Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marina95

När behöver båten vinterkonserveras/frostskyddas?

Rekommendera Poster

Som någorlunda nybliven båtägare är det ju trevligt att ha båten kvar i vattnet även under hösten så att man har möjlighet att segla så mycket som möjligt innan säsongen är slut. Men nu när temperaturen börjar krypa ner mot noll grader på nätterna började jag fundera lite över när man börjar få bekymmer med att saker kan frysa inne i båten. Motorn är sötvattenskyld, men är ju inte kul om värmeväxlaren fryser sönder. Dessutom finns ju vattenpumpen till kranvattnet...

 

Bor i gbg, så är inte alltför kallt, men hur länge ser havsvattnet till att temperaturen inne i båten är över nollan? Båten är en plastbåt med skrov i enkellaminat (däck sandwich). 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenpumpen till kranvattnet skriver du. Behöver du ha färskvattentanken fylld nu under höstseglingen? Den kan ju tömmas fast du inte tar upp båten, så tar du med dig en kaffetermos ut istället?

 

Sötvattenkylningen till motorn är väl glykolfylld? Kolla fryspunkten genom att ta med en slurk till en mack, så mäter dom åt dig.

Sjövattendelen av kylsystemet är ju fyllt med bräckt vatten om du bor i gbg så det krävs att det blir flera minusgrader innan det fryser. Sen tror jag inte du får lika kallt i motorrummet som i utomhusluften i första taget. Detta för att motorrummet i regel är väl isolerat "utåt" men tämligen öppet/oisolerat ner mot skrovet, som håller samma temp som sjön. Så sålänge vattnet är plusgradigt så är det sannolikt det i motorrummet också, även om luften utanför båten är några minus.

 

Vad du däremot kan tänka på att frysskydda är dig själv :D.

Just nu är marinorna fyllda med trevliga gubbar som pular med båtarna under soliga eftermiddagar. Jag gillar upptagningen, det är trevligt. OM man gör det i tid vill säga.

Att stå ensam och kriga med en presenning på ett ishalt deck en kolsvart novemberkväll när det regnar nerifrån i 10m/s och minusgrader är fan allt annat än mysigt!

Så om du ska ta upp båten så gör det i tid är mitt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror mycket på vad det är för båt. Erfarenheten jag har av segelbåtar är att det blir som lägst några grader kaller inne än vad det är i vattnet. Töm dircksvattensystemet och ha med vatten i dunk.  Annars kan man blåsa systemet med en lite kompressor. En skvätt glykol i toan kan vara bra. Sjövattnet i motorn fryser inte förrän det blir riktigt kallt men man kan ju slå i lite gykol om man har en trevägsventil på intaget eller hälla det i sjövattenfiltret. Många som ligger i året runt gör ofta ingenting.

Att segla sent på säsongen är magiskt. Har man tagit upp är det definitivt slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Tömde vattensystemet förra helgen och hällde lite glykol i toaletten, så förhoppningsvis ska det inte vara några bekymmer nu. 

 

 

Vad du däremot kan tänka på att frysskydda är dig själv :D.
Just nu är marinorna fyllda med trevliga gubbar som pular med båtarna under soliga eftermiddagar. Jag gillar upptagningen, det är trevligt. OM man gör det i tid vill säga.
Att stå ensam och kriga med en presenning på ett ishalt deck en kolsvart novemberkväll när det regnar nerifrån i 10m/s och minusgrader är fan allt annat än mysigt!
Så om du ska ta upp båten så gör det i tid är mitt råd.

 

Haha, sant - upptagningen är bokad till mitten av november. Som tur är har jag vänner och familj som lovat att hjälpa till med upptagning, avmastning och täckning. Får väl se om jag har några vänner kvar efter det :S

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...