Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
maeka

Sprucket block i motor. Vad göra?

Rekommendera Poster

Hej.

Är så att jag köpte en båt tidigare i höstas.

Vid köpet sa säljaren att en provkörning skulle vara svår att göra då det är flera mil till närmsta sjö.

Men säljaren sa att båten fungerar utmärkt och han köpte den tidigare i år så hade bara kört ett par gånger men utan problem.

Jag litade på honom och köpte båten. Åkte helgen efter köp ut och skulle testa men motorn var mycket svårstartad och stängde av sig när den blev varm.

Lämnade in den på service och där konstaterades att blocket i motorn var sprucket och det var därför den stannar när den blir varm. Tydligen är det en ny motor som gäller.

Undrar om ni vet om jag kan gå på säljaren då han måste vetat om felet då han kört med båten tidigare.

Har läst om undersökningsplikt och dylikt och undrar hur lagen säger om detta då det är ett dolt fel.

Är det bara att köpa en ny motor annars?

Blev en dyr båtaffär detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävligt tråkigt att höra.

 

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/

 

Att pröva fallet kanske kan vara värt besväret. Det som sannolikt kan uppfattas som anmärkningsvärt är omständigheterna. Att han köpte båten tidigare i år och efter ett par provkörningar säljer den samma år(på land dessutom) gör ju att varningsklockorna hörs ända ut till rymden.

 

Kan bli en intressant story detta...

 

 

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att mycket beror på hur gammal är båten/motor och hur mycket fick du betala. Är det relativt ny båt och dyr då borde du ha rätt att förvänta dig att den fungerar. I så fall kanske värt att betala en jurist, som är specialiserat på privata affärer, för rådgivning. För rätt och lagligt är två helt olika saker och bevisbördan blir på din sida.

 

Jag har köpt en begagnat båt och inte kollat tillräckligt noga för säljaren såg trovärdigt ut, det blir några extra tusenlappar i samband med höstservice/reparation, dock inte lika illa som i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är så att jag köpte en båt tidigare i höstas.

Vid köpet sa säljaren att en provkörning skulle vara svår att göra då det är flera mil till närmsta sjö.

Men säljaren sa att båten fungerar utmärkt och han köpte den tidigare i år så hade bara kört ett par gånger men utan problem.

Jag litade på honom och köpte båten. Åkte helgen efter köp ut och skulle testa men motorn var mycket svårstartad och stängde av sig när den blev varm.

Lämnade in den på service och där konstaterades att blocket i motorn var sprucket och det var därför den stannar när den blir varm. Tydligen är det en ny motor som gäller.

Undrar om ni vet om jag kan gå på säljaren då han måste vetat om felet då han kört med båten tidigare.

Har läst om undersökningsplikt och dylikt och undrar hur lagen säger om detta då det är ett dolt fel.

Är det bara att köpa en ny motor annars?

Blev en dyr båtaffär detta.

Hej.

 

Vad skrevs i kontraktet/köpeavtalet?

Där brukar en del säljare skriva tex. Säljes i bef. skick.

Bef skick funkar inte juridiskt,

Står det att du har besiktat och godkänt skicket på båten är du däremot körd.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara så att du har noll rättigheter om priset varit för förmånligt.

Då anser man att du borde kunna räkna med en del fel för det priset.

 

Bästa chansen kan vara att försöka göra upp i godo med säljaren. Då min pärla i våras havererade på hemväg från köpet fick jag priset nedjämkat med närapå en tredjedel. Det var ju inte så högt från början heller, men ändå mycket välkommet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhyvunv och en banan bara en gång nästa år igen var

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag kanske cynisk, men har du själv sett att blocket är sprucket? Likväl som oseriösa säljare finns det oseriösa båtmeckare som antingen inte kan lösa problemet eller som vill tjäna en hacka.

 

Har själv råkat ut för detta när jag av tidsbrist behövt lämna en båt på verkstad. I mitt fall båtmeck som ansåg att min läckande hydraulcylindern måste bytas ut för 8000 SEK + en dagsarbete, medan det slutade med att jag bytte packboxar och tätningar själv för under tusenlappen + en timmes jobb inklusive luftning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag kanske cynisk, men har du själv sett att blocket är sprucket? Likväl som oseriösa säljare finns det oseriösa båtmeckare som antingen inte kan lösa problemet eller som vill tjäna en hacka.

 

Har själv råkat ut för detta när jag av tidsbrist behövt lämna en båt på verkstad. I mitt fall båtmeck som ansåg att min läckande hydraulcylindern måste bytas ut för 8000 SEK + en dagsarbete, medan det slutade med att jag bytte packboxar och tätningar själv för under tusenlappen + en timmes jobb inklusive luftning.

Av ren nyfikenhet/vetgirighet vore det intressant att veta lite mer. Vad är det för motor? Inom/utombordare, 2/4-takt, bensin/diesel? Är sprickan orsakad av frysning eller något annat? Var sitter sprickan och hur får den motorn att stanna? Vet ett fall där man lagat en spricka med Plastic Padding och ett med kemisk metall, själv har jag ett topplock som är svetsat. Givetvis beror det på var sprickan sitter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag kanske cynisk, men har du själv sett att blocket är sprucket? Likväl som oseriösa säljare finns det oseriösa båtmeckare som antingen inte kan lösa problemet eller som vill tjäna en hacka.

 

Har själv råkat ut för detta när jag av tidsbrist behövt lämna en båt på verkstad. I mitt fall båtmeck som ansåg att min läckande hydraulcylindern måste bytas ut för 8000 SEK + en dagsarbete, medan det slutade med att jag bytte packboxar och tätningar själv för under tusenlappen + en timmes jobb inklusive luftning.

 

Jag hade samma erbjudande med hydraulusk tilt till båt jag skulle sälja.. ny tilt skulle kosta betydande del av försäljningspris... "inget att göra tilten är slut" löd rådet.

 

Jag tänkte "fan.. vadå slut... måste iaf. pilla isär och kolla hur den funkar och vad som är "slut"..

Det är ju små kuggjhul, kanaler och små

o-ringstätningar som styr fuktionerna.

Efter lite efterforskning, noggrann efter att jag listat ut cad som måste vara fel.. hittade jag en mikroskopisk skada, som intrycket av sidan på en halv diameter av en vanlig knappnål i en av o-ringarna.. ytterdiameter på o-ringen ca 5-7 mm. Diameter på själva ringen ca 0.5-0.7 mm.

Bytte o-ringen... 3kr på en slangsnabbenverkstad... och tilten funkade klockrent.. bättre än någonsin eftersom den "durrat" lite vid nedtiltning förut.

Pratade med dom som köpte båten för nåt år sedan.. Fortfarande efter 5 år funkar den hur bra som helst.. så... sk. proffs, auktoriserade mm. måste dubbelkollas likväl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhyvunv och en banan bara en gång nästa år igen var

Haha, vad händer?!

Min telefon har gått och blivit spökskrivare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Hoppas verkligen det löser sig på något sätt. Båten var inte alltför dyr. Med motor gav jag under 30 000. Men det är ändå mycket pengar om jag nu måste byta motor.

Det är den första båten jag äger så är inte speciellt kunnig.

Såklart finns det synliga repor och märken i både båt och motor men det är ingen ny båt och då säljaren sa att det i princip var omöjligt att prova motorn och samtidigt svor att inget var fel på den trodde jag på säljaren.

Han hade endast kört ett par gånger med båten men jag tycker han borde upptäckt felet, dock lovar han att han inte hade någon aning om att motorn var kass.

Pratade med honom tidigare idag och han sa att han kan köpa tillbaka båten för 60% av beloppet jag gav honom men att han inte hade någon aning om felet på motorn så egentligen har jag inget att komma med enligt honom.

I köpekontraktet står inget om i befintligt skick. Vi skrev bara att jag köpte båten av säljaren, datum, belopp och motornummer och dylikt.

 

Det är en 2 takts bensin. Utombordare.

Har inte själv sett sprickan. Lämnade in den hos en verkstad som jag blev rekommenderad och verkstaden sa att blocket var sprucket och att det inte är lönt att fixa.

Kan ingenting om motorer så får lita på de som är experter.

Är helnöjd med båten i övrigt så därför är det riktigt surt att jag förmodligen får köpa en ny motor. Nästa gång är det kanske läge att lämna in motorn innan köp för att vara på säkra sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om han har sålt en fungerande motor så borde han väl bestå på en sån. Sexti procent av summan verkar ju vara det värde han sätter på båten i dagsläget, låt det bli vad han får för den då?

Är han missnöjd med det, erbjud att låta köpet gå tillbaka helt så att han kan hitta en ny köpare på båten.

 

Men kom ihåg att du själv är ute på tunn is i förhandlingarna... Går han med på det är allt bra, vill han inte så är det inget mer att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Hoppas verkligen det löser sig på något sätt. Båten var inte alltför dyr. Med motor gav jag under 30 000. Men det är ändå mycket pengar om jag nu måste byta motor.

Det är den första båten jag äger så är inte speciellt kunnig.

