Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Caribic410

Tyst Elaggregat

Rekommendera Poster

Så nöjd att jag satte in ett elaggregat i båten.

Sedan i fredags eftermiddag, då vi flyttade in i båten har värmare och en kybox gått. Fredag eftermiddag fram till söndag morgon var det noll sol.

Jag körde elaggregatet 30 min vid ett tillfälle på lördag när vi var och duschade.

Sen fick jag köra ca 15 min i stöten vid lämpliga tillfällen.. kanske 6-10 ggr. I  går var det ju fantastisk sol men med mina liggande paneler fick hag bara in ca 4A.. värmaren som går fullfart hela tiden drar drygt 3.. 

Så igår blev det kanske 30 min aggregatladdning varav 15 min när vi satt inne i båten, där det låter mest. Utan den elen hade vi varit tvingade att avbryta redan lördag morgon.

Tack till forumet. Skulle aldrig ha skaffat sånt annars.

Samma med glassmaskinen.. lite kladd är det att gegga loss glass från omröraren men... vilken glass.

Go vinter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt.

Men klagar inte de andra i naturhamnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, bhemac säger:

Härligt.

Men klagar inte de andra i naturhamnen?

 

De satt nog och knöt näven i raseri över sin avundsjuka....;)

 

...hur många det nu låg i naturhamnen den här helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, bhemac säger:

Härligt.

Men klagar inte de andra i naturhamnen?

Över vilket? Att jag äter glass eller att jag har ström?

... misstänjer det finns både dom som klagar över den ena eller den andra av dessa.. och säkert dim som klagar över båda.

Frågan är om hur dom som älskar att klaga får veta..

Lite synd är det ju att inte bjuda på det.

Finns det nån flaggning man kan hissa som visar..

"Nu gör jag glass" eller "nu gör jag ström"

Hmmmm... "nu gör jag värme"

Värmarens och elaggregatets avgasrör ligger bredvid varandra och låter ungefär lika mkt.. 

Hmmm klagar folk när man kör värmaren?? Behövs nog flagga för det åxå isf.

Kanske en text över avgasutblåsen som visar vad det är.. det ryker ju bara när man startar ifs.. men en fair chans till dom som får näring av att kunna reta upp sig..

"Nu kör jag brödrosten"... 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tystaste sättet att ge elenergi till båten kan vara att använda ett bärbart batteri. Med de snabbladdningsbara Liion celler som jag leker med för tillfället ryms 750wh i ett 10 kg paket. Två såna laddar upp en ordinär husbank.  Vår bank är på tre 75Ah bly och ett startbatteri 70Ah dv.s 3x75x75x12+70x12=3540Wh. Vi använder bara en fjärdedel för att skona batterierna dvs. 885Wh. 

Ett Liion batteri räcker  för full laddning om lite solpaneler bidrar med 135Wh. Har man ett laddat Lithiumbatteri,  laddar det husbanken med den tid det tar för blyet att  suga i sig energin. Elverket kan ladda lithiumbatteriet under segling t.ex så blir det tyst i viken även om extra ström behövs. Eller man laddar  på bryggan vud hamnbesök. En timme räcker för att ladda fullt lithiumbatteri. 10 kg per paket är lätt bärbart Jag är inne på att ha ett par såna för allmänt bruk för att kunna köra elektriska maskiner där eluttag saknas.Sommartid förvaras de förstås i båten. 

Hjälpstartare/laddare på vintern och om strömmen går i huset för cirkulationspump och belysning.. Lithiumbatterier är dyra och kan med fördel transporteras omkring. Tål att lagras ganska länge mellan laddningarn också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara en gångbar ide, om man redan har en fungerande bank med blybatterier.

Men om man inte vill släpa runt på närmare hundratalet kilo bly så kan man ju skippa det och köra enbart Lithium, i någon av alla de former som finns nu för tiden.

 

Har hjälpt en kompis med konstruktion och installation av 10KWh lithium i båten, inte för eldrift, som man skulle kunna tro, utan för allt annat.

Laddar med generatorn när de använder motorn, eller via landström när det finns.

Men de har alltid ström för att ligga i naturhamn, som de gör mest, kör mycket grejer på 230v via inverter.

Och det är tyst att ligga bredvid dem.

Jag har laddat min egen blybank via deras inverter några gånger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm solpaneler så här års, de ger 10% av vad man får ut under sommaren.

Ska man vara ute nu är elverk nästan nödvändigt, det kan ladda när man seglar, något man bör undvika med ordinarie diesel. 

Man behöver inte en så stor batteribank om man har LiFePO4, elverket kan ladda snabbt och tyst. Starta och ta en promenad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att ladda snabbt, absolut.

