan speciellt varmt ute.

Sen finns ju tricket att sätta in ett fläktbatteri/bilkylare i motorrummet och cirkulera sjövatten igenom det.

Avgasslangen bör man nog isolera, avgasbandage är ett enkelt sätt.

 

Caribic: Hur fäste du avgasslangen på motorn? Det finns ett speciellt beslag som fästs i de två skuvhålen. Funderar på att beställa men frakten på en sådan liten grej blir idiotiskt hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilation: Har man dieselmotorer så ska ju fläkten suga högt upp och då ska motorumsfläkten klara av det men man får kolla att det kommer in tillräckligt med luft. Kan ju vara ide att sätta in en fjärrtermometer.

Jag har samma typ av elverk som Caribic men har inte installera det ännu. Mitt behov är höst/vinter när solpanelerna inte ger något. Då är det sällan speciellt varmt ute.

Sen finns ju tricket att sätta in ett fläktbatteri/bilkylare i motorrummet och cirkulera sjövatten igenom det.

Avgasslangen bör man nog isolera, avgasbandage är ett enkelt sätt.

 

Caribic: Hur fäste du avgasslangen på motorn? Det finns ett speciellt beslag som fästs i de två skuvhålen. Funderar på att beställa men frakten på en sådan liten grej blir idiotiskt hög.

Jag beställde en sån när jag köpte Elverket.

Baggis att tillverka själv om man har svets.

En plåt som passar att skruva fast i pinnskruvarna eller är det skruvhål.. med en 2 cm rörstump som e 22mm utvändigt.

Sen är det ju bara trä på slang å avgasklämma..

Som sagt ev nån dag tidig vår och några ggr sen höst... är vad som ev behövs. Om det funkar för värmens skull att sätta ett "vanligt" grövre avgasrör ett par meter, för att minska motståndet och jag får ner temperaturstegringen på det sättet... provar jag att sätta dit en "vanlig" billjuddämpare åxå.. då bör ljudet bli ännu lägre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en meter rostfri slang men missade kopplingen. Grrr.

Grövre rör ska ge lägre temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det går att få elverket relativt tyst, monterade ett Honda 2,0 som är ganska tyst 89 DB vid fullt uttag. Placerade det i motorrummet och använde en avgasslang+en ljuddämpare ljudet gick ner till 77 DB på fullt uttag (låter mindre än motorrumsfläkten). Använder det väldigt sparsamt, mest som trygghet om batterierna skulle ta slut (vi har inga direkta gästplatser med el i sjön)

 

 

 
  • post-85114-0-68939800-1407081913_thumb.j

 

 

Syd- !

hur lång e din avgasslang? På bilden är det svårt att se men tippar på runt 2 meter. Ljuddämparen ser väldigt kort ut jämfört med min, men den spelar nog mindre roll gällande motstånd. Hur grov är den. Ser ut som min, 22mm invändigt?

HAr du sådär öppet när du kör eller har du motorrummet stängt?

Blir det överhettat när det är stängt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått mej tillverkat ett 60 mm avgasrör på 1,9 meter med 22mm ingång/utgång i var ände..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det går att få elverket relativt tyst, monterade ett Honda 2,0 som är ganska tyst 89 DB vid fullt uttag. Placerade det i motorrummet och använde en avgasslang+en ljuddämpare ljudet gick ner till 77 DB på fullt uttag (låter mindre än motorrumsfläkten). Använder det väldigt sparsamt, mest som trygghet om batterierna skulle ta slut (vi har inga direkta gästplatser med el i sjön)

 

 

 
  • post-85114-0-68939800-1407081913_thumb.j

 

 

Syd- !

hur lång e din avgasslang? På bilden är det svårt att se men tippar på runt 2 meter. Ljuddämparen ser väldigt kort ut jämfört med min, men den spelar nog mindre roll gällande motstånd. Hur grov är den. Ser ut som min, 22mm invändigt?

HAr du sådär öppet när du kör eller har du motorrummet stängt?

Blir det överhettat när det är stängt?

 

 

Hela längden, slang + ljuddämpare blir ca 2 m. Hålet genom skrovet är 50 mm. Avgaserna blir inte så varma, har inte mätt temperaturen men känt med handen utan att det känts farligt. Motorrummet hölls stängt även när elverket kördes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<p>

 

 

 

Det går att få elverket relativt tyst, monterade ett Honda 2,0 som är ganska tyst 89 DB vid fullt uttag. Placerade det i motorrummet och använde en avgasslang+en ljuddämpare ljudet gick ner till 77 DB på fullt uttag (låter mindre än motorrumsfläkten). Använder det väldigt sparsamt, mest som trygghet om batterierna skulle ta slut (vi har inga direkta gästplatser med el i sjön)

 

  • post-85114-0-68939800-1407081913_thumb.j

Syd- !

hur lång e din avgasslang? På bilden är det svårt att se men tippar på runt 2 meter. Ljuddämparen ser väldigt kort ut jämfört med min, men den spelar nog mindre roll gällande motstånd. Hur grov är den. Ser ut som min, 22mm invändigt?

HAr du sådär öppet när du kör eller har du motorrummet stängt?

Blir det överhettat när det är stängt?

 

Hela längden, slang + ljuddämpare blir ca 2 m. Hålet genom skrovet är 50 mm. Avgaserna blir inte så varma, har inte mätt temperaturen men känt med handen utan att det känts farligt. Motorrummet hölls stängt även när elverket kördes.

Oj. Så grovt rör. Nu kommer jag ha ungefär1.5-2 meter 22mm inkl ljuddämpare och 1.9metermed dia 60mm.

Få se om det hjälper..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Leonardo säger:

Nu har ju TS köpt ett aggregat efter vad jag förstår, men annars är ju en bränslecell ett modernt och bra alternativ. Lite dyra fortfarande, men priserna är ju klart på väg neråt.

Här finns ett intressant reportage om detta: https://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/braenslecell-vs-generator.html

 

Jag har en sån (icke fungerande) i båten - men jag måste skicka ner det till Tyskland för reparation, och jag hinner ej få tillbaka det innan midsommar/semestern.

Och eftersom det dessutom kostar 5-10k att reparera det, så är det roligare att hitta en annan lösning. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslecell är tyvärr inget realistiskt alternativ till ett elverk.För 25tkr får man en bränslecell som ger 80Ah/dygn dvs ca 1kWh. Den kan hålla igång en kyl, en liten frys, belysning mm men räcker knappast till varmvatten eller matlagning. Under sommaren producerar 250W solpaneler lika mycket per dygn. Men under vintern ger solpanelerna bara en tiondel.Förbrukningen för en bränslecell ligger på 0,9liter metanol per kWh. Kostnaden för metanolen ligger på ca 80 kr/liter. Ett elverk behöver drygt en halvliter bensin för att ge lika mycket energi. Sen ska bränslecellen renoveras efter 5000 tim för runt 10tkr. Vilket betyder att underhållskostnaden för bränslecellen blir runt 50kr/kWh. Ett bensinelverk håller runt 1000 tim utan problem eller mindre än 5kr per kWh.Behöver man mer el än vad solpanelerna ger så kan vindkraftverk vara en lösning. Alternativet är elverk. För 25tkr får man elverk och 5kWh LiFePO4 batterier. Kör man elverket 1 tim per dygn får man minst samma mängd el och varmvatten. Ytterligare en timma och man har el till all matlagning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Jag har just nu världens tystaste elverk - jag får inte igång det.

 

Höll på hela helgen, men kunde bara få det att gå i ca 2 sekunder.

 

Idag var jag förbi en bilmek, som blåste ur tändstiftshålet med tryckluft - då fick vi igång det, men efter att vi stängde av det så ville det inte starta igen. :-(

 

Meken trodde att det får för mycket soppa, så det blir surt vid första rycket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du olja i.

Mitt startade inte... mer än lite i början.. det visade sig den levereras utan olja.. det finns bara kvar sen testkörning som sedan töms..

Det finns nån säkerhetspryl som gör att den inte går att köra utan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om elverket står ett tag så kan det ha svårt att få fram soppa. Jag måste "prajma" minst 30 tag. Det beror på att tanken inte sitter tillräckligt högt över förgasaren. Om jag lyckas få plats med mitt aggregat i båten så sätter jag troligen en yttre tank i pushpit. 

Obs också att om radiomottagraen står på så drar det ur batteriet om man inte kör då och då.

 

Det där med oljan. Stod inte det ganska tydligt inkl en lapp på tanklocket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... det stod säkert... "ibland" har "man" svårt med en massa lappar, texter, bruksanvisningar mm. brukar gå snabbare att plocka isär, kolla hur saker funkar. Om man verkligen behöver veta nåt... så står ju oftast inte det ändå.

Fast en sån simpel grej kan det vara.. tur att funktionen finns.

Hade min hått igång utan olja så hade den nog bara körts en gång.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast... självklart kollar man ju att det finns olja i... fattar inte varför jag inte gjorde det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte låta radiomottagaren stå på en vecka utan att batteriet dör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...