Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
cannon

Mäta kompression Volvo Penta 2002

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta 2002 som bestämt sig för att,efter varit svårtstartad, sluta starta helt.

Misstänker dålig komp och vill prova.

Vet någon hur man hittar "verktyget/adapter" för att koppla in kompprovare efter demonterat spridare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade komp från glödstiften, där passade den standard tändstiftsgänga som följde med själva klockan. Tror jag handlade på biltema, men det var länge sen...

Finns ju de med gummikoner också förstås, de passar överallt.

 

Ska dock tillägga att jag inte har samma motor ens! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Vp 2002 saknar dock glödstift, därav lite mer komplicerat. Gummikoner förstår jag inte hur det ska fungera, hur ska man kunna hålla tätt med ett tryck som ska upp i 20-25 kp/cm2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar nog, en som håller gummit på plats (med nödvändig skyddsutrustning förstås!) och en kompis som drar på starten.

 

Sotflagor kan komma flygande ur cylindern och spridaren kan... sprida dig i ögat :)

Strilar den dig i ögat är det nåt fel på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar nog, en som håller gummit på plats (med nödvändig skyddsutrustning förstås!) och en kompis som drar på starten.

 

Sotflagor kan komma flygande ur cylindern och spridaren kan... sprida dig i ögat :)

Strilar den dig i ögat är det nåt fel på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att försöka använda en kompmätare med gummikona, och hålla den med handkraft kan man glömma. Det går inte. Och hur kan spridaren spruta någon i ögonen? Den är ju demonterad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det jag tänkte också, att det skulle vara omöjligt att hålla för hand. Har letat på nätet och tror jag hittat "adaptern" som behövs. Verkar heta tu-15-18a. Bara hittat utomlands och verkar kosta 5-600 kr bara adaptern, sen en kompmätare som passar till det.

Suck, varför kan inget bara vara enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det bara är jag som multitaskar och ser på spridarnas funktion när de ändå är ute då...

 

Annars är det ju märkligt att man säljer kompmätare med gummikon om de inte funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För bensinmotorer med förgasare funkar konen fint, men det var ju tal om dieselmotor här, som ju har dubbelt komptryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinkompmätaren drar upp till 21 bar, har själv "bara" en sån.

Jag har ju däremot gängor som passar, så har aldrig själv provat gummit, men vet nog de som kört med det och lyckats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2001, 2002 eller 2003:a som är svårstartad som kall beror nästan alltid på att man inte utnyttjar den kallstartsfunktion som finns inbyggd. Man aktiverar den med att först lägga friläge med 3/4-gas, sen dra ut stopparen helt och skjuta in den igen. Sen startar man.

 

Det kan även löna sig at tlämna spridarna på kontroll och rengöring hos någon dieselfirma. 

 

Misstänker man dålig kompression, kan detta grovkontrolleras med att för hand vrida runt motorn via reskivans centrummutter med en stor nyckel. Man känner när kompressionsfasen börjar, och då går det sakta, sen upprepas detta för nästa cylinder. Båda skall ge ungefär samma motstånd vid passagen av kompressionsfasen. I så fall är kompressionen ungefär lika och troligtvis OK.

 

Om bara ena cylindern har dålig kompression som känns (eller annat fel) brukar en 2002:a ändå starta på ena cylindern och väl igång hinner inte så mycket läcka, så då startar den andra också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dessa motorer är svårstartade, eller snarare, sega på att få igång. Tidigare hade jag en 2001 och nu en 2003

I min instruktionsbok står att man ska ställa på fullgas, dra ut och skjuta in stoppreglaget och sen starta på fullgas. Det verkar stå lite olika i instruktionsböckerna beroende på årgång.

2003:an har glödstift i insuget. Med kall motor måste man alltid glöda i 40 sek. Då startar den ganska snällt även om min gamla Yanmar YSM12 startade minst dubbelt så snabbt.

 

På 2001:an provade jag att blåsa varmluft med en hårfön i i luftintaget, då startade den mycket lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte dessa motorer ett stopphandtag som bara bryter pumpverkan i högtryckspumpen?

Hur kan det då aktivera någon kallstart? Kan någon förklara hur det fungerar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har startat med kallstartfunktionen. Annars startar den inte alls när kall. Dock har problemen blivit större och större. När jag sedan justerade ventilerna rätt (efter haft anligg eller nära på) så la den av helt. Är ganska säker att detta är något annat än "normaltrög" vp 2000-serie.

 

Känns lite klurigt att mäta kompression "för hand" med svänghjulet.

Skulle vilja testa mäta som vanligt först och sedan med en tesked olja i cylindern som kan täta eventuell läcka vid kolvringarna.

Misstänker brända ventiler efter felställda ventiler. Kan vara spridare eller blow-by vid kolvar också men känns mindre troligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte låna en kompressionsprovare på någon verkstad? Annars får du köpa för ett par tusen. Du kommer att få många nya vänner....

 

Jag skulle börja med att rycka spridarna och titta på "sprutet". En liten hint kan vara att sätta tummen i hålet och dra runt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rapportera två år senare hur det gick. Beställde adaptern för att mäta komp. Den passade inte men kunde fila till den.

Lånade kompmätare av en kompis och mätte upp låga 9 och 11 bar.

Tog av toppen och såg stora jack i ventilsätena (avgasventiler). Eftersom ventilsätena inte var utbytbara gick jag till en mekanisk verkstad dom kunde slipa in nya. Gick på drygt 2000 kr.

Efter detta startade motorn betydligt lättare men fortfarande inte helt bra. Dessutom seg ibland att svara på gas.

Inför i år har jag därför renoverat spridarna samt installerat en extra backventil och en ny bränsleslang.  (mellan förfilter och matarpump).

Nu startar den jättelätt och svarar på gas också.  Hoppas det blir många felfria timmar nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering om någon drabbas av liknande problem. 

Motorn har gått bra i sommar men har faktiskt varit svår att starta några gånger. Två gånger har startmotorn inte orkat dra runt utan hjälp av förbrukarbatterierna, trots nytt startbatteri. 

Har nu hittat ett oväntat fel. Vakuumventilen fungerar dåligt vilket leder till att kylvatten med häverteffekt leds in i avgassystemet när båten står still. (och riskerar även fylla motorn) 

När motorn sedan skall startas orkar startmotorn inte "puffa ut" allt kylvatten som runnit in. Stänger jag genomföringen för kylvattnet direkt efter jag stannat motorn och öppnar innan start så startar den hur lätt som helst varje gång! 

Med tanke på vakuumventilens ökänt dåliga funktion på dessa volvo penta lär fler dras med samma problem! 

Har beställt ny vakuumventil från Martec som förhoppningsvis löser problemet utan att behöva stänga kylvattenventilen varje gång.

 

Min svårtstartade volvo penta 2002 berodde alltså troligen på flera saker: otäta ventiler, ev dålig backventil/otät bränsleslang och icke fungerande vakuumventil. Imponerande att den gick över huvud taget :) 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag vill kompresionstesta min volvo penta MD7A, är dock osäker på vilken adapter som passar till den motorn? Vet någon det?

 

Tack på förhand,

 

Bästa hälsningar

Lukas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...