Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
J_F_K

Ångerst... Flipper 640 DC eller Yamarin 65 DC?

Rekommendera Poster

Har varit och tittat på både Yamarin 65 DC och Flipper 640 DC. Måste bestämma mig ganska omgående men har svårt att göra mitt val. Kan ni hjälpa mig med kommentarer om ni har egna erfarenheter?

 

Yamarin DC:

+ Går fantastiskt fint i sjön! Kändes väldigt stabil både i svängar och i lite vågor.

+ Skön körställning med relativt god sikt

+ Bra skydd för vinden. 

+ Yamaha 150 var väldigt tyst (tystare än Flipperns Mercury 150 som morrade lite mer)

 

- Ganska tydlig planingströskel och det gick inte att köra för långsamt utan att "trilla igenom". Vet inte om jag inte trimmade in tillräckligt vid start? Lider någon annan av detta? Var det kanske bara jag som inte hanterade den rätt?

- kändes väldigt känslig vad det gäller gasreglaget, men det kanske är en vanesak?

- Ganska brant trappa ner i sittbrunnen

- Kändes inte helt modern och smart planerad

 

Flipper 640 DC

+ Känns väldigt premium både vad det gäller dynor och övriga detaljer.

+ Höj och sänkbar stol

+ Generellt smarta lösningar och smart utnyttjande av sittbrunnen som kändes större än Yamarinen.

+ Mer ljusinsläpp till förpiken

+ Trimplan 

+ Bra stuvutrymmen

 

- Kändes lite oroligare i vattnet än Yamarinen. Svårt att förklara men lite mer rank och lite mer "orolig" Vet inte om det beror på att jag inte är van. Denna hade trimplan och det har jag inte kört med tidigare. Den "slingrar" sig även ganska mycket vid mycket låg fart, men detta dämpas med trimplanen nere.

- Sämre sikt

- Sämre skydd för vinden

- Magnifik förarstol, men det kändes som att övre delen inte riktigt fick stöd utan bara nedre delen av ryggen (stoppningen är bredare på nedre halvan). Lutade jag mig bakåt så fick ryggen stöd men då var det nästan för långt till ratten och jag ville inte dra stolen längre fram för då blir det trångt för benen. 

- Kändes som lägre till tak i förpiken 

- Kändes som vattennivån på självlänsen vad högre än den borde vid så lite belastning.

 

Någon som har kommentarer som kan hjälpa mig i mitt val?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och tittat på både Yamarin 65 DC och Flipper 640 DC. Måste bestämma mig ganska omgående men har svårt att göra mitt val. Kan ni hjälpa mig med kommentarer om ni har egna erfarenheter?

 

Yamarin DC:

+ Går fantastiskt fint i sjön! Kändes väldigt stabil både i svängar och i lite vågor.

+ Skön körställning med relativt god sikt

+ Bra skydd för vinden.

+ Yamaha 150 var väldigt tyst (tystare än Flipperns Mercury 150 som morrade lite mer)

 

- Ganska tydlig planingströskel och det gick inte att köra för långsamt utan att "trilla igenom". Vet inte om jag inte trimmade in tillräckligt vid start? Lider någon annan av detta? Var det kanske bara jag som inte hanterade den rätt?

- kändes väldigt känslig vad det gäller gasreglaget, men det kanske är en vanesak?

- Ganska brant trappa ner i sittbrunnen

- Kändes inte helt modern och smart planerad

 

Flipper 640 DC

+ Känns väldigt premium både vad det gäller dynor och övriga detaljer.

+ Höj och sänkbar stol

+ Generellt smarta lösningar och smart utnyttjande av sittbrunnen som kändes större än Yamarinen.

+ Mer ljusinsläpp till förpiken

+ Trimplan

+ Bra stuvutrymmen

 

- Kändes lite oroligare i vattnet än Yamarinen. Svårt att förklara men lite mer rank och lite mer "orolig" Vet inte om det beror på att jag inte är van. Denna hade trimplan och det har jag inte kört med tidigare. Den "slingrar" sig även ganska mycket vid mycket låg fart, men detta dämpas med trimplanen nere.

- Sämre sikt

- Sämre skydd för vinden

- Magnifik förarstol, men det kändes som att övre delen inte riktigt fick stöd utan bara nedre delen av ryggen (stoppningen är bredare på nedre halvan). Lutade jag mig bakåt så fick ryggen stöd men då var det nästan för långt till ratten och jag ville inte dra stolen längre fram för då blir det trångt för benen.

- Kändes som lägre till tak i förpiken

- Kändes som vattennivån på självlänsen vad högre än den borde vid så lite belastning.

 

Någon som har kommentarer som kan hjälpa mig i mitt val?

Att flipper känns rank beror troligen på att den är mer V bottnad vilket betyder att den tar hög sjö bättre, jag personligen hade valt Flipper!

Å andra sidan är man ju inte ute i dåligt väder specielt mkt så om priset är rätt på yamarin och Yamaha gör ju fantastiska motorer så....... svårt val!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och tittat på både Yamarin 65 DC och Flipper 640 DC. Måste bestämma mig ganska omgående men har svårt att göra mitt val. Kan ni hjälpa mig med kommentarer om ni har egna erfarenheter?

 

Yamarin DC:

+ Går fantastiskt fint i sjön! Kändes väldigt stabil både i svängar och i lite vågor.

+ Skön körställning med relativt god sikt

+ Bra skydd för vinden. 

+ Yamaha 150 var väldigt tyst (tystare än Flipperns Mercury 150 som morrade lite mer)

 

- Ganska tydlig planingströskel och det gick inte att köra för långsamt utan att "trilla igenom". Vet inte om jag inte trimmade in tillräckligt vid start? Lider någon annan av detta? Var det kanske bara jag som inte hanterade den rätt?

- kändes väldigt känslig vad det gäller gasreglaget, men det kanske är en vanesak?

- Ganska brant trappa ner i sittbrunnen

- Kändes inte helt modern och smart planerad

 

Flipper 640 DC

+ Känns väldigt premium både vad det gäller dynor och övriga detaljer.

+ Höj och sänkbar stol

+ Generellt smarta lösningar och smart utnyttjande av sittbrunnen som kändes större än Yamarinen.

+ Mer ljusinsläpp till förpiken

+ Trimplan 

+ Bra stuvutrymmen

 

- Kändes lite oroligare i vattnet än Yamarinen. Svårt att förