Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
FinMick

Belysning i höstmörkret

Rekommendera Poster

Monterade för nån månad sedan ett 55W extraljus från Biltema, det började skymma och jag ville se vart jag styrde. En enorm besvikelse. Jag såg ju inget annat än fördäck!

Vattnet äter upp allt ljus och ljusläckaget på däck stjäl mörkerseendet...

 

Ikväll fick strålkastaren upprättelse då jag navigerade in i en för mig okänd älvmynning: På det spegelblanka vattnet låg höstlöv utspridda, och de myriader av lateralmärken som guidade mig genom forslandskapen var dessutom bestyckade med reflexer!

 

Lite tankeväckande dock att tuffa fram i modiga trefyra knop i skymningen tre meter till höger om babordsmärket man nästan missade och plötsligt skymta ett under planetens långa historia slätslipat klippblock som stack upp ur vattnet ungefär lika högt som vattenståndet är lågt bara en meter bakom märket...

Ska bli kul att se det i dagsljus när jag åker ut igen! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du monterar avbländnign på extraljuset så att inget ljus träffar båten så kommer du att se bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller monterar det lägre/längre fram. T ex under ev. peke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spinoff, eller trådstöld:

Man ser ju på bilder av de extrautrustade hyttbåtarna, Targa, Minor/Sargo, Nordstar med fler, att det på rufftaket sitter mins tre extraljus av biltyp. Vanligtvis långt fram på hyttaket.

Man kan ju då undra hur ljusbilden framför båten då blir??

 

Jag har ju en annan "targaliknande" hyttbåt, en Triton 29, och i garaget låg det och ligger kvar diverse extraljus från Marchall, Cibe och Bosch från diverse rallybilar jag räddat.

Jag hade en del funderingar på att maskinulisera även denna båt med blankpolerade sådana stråkastare, men lägger då ned det projektet, då mina misstankar bekräftas av att man syns mer än vad man själv ser i mörkret. Och det blir i ordets ena betydelse ett veritabelt "bländverk".

Min tanke var ju annars att montera två med fjärrljusbild och två med helljusbild, alla med 100w halogen, men man bländar väl mest sig själv, kan tänkas. Sedan är det jobbigt och tråkigt att dra tjock kabel.

 

Däremot en fjärrstyrd vridbar strålkastare? Men det blir väl samma skit, båtens gelcoat, även om den är "Dover white" återreflekterar väl bara ljuset in i rorsmans ögon?

 

Så jag köper väl en laddningsbar handstrålkastare istället, eller två, eller en ny fotogenlykta....

 

"Reflektioner" på denna vinkling?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft planer på att skärma av ljusen undertill. Typ limma nån plastskiva under strålkastaren och klippa tills skuggan matchar båtens konturer...

 

Först satsade jag på att montera allt ljus så lågt som möjligt för att "skärmen" frampå hytten skulle skymma fördäck, men räknade inte med att jag skulle behöva stå i takluckan för att se nåt i skymningen.

 

Eventuellt så flyttar jag allt -- extraljus och topplanternan -- akterut så att jag slipper ha dem som sikthinder och störning för pejlkikaren.

 

Skulle jag ha peke så skulle två-tre fjärrljus redan sitta där under!

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har man stråkastare några meter upp i masten eller under peket. Helst båda. Det lyser upp land när man ska lägga till, föremål i vattnet och prickar, allt utan att blända. Helt suveränt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har man ingen hytt eller targabåge att montera strålkastaren på är det då bättre att köra med bogstrålkastare? Man tappar ju möjligheten att lysa åt sidorna för att t.ex leta efter sjömärken men ser ju i bästa fall var bryggan är tänker jag mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lova att en radar är mycket bättre än strålkastare när man navigerar.

 

Har själv strålkastare under peke, så att de inte lyser upp skrovet.

Hade förra året även extraljus sittande högt monterat men som nu ersatts av en 3G Bredbandsradar. Den gör jobbet grymt mycket bättre än extraljusen. Däremot så är ljusen under peken grymt bra när man går in i hamn och lägger till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radar är guld när man marschar, men ljus är oumbärligt sista biten/metrarna när man skall angöra. Att i beckmörker med radar avgöra avstånd från peke till klippa vid disembark är liksom helt kört.....

 

Helt klart är att ljuset inte får träffa fördäck, för då blir man helt blind. Bogstrålkastare(dyrt) eller fjärrljus under peken är i mina ögon vägen att gå. Dock är ljus helt meningslöst ur ett navigeringsperspektiv i hög fart. Där är radar oumbärligt. De gånger man är osäker och behöver ljus, har man släppt av till krypfart. Det ena kompletterar det andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettiga strålkastare och radar kompletterar varandra. En bredbandsradar ser bra på nära håll men en vanlig är ganska blind under 25 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettiga strålkastare och radar kompletterar varandra. En bredbandsradar ser bra på nära håll men en vanlig är ganska blind under 25 m.

Min poäng exakt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...