Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

Tyst Elaggregat

Rekommendera Poster

Dom här små aggregaten Kipkor som ska vara tysta... hittade ensom heter iq... eller nåt samt en honda 20i..

Hur "tysta" är dom?

Kan man ex ha den i en isolerad box eller i en stuv och dra avgasslang som man kör ner under vattenytan?

Nån som har nån bra tyst erfarenhet?

Någon dag på våren och på hösten kan det vara bra att ha... eller om man behöver dammsuga å värma duskvatten i beredaren.

Tror att en modell (2600, som ger typ 2000-2300 w konstant skulle räcka)

Sen kan man ju såklart okynnesköra den då och då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är ganska tysta om de står i en isolerad box och avgasslang akter eller uppåt (under vattnet vetifan). Som en motorrumsfläkt ungefär. Bäst är nog Honda men tveksamt om det värt det dubbla priset.

Under många år har jag haft något elverk, från hemmabyggen med gräsklipparmotor till moderna inverterelverk. De första var definitivt inte tysta.

Elverket körs några gånger per år speciellt då när solen inte lyser så mycket. Alla gånger har jag legat själv i någon vik utom vi något tillfälle. Då har jag pratat med den andra båten och erbjudit de ström. De var mycket nöjda. Alternativet är bära iland elvärket och ställa bakom några träd. Man kan få 700W ur en 10kg klump.

Sen finns det ett antal som skriker i högan sky bara de hör ordet elverk. Det är ju så osvenskt med elverk. Det som hörs är någon idiot som kör vid fel tillfälle på fel plats men det finns många tusen elverk i båtar som inte stör någon.

Sen finns det ju den typen av elverk som sitter i många amerikanska båtar. Tex Honda EV3610, bensindrivet, elstart, vattenkylt. 3,6kVA och 92 kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att få elverket relativt tyst, monterade ett Honda 2,0 som är ganska tyst 89 DB vid fullt uttag. Placerade det i motorrummet och använde en avgasslang+en ljuddämpare ljudet gick ner till 77 DB på fullt uttag (låter mindre än motorrumsfläkten). Använder det väldigt sparsamt, mest som trygghet om batterierna skulle ta slut (vi har inga direkta gästplatser med el i sjön)

 

 

 
  • post-85114-0-68939800-1407081913_thumb.j

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mekar man dit avgasslang.. finns det nåt färdigt...? Ljuddämpare?

Kanske kan man koppla in den på avgasslangen för värmaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns färdigt till de flesta. Vi har köpt en del grejer härifrån: http://kipor.org

Det har det mesta. Går säkert att få tag i här också.

 

Ett sådant HÄR aggregat har jag, står numera i bak på min skåpbil.

Använde det en del innan jag fick ström på min vinterplats. Bara öppna dörren till skåpet och sen starta via radio uppe i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det går att få elverket relativt tyst, monterade ett Honda 2,0 som är ganska tyst 89 DB vid fullt uttag. Placerade det i motorrummet och använde en avgasslang+en ljuddämpare ljudet gick ner till 77 DB på fullt uttag (låter mindre än motorrumsfläkten). Använder det väldigt sparsamt, mest som trygghet om batterierna skulle ta slut (vi har inga direkta gästplatser med el i sjön)

 

 

 
  • post-85114-0-68939800-1407081913_thumb.j

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har också en Hunda EU 20 I, jäkligt bra, dock tung om man skall ha upp den på land en bit.

 

Se att du skaffat en ljuddämpare! Var köpte du den? Dyr?

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns färdigt till de flesta. Vi har köpt en del grejer härifrån: http://kipor.org

Det har det mesta. Går säkert att få tag i här också.

 

Ett sådant HÄR aggregat har jag, står numera i bak på min skåpbil.

Använde det en del innan jag fick ström på min vinterplats. Bara öppna dörren till skåpet och sen starta via radio uppe i båten.

 

Fett!!