Dock ville de inte ha elverk, eller behöver det inte med tillräckligt stor batteribank.

Vi valde inte LiFePO4 eftersom det gick att bygga mindre och billigare med 18650 celler.

 

Men missförstå mig rätt....

Det finns flera olika lösningar på samma problem, jag har ingen värdering av vad som passar olika personer/situationer.

Ville bara delge en lösning som passade just mina vänner.

 

Vi laddar med upp till 2Kw med landström och ca 5Kw med generator när man kör motorn.

Man kan ladda banken med 10Kw, men det blev så dyrt och trångt med annan generator så de valde denna lösningen.

Med landström behöver man 3-fas för att göra det, och det finns sällan tillgängligt i hamnar.

Sällan som banken är helt tom när den laddas, så det är inget problem i verkligheten,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, jonas2307 säger:

Vi valde inte LiFePO4 eftersom det gick att bygga mindre och billigare med 18650 celler.

Blir det verkligen billigare? Panasonic NCR18650B är en bra cell, 3,4Ah@3,7V, 12,2Wh kostar ca 50kr+moms. 200 celler ger 2,4kWh för ca 12500 ink moms.

200Ah LifePO4 ger ungefär lika mycket kostar 12700kr, inkl en avancerad BMS.

--

1kWh/dygn brukar räcka ganska bra. Vill man ha elspis så landar man på ca 3kWh. Har man 300W solpaneler så får man ca 1,2kWh på sommaren. Med 10 kWh batteri klara man sig ganska bra. För många lär nog 2,4kWh batteri räcka.

--

När det gäller elverk så vill man ju gärna ha diesel. Ett vattenkylt Paguro 3000 ger 3kVA och kostar 47tkr. Lite saftigt.

Men använder man det sporadiskt så fungerar ett luftkylt bensineleverk tex FME XG2200ER, 2,2 kVA, radiostyrd fjärrstart för drygt 5000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset beror nog på många olika parametrar.

Vi använde 910 Panasonic celler, kopplade 13S70P, ger ca 48 volt och drygt 200 AH.

Väger ca 50 kilo.

Kostnaden för dessa var ca 25 000 Sek.

Sen tillkommer så klart BMS, utrustning för laddning, convertrar till 12 volt osv.

Har byggt liknande batteripaket med andra fabrikat, LG och Samsung, beror lite på behov och tillgång på celler.

 

Vi gjorde lösningen för att vi gillade den.

Så småningom kanske de lägger till eldrift för att ta sig in och ut ur hamn och såna kortare sträckor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jonas2307 säger:

Vi använde 910 Panasonic celler, kopplade 13S70P, ger ca 48 volt och drygt 200 AH.

Väger ca 50 kilo.

Kostnaden för dessa var ca 25 000 Sek.

Panasonic NCR18650PF?

Klart intressant pris! Motsvarande LiFePO4 kostar runt 37tkr.

Var hittade de du cellerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde NCR18650B, just dessa kom som en del av en större leverans från USA.

Ibland kommer jag över celler i samband med att jag hjälper till med större lösningar.

Eftersom jag har jobbat med sånt här tidigare och gör det lite då och då mer på hobbybasis nu så vill jag inte "skylta" så mycket på forumet.

 

För att köpa celler privat så har jag ibland vänt mig till en kontakt i Polen, han säljer nya celler men lite sporadiskt eftersom han inte heller har en regelrätt butik. Jag tror att han jobbar med det på liknande sätt som jag.

Han heter Tumich och har en tråd på endless-sphere där han säljer.

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=61608

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, jonas2307 säger:

Han heter Tumich

Bra, tack. Tror jag hört talas om honom tidigare. Verkar mest vara färdiga 36V block nu!

48V system hade jag gärna haft men nu har jag en ny 100A generator för 12V mm så jag får, något motvilligt, hålla mig kvar på 12V. 

Troligen blir det LiFePO4 inkl BMS för min del, det är en enkel lösning.

Har en liten fundering på att ordna et annat batteri till min elsnurra, den är visserligen 12V men går ju att köra via omvandlare som samtidigt får agera fartkontroll. Då kan jag köra 36V från ett batteri som även kan användas till en elcykel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-13 på 09:37, Caribic410 säger:

Så nöjd att jag satte in ett elaggregat i båten.

Vet inte om du har koll på detta men när elverket står oanvänt så ska "remote" vara avslagen annars töms batteriet.

Det skadar inte att ladda batteriet då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Vet inte om du har koll på detta men när elverket står oanvänt så ska "remote" vara avslagen annars töms batteriet.

Det skadar inte att ladda batteriet då och då.

Upptäckte det redan när elverket var i garageläge.. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...