Såklart finns det synliga repor och märken i både båt och motor men det är ingen ny båt och då säljaren sa att det i princip var omöjligt att prova motorn och samtidigt svor att inget var fel på den trodde jag på säljaren.

Han hade endast kört ett par gånger med båten men jag tycker han borde upptäckt felet, dock lovar han att han inte hade någon aning om att motorn var kass.

Pratade med honom tidigare idag och han sa att han kan köpa tillbaka båten för 60% av beloppet jag gav honom men att han inte hade någon aning om felet på motorn så egentligen har jag inget att komma med enligt honom.

I köpekontraktet står inget om i befintligt skick. Vi skrev bara att jag köpte båten av säljaren, datum, belopp och motornummer och dylikt.

 

Det är en 2 takts bensin. Utombordare.

Har inte själv sett sprickan. Lämnade in den hos en verkstad som jag blev rekommenderad och verkstaden sa att blocket var sprucket och att det inte är lönt att fixa.

Kan ingenting om motorer så får lita på de som är experter.

Är helnöjd med båten i övrigt så därför är det riktigt surt att jag förmodligen får köpa en ny motor. Nästa gång är det kanske läge att lämna in motorn innan köp för att vara på säkra sidan.

Jag tycker åxå... precis som sälharen i princip erbjuder... att han får köpa tillbaka motorn för 40% avbeloppet. Du behåller det du är nöjd med.. har köpt båten utan motor och säljaren behåller motorn som enligt honom e värd 40% av köpeskilling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först och främst  försökt hitta någon som kan ge en second opinion på maskinen, och om det är som mecken säger, kräva en del av pengarna tillbaka av säljaren. Nu vet jag inte om man har den möjligheten rent juridiskt så det får någon annan svara på. 

 

Annars är det nog bara att sätta detta på erfarenhetskontot till nästa gång. Alla har vi i livet gjort dåliga affärer, och rent krasst, det är bara pengar i slutändan samt besvikelse. Livet är större än så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prata med säljaren imorgon också och se om vi kan nå någon lösning.

För att förtydliga så är det både båt och motor han vill köpa tillbaka för 60% av totalpriset. Vilket betyder att jag gör en förlust på 40%.

Kanske hade vunnit en tvist om jag gått vidare, kanske inte. Hoppas en lösning går att hitta men i värsta fall får jag ta denna smällen och köpa en annan motor.

Kanske går att sälja motorn som reservdelsmotor och få några kronor för den. Men än finns hoppet att det ska lösa sig.

Redigerad av maeka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts låt någon annan titta på motorn. Är inte precis vanligt att ett block spricker på en u-bordare.

 

Vad är det för märke och hk antal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts låt någon annan titta på motorn. Är inte precis vanligt att ett block spricker på en u-bordare.

 

Vad är det för märke och hk antal.

 

Det är en Yamaha 30hk från 70-80 tal.

Kanske får låta någon annan titta på motorn även om jag fått denna verkstad rekommenderad av flera olika personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i vårt avlånga land befinner du dig? (Om någon annan har en bra kontakt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i vårt avlånga land befinner du dig? (Om någon annan har en bra kontakt.)

Längst ner. I Skåne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i skåne?

Strax utanför Malmö. Motorn är inlämnad i Hörby.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Maeka,

 

Tråkigt med din motor!

Vet dock en duktig mekare i Rinkaby. Kan vara värt att köra 2x10mil om du inte hittar någon bra på närmare håll.

 

Mvh

Otto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia naturligtvis, fast vi trådläsare kan nog förstå bägge parter?
Säljarens erbjudande om att återta hela båten och därtill återlämna 12000 kronor (40% av köpeskillingen?) visar väl i alla fall på litet god vilja? Köp är ju köp, nån ångervecka existerar knappast. Säljaren kanske var helt ärlig, kände inte till skadan alls eller förstod inte att motorn är närmast skrotfärdig?

[Om man skall vara riktigt krass - ur din synpunkt - så kan ju säljaren vara en båtskojare. Sälja samma båt upprepade gånger och varje gång återköpa och inkassera 18000, skratta hela vägen till banken åtminstone tills bluffen spricker. Ur en ärlig säljares synpunkt så kan ju å andra sidan du vara nån sorts bluffmakare, även om köpare väl saknar varje incitament att frivilligt köpa "trasiga grejor" för fullpris i nåt sorts spekulationssyfte?]

Detta med båtjuridik är som ni nog märker inte min grej.
Däremot så har jag starkt utvecklad känsla för "rättvisa", inbillar jag mig i alla fall?

[Hade du köpt båten av mig så hade jag erbjudit återköp för hela köpebeloppet, utan snack. Men denna "generositet" är nog mest för att jag numera har råd att avstå 30" utan att förlusten känns inpå skinnet. (Annat var det när jag i forntiden sålde en yamaha motorcykel, mc:n i fråga var nog en sorts motorcyklarnas svarte-petter? Varje ny ägare fick själv dra sina slutsatser angående kvaliteten hos vissa detaljer. Därefter sälja till marknadspris, trots att man visste om bristerna. Kände man inte en hågad köpare personligen - eller denne inte frågade specifikt om problem, så tvingades samvetet av penningbrist att tillåta... tja principen svarte petter!? (Inget ont om gamla Yamaha utbordare, var bara ett exempel.)]         

Ps. Kollade vad ett nytt "motorblock" kan kosta (nr 2 "crank case ass"), finns inte att nyköpa längre men storleksordningen 1000 dollar? Stora pengar att satsa på en såpass gammal motor, men kanske är alternativet svetsning ändå en framkomlig väg? Ingen har tidigare i forumtråden föreslagit reparation, ändå vet jag att det finns många skickliga svetsare bland läsarna. (Bara en hastig tanke om att varje utväg bör uppmärksammas.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helt klart ha testat svetsen! Men då är jag helt utan erfarenhet i ämnet. Gäller väl att hitta rätt legering också, inte bara svetsa i.

Alternativt gjuta i en plugg?

Eller egentligen göra vad som helst, för den är ändå avskriven? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat det rätt är det så att säljaren erbjuder att köpa tillbaka båten för 60% dvs att TS skall stå för 40% för en båt som denne precis betalat 100% för i samma skick. Det är såklart ingen bra deal för någon annan än säljaren...

 

Säger säljaren(skriftligt) att motorn fungerar skall den ju göra det, men även i detta fall gäller ju "runt hörnet-garanti" när motorn är typ 40 år...

 

Ett sprucket block är normalt en dödsstöt för en motor. Är motorn dessutom 40år är det ännu värre. Att svetsa mm i alublock låter inte som värt jobbet. Tiden man lägger på att laga en motor från sent -70 tal är nog bättre att lägga på en nyare motor.

 

Gör man allt själv är det en sak, men att lämna in en så gammal motor för omfattande reparation är inte ekonomiskt försvarbart.

 

Som redan planen verkar vara: Prata med säljaren om vad ni kan göra och om det kör fast, köp en nyare liknande motor. En 30hk från runt millenieskiftet kostar inte några fruktansvärda summor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog

1. prata med säljaren igen

2. Om sprickan inte är så stor så motorn riskerar att falla isär, gissar jag att den gör att det läcker vevhuskompression och att det är därför motorn inte vill gå. Då skulle jag prova att slipa rent runt ikring och lägga på kemisk metall, enligt diverse bilforum ska det sitta som berget på aluminium.

3. Köpa en beg, motor, borde vara billigare än att bjuda säljaren på 12000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu powerheadet är spräckt, så är frågan varför. Har motorn skurit och i den vevan tagit med sig headet. I så fall är det skrot. Tyder kanske lite på det, då motorn var svårstartad och stannade (värmenyper) när den blev varm.

 

Frysskador i motorblocket ( powerhead) existerar i princip inte på en u-bordare då den dränerar sig själv vid avstängd motor.

 

Intressant att få reda på var den är spräckt, om det nu är en riktig diagnos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte läsa denna typ av trådar, men ingen regel ytan undantag.

 

Min reaktion är, en 40 år gammal maskin, stämmer det?

Då är det ingen större ide att få till någon förlikning, oavsett vad som skrivits i eventuellt köpekontrakt.

 

Gillar du båten, behåll den och köp en så ny motor du har råd till, och glöm den som var med i affären så snabbt som möjligt.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag bor i höllviken och erbjuder mig att ta en kik och kan dessutom ta hjälp av en erfaren båtmeck om du vill. Pm mig offline med dina kontaktuppgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tillägg till min kommentar. Finns i min värd två spår här. Antingen är motor kaputt, och det är inte ens lönt att tjafsa för dom här pengarna. Erfarenhetskontot alltså.

 

Eller, så visar det sig att det inte är så illa, och det blir en mindre peng för att fixa. Oavsett en kostnad, men gråta över vad som kunde varit tror jag är bortkastat. Här och nu. konkret. kaputt eller inte. sen går man vidare.

 

Än en gång, jag kan ställa upp och kika på det hela till en facil ersättning av kaffe och lite båtsnack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...