Verkar vara en precis lagom, som kan klara varmvattenberedare, dammsugare och div eldrivna handverktyg vid behov.

Som det är nu t.ex, när solen lyser kort tid och det kan vara mulet i flera dagar, två kylboxar som drar ström samt värmare som går konstant, räcker ju inte 300W solceller riktigt till och då... kan det vara smidigt att bara kunna fjärrstarta den och låta gå en timme ibland. Alternativet är ju att låta motorn gå en timme ibland. Resultatet blir ju ifs samma. Får varmt vatten och laddar... undantaget att jag inte kan använda 230V uttaget

 

Smidigt med fjärrstart, då kan man ju installera den halvpermanent med tillgång till tankpåfyllning.

Får väl lossa och ta ut vid ev service mm.

Beställde en och hoppas få hem den snarast, så jag kan provköra den i "skarpt" läge.

Verkar ju tystare än Honda 20i, ger något mer ström och är väl "Billigare" gick på 7700kr inkl frakt..?

 

Beställde den där adaptern (som ser ut att vara plast) som man kan koppla avgasslangen till.

Har du nån avgasslang/ ljuddämpare eller är den tyst så det räcker ändå?

Avgasslang köper jag nånstans hemma, när jag vet hur långa jag behöver.

Duger Biltemas slangar här?

 

Kommer nog stoppa in den i motorutrymmet, koppla avgasslang ut till samma avgasrör som värmaren.. eller är det risk att det blir för varmt om man måste köra båda samtidigt?

Tänkte dra slang från elverket till någon liten billjuddämpare, som åxå installeras i motorrummet och en slang därifrån ut till avgasrörer/slangen,

Nån som får någon spontan "hur fan har han tänkt nu"- tanke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en rostfri "slang" men glömde naturligtvis adaptern så jag har kört med en hemsvetsad (tsv). Bra när jag kör i bilen så slipper jag få in avgaserna i skåpet. I båten hade jag tänkt använda kopparrör till avgaserna med en bit silikonslang mellan elverk och rör. Gjorde ett "kylt" utsläpp, se bild. (här under konstruktion). Tanken är att fläkten ska suga ut luft och kyla genomföringen. Provkörd men ej monterad. 

Avgasslang bör nog vara rostfri, tex sådan som finns till värmare. Sen kan man ju fundera på "folkvagnsvärme"

Nu har jag ny båt och fan vet om det inte blir en låda i akterruffen, RF slang och ett avgasutsläpp från en Eberspächer. Det finns ett bra utrymme under sittbrunnen och akter om motorn men himla jobb att få dit elverket.

 

En motorumsfläkt behövs för att evakuera värmen från elverket, det handlar om ca 2000W så det är inte så himla mycket. Det finns en variant som tex Mase's minsta marinelverk använder. Det är en luftkyld motor men i boxen sitter en "bilkylare" med fläkt som kyls med sjövatten.

 

post-80529-0-41520400-1476109770_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns färdigt till de flesta. Vi har köpt en del grejer härifrån: http://kipor.org

Det har det mesta. Går säkert att få tag i här också.

 

Ett sådant HÄR aggregat har jag, står numera i bak på min skåpbil.

Använde det en del innan jag fick ström på min vinterplats. Bara öppna dörren till skåpet och sen starta via radio uppe i båten.

 

Fick hem min igår. Smidigt med fjärrstart.

Däremot låter den mer än jag förväntade mej men å andra sidan hade jag den framför garaget med öppen dörr så det blev väl lite resonans där.

Få se om jag får plats med den i motorutrymmet.

I annat fall kan jag ju spänna fast den på badbryggan, där finns ju plats ändå och då hörs den ju inte särskilt in i båten och det är ju oftast när man är i båten tidig vår, sen höst, det behövs extra ström...

Nån gång kanske man vill köra espressomaskin å då e de ju bra såklart... eller bara dra igång så båtgrannarna vaknar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat min, annat fabrikat, på badbryggan och det låter rejält inne i båten pga resonans i skrovet. Går kanske att avhjälpa med några smarta kuddar under elverket. Jag valde att bära i land elverket istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat min, annat fabrikat, på badbryggan och det låter rejält inne i båten pga resonans i skrovet. Går kanske att avhjälpa med några smarta kuddar under elverket. Jag valde att bära i land elverket istället.

 

I mitt fall, eftersom den är både relativt stor och i tyngsta laget (över 30kg fulltankad) behöver jag hitta en  plats..

eller en stark medseglare. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla ide om att ha den i jollen 50 m bort funkar ;)

Det mesta ljudet kommer från avgasröret, kan man ha det riktat rakt akteröver så blir det inte så mycket ljud. En extra ljuddämpare kan vara värt att prova.

Badbryggan brukar fungera ganska bra. Är det +2 i luften, duggregn och batterierna behöver laddas så är den upplevda ljudnivån väldigt låg. I salongen är det nog mindre oljud än när huvudmaskin går. Annars får man ta en promenad i land, det har jag gjort många gåneger med ett bullrigt tvåtakts elverk på däck.

Med lite experimenterande kan få till det ganska bra.

Just nu verkar akterhytten vara en lämplig plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla ide om att ha den i jollen 50 m bort funkar ;)

Det mesta ljudet kommer från avgasröret, kan man ha det riktat rakt akteröver så blir det inte så mycket ljud. En extra ljuddämpare kan vara värt att prova.

Badbryggan brukar fungera ganska bra. Är det +2 i luften, duggregn och batterierna behöver laddas så är den upplevda ljudnivån väldigt låg. I salongen är det nog mindre oljud än när huvudmaskin går. Annars får man ta en promenad i land, det har jag gjort många gåneger med ett bullrigt tvåtakts elverk på däck.

Med lite experimenterande kan få till det ganska bra.

Just nu verkar akterhytten vara en lämplig plats.

 

Jolle långt bort verkar ju smart.

Ska nog köpa en liten ljuddämpare, mellaljuddämpare till vw 299kr på biltema, och testa.

Promenad... vardagsmotion, e ju heller inte dumt.

 

PS. tack för tipset bhemac... verkar funka klockrent i alla fall.. å vid behov är ju lite oljud ett smärre problem jämfört med att behöva köra järngenoan. Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att lämna elverket i garaget eller i ditt förråd, avstängt, då stör det vare sig dig själv eller andra.

Att ställa det på havets eller sjöns botten är också en väldigt bra idé. Om du inte själv placerar det där är chansen stor att nån båtgranne hjälper dig med den detaljen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att lämna elverket i garaget eller i ditt förråd, avstängt, då stör det vare sig dig själv eller andra.

Att ställa det på havets eller sjöns botten är också en väldigt bra idé. Om du inte själv placerar det där är chansen stor att nån båtgranne hjälper dig med den detaljen.

 

En idé såklart men inte tillämplig i mitt fall.

En sista seglingen för hösten förra veckan hade jag definitivt inte stört någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man placerar aggregatet i ruffen och sätter i luckorna borde det inte störa någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också funderar på vad som stör mest, ett sällan använt elverk som körs några få timmar vår och höst. Eller en motorbåt? Tycker nog segelbåten med sitt elverk har en del tillgodo.

 

Sen har vi ju idioterna som under högsäsong i överfulla naturhamnar laddar sina batterier med sin 6-cylindriga motor under några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jättesvårt att förstå resonemanget att "andra stör ju mer, så jag kan minsann störa en del också".

Min båt har jag 36 W solpaneler samt en enkel generator på 30 A och 2x75A batteri som förbrukningsbank. Har hittills aldrig haft elbrist, men har å andra sidan inte så många och stora förbrukare. Det handlar om att rätta in sig och ha lagom stor batteribank för sina förbrukare. På vår och höst är jag ute på helger, då räcker solen att fylla upp bankerna i veckan. På sommaren är solen kraftig och laddar batterierna. Regnar det brukar jag gå med motor ändå, så då laddas batterierna effektivt under gång trots solbrist.

 

Vad jag försöker säga är - montera extra batteri och solpanel istället för att lägga pengar på ett elverk som stör och skitar ner miljön i onödan. Eller stäng av TV:n...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jättesvårt att förstå resonemanget att "andra stör ju mer, så jag kan minsann störa en del också". 

 

Nej så kan man inte resonera. Men det jag menar är att innan man anklagar andra för att störa kanske man ska se över hur mycket man stör själv.

 

Oktober är en jättefin månad att vara ute men det går åt en del ström. Kylen drar även om det är mindre än på sommaren. Värmaren måste gå en del och det drar ström. Sen blir det mörkt snabbare, man behöver mera ljus, seglar man behöver man lanternor och radar behövs oftare.

Samtidigt ger solpanelerna under oktober bara en femtedel av vad ger under juni/juli.

I princip ligger man alltid själv i naturhamnarna så vem stör man?

Samtidigt är det en helt fantastisk årstid att vara ute. För att inte tala om känslan att segla på julafton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... jag har 300w solceller. Om det är, som denna vecka, mulet 6 dagar i streck och sista kvällen körde jag en timme sista biten in i centrala norrköping i lördags. Lämnade motorn på medan vi lagade mat, stängde av en kyl, lät värmaren vara på och gick en pubrunda. På söndag morgon var batterierna, 3x90 Ah, nere på 12.1V.

Så motorladdning i ca 2-3h under veckan. Vi var på ett par öar varsin natt, två natt i trosa, en i gamla oxelösund.

Inte en båt till hade vi i närheten.

Vi skulle inte lyckats störa någon med elverk även om vi kört det dygnet runt. 1-2h per dag hade räckt till både ectra laddning och varmvatten... liknande förhållande kan vara under vår-till-hemmahamnseglingsveckan.. då brukar bi åxå vara ensamma, ha fantastisk segling men det kan vara minusgrader..

Visst, utan värmare klarar man sig... även med bara ett kylskåp men nu har jag två, på ca 80-100L var.. så... I-landsproböem.. ja!

Skulle jag störa någon... ja om jag meddelar dom som jagar gnällmöjlighet i förväg, dom skulle ha snabbare båt än jag och dom skulle säka upp mina natthamnar.. annars inte.

Konstaterade att jag kört totalt 36 timmar motor i sommar av totalt 980 distans.. så, solcellerna räcker.... nästan. Tänker inte, pga plats"brist" skaffa fler.

PS. Har fått en TV för några år sedan. Kollat en jönsonliga-cd en gång för tre år sedan, antennen ligger i garaget och kommer förmodligen inte upp... DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En påminnelse om hur mycket solpanelerna ger i genomsnitt under året:

 

post-80529-0-65729800-1476828729_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En påminnelse om hur mycket solpanelerna ger i genomsnitt under året:

 

El från solpaneler.png

Undra på att man inte får in så mycket då.

Förra veckan... onsdag--söndag var inte många solminuter.. så slut tog det trots att det var fullt onsdag morgon.

Har bara matkylen på när jag e borta från båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det finns ju olika sorters båtmänniskor, varvid vissa inte ens skulle vistas på sjön, det är vi oftast överens om.

Dessvärre har jag väldigt dålig erfarenhet av dem som använder bensin- eller dieseldrivna generatorer. Och då under högsäsong.

Jag har väl egentligen inget emot att man plockar fram aggregatat om man är ensam i viken, mer än då miljömässigt, men vi släpper ju ut så himla mycket kolväten ändå så några elverk mer eller mindre kvittar ur den synpunkten.

 

Men den stora frågan då, varför skall man ha det så himla bekvämt i båten, om man skall ha allt man har i hemmet kan man ju lika gärna stanna hemma. Det är väl bättre att sanera i sin elförbrukning, så att man inte är så beroende av en massa el.

Jag anser att en större generator och solceller är en böttre lösning, ävensom en längre landströmskabel och kraftiga laddare kan vara ett alternativ om man nu befinner sig i gästhamn, även om den senare varianten kan diskuteras även den. Iofs för ju inte landströmskabeln oväsen....

Så tråkig är jag i mina subjektiva åsiker.

 

Jag kan väl få tillägga att det står ett litet elaggregat längst in i garaget, som jag fick av grannen då denne flyttade, detta kan anslutas till husets elnät, bra att ha vid elavbrott.... att jag sedan bor nästan "mitt i stan" är oviktigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att spara el;

När det är så svalt som nu borde du klara dig med en kyl; vill man t ex kyla öl är det ju bara att stuva under vattenlinjen. Ta hem smör och ost eller vad som nu är kvar i kylen, så fyller du upp batteribanken medan båten inte används. Installera LED-belysning överallt. Skippa stereon, kör mindre anläggning som inte är anslutet till båtens batteri.

 

För att öka laddningen:

Se till att panelerna är oskuggade. Ha en effektiv regulator. Ha bra generator till motorn och grova, bra kablar till batteriet. Stoppa i ett extra batteri. Skaffa vindgenerator.

 

Då slipper du störa människor, djur och natur med ett elverk.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att spara el;

När det är så svalt som nu borde du klara dig med en kyl; vill man t ex kyla öl är det ju bara att stuva under vattenlinjen. Ta hem smör och ost eller vad som nu är kvar i kylen, så fyller du upp batteribanken medan båten inte används. Installera LED-belysning överallt. Skippa stereon, kör mindre anläggning som inte är anslutet till båtens batteri.

 

För att öka laddningen:

Se till att panelerna är oskuggade. Ha en effektiv regulator. Ha bra generator till motorn och grova, bra kablar till batteriet. Stoppa i ett extra batteri. Skaffa vindgenerator.

 

Då slipper du störa människor, djur och natur med ett elverk.

Borde klara mej med en kyl

.. ja... men behöver inte, vill inte. Så obekväm att stuva runt prylar överallt för en enstaka segling som ska vara final... nej.. är det soligt ens varannan dag sista seglingsveckan så klarar jag mej ändå.

Större generator... ska kag köra motorn för att ladda då i såfall eller... jag seglar.. denna gång "okynnes-körde" jag sista timmen in i norrköping bara för att ladda. Det hade ju varit bättre med aggregat.

Led.. har överallt.

Stereo.. används nästan inte.. förbrukar nästan inget.. använder en lite bluetoothhögtalaee till spotify.

Vindsnurra.. absolut ingen sån propeller... utifall att.. om jag behöver ström nån gång, så är det förmodligen helst 230V under begränsad tid... eller som nu förra veckan... kanske 2-3 timmar för extra laddning.

Solceller... mina är flyttbara och placeras lätt där det inte är skugga... fast denna gång var det mulet hela veckan..

Hade 400w solceller från början men råkade segla en cell överbord... fast har märkt att.. det blir trångt, i stort sett hela sommaren funkar med 200w.. å upp till 99.9% räcker med 300w.

Har jag bara en kyl igång när jag lämnar båten i hemmahamn.. är det alltid fill laddning när jag återkommer.. dör lutar alltid 300w snett mot solriktning.. laddar 2-3A vid mulet väder.

Har bra regulator.. nä mer tekniska elbesparingar ska jag inte göra..

Ytterligare batteri... får inte plats på vettigt sätt... skulle kunna ha ett löst såklart... som ligger å dräller i salongen t.ex men nej nej..

Som jag har gjort dom senaste somrarna... har tillbringat nästan all ledig tid.. 8veckor plus mest 4-dagarshelger från april till nu..

Vill ha all vanlig hemmabekvämlighet förutom TV, den har jag märkt att jag inte saknar alls.

Varför stannar jag inte hemma?

Ingen sjöutsikt hemma.

Inget kluckande hemma.

Inga "egna" små öar hemma.

Hemmet är dessutom lite svårseglat..

Förutom dom punkterna ser jag inte heller nån anledning till att välja båt före hem..

Varför inte välja bort bekvämlighet?

Jag fattar inte motsatsen... om jag inte måste och inte vill ha det obekvämt.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under oktober ger 300W solpaneler runt 250 Wh/dygn eller 20Ah, det räcker möjligen till en mindre kylbox. Värmaren drar i sig minst lika mycket. Lite belysning,  ladda mobiler osv gör att man i bästa fall behöver 70-80Ah/dygn. Då är det ingen lyx och ingen segling. För att klarar det behöver man minst 500W solpanel. 

Har man "bara" 300W solpanel så behöver man runt 120Ah batteri för att klara ett dygn. Samt ett par timmar motorgång med normalutrustning.

Vindgenerator kan lösa problemet men som bekant blåser det inte alltid och dessa snurro brukar föra ett himla liv, dygnet runt.

 

Hur mycket stör motorbåtar, ungar i jollar, smattrande fall, vattenskotrar, ombordparty? Detta under högsäsong. 

Det handlar inte om hur mycket ett elverk stör, det handlar om principen, eller hur?

Hur många tusen elverk finns det i båtar som man aldrig hört?

En fin sommardag så är högst 30% av båtarna ute i vår båthamn med 900 platser. Av de som är ute är majoriteten bara ute över dagen. De som ligger ute längre ligger oftast i gästhamnar.

Kommer vi in i augusti så hamnen välfylld. Från september är det bara en handfull båtar ute och det flesta av dessa fiskar. När jag är ute är tomt i naturhamnarna.

I oktober så är det nästan enbart trollingfiskare ute. Fina dagar kan man se någon enstaka segelbåt några timmar på dagen.

Slutsatsen är att de som störs mest gör det bakom tangentbordet hemmavid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag det rätt från tråden om elverk från helvetet så är det ju bara avundsjuka som gör att folk stör sig på elverk ;)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag det rätt från tråden om elverk från helvetet så är det ju bara avundsjuka som gör att folk stör sig på elverk ;)

 

Ja eftersom så ytterst få verkligen har störts av elverken så är det sannolikt så.

1980 ficka jag en båt utrustad med ugn. Det var många som ondgjorde sig över något så onödigt i en båt. Jag blev mer eller mindre utskälld av en bryggranne. Störde ugnen?

Radar var det många som störde sig på. Vindruta på en segelbåt! Elektriskt ankarspel. För att inte tala om elvinschar. (träffade en kille som pga en muskelsjukdom skaffat elvinschar för att överhuvudtaget kunna segla, lita på att han var trött på alla (skrivbords-) seglares förklaringar hur onödigt det var.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Minns jag det rätt från tråden om elverk från helvetet så är det ju bara avundsjuka som gör att folk stör sig på elverk ;)

Ja eftersom så ytterst få verkligen har störts av elverken så är det sannolikt så.

1980 ficka jag en båt utrustad med ugn. Det var många som ondgjorde sig över något så onödigt i en båt. Jag blev mer eller mindre utskälld av en bryggranne. Störde ugnen?

Radar var det många som störde sig på. Vindruta på en segelbåt! Elektriskt ankarspel. För att inte tala om elvinschar. (träffade en kille som pga en muskelsjukdom skaffat elvinschar för att överhuvudtaget kunna segla, lita på att han var trött på alla (skrivbords-) seglares förklaringar hur onödigt det var.

Ugn..!!! Såklart det måste reta gallfeber på folk runtomkring å kanske vakna till doften av nygräddade bullar eller nybakat bröd.

Tänk om nån unge åker jolle och äter het fralla samtidigt... då djävlar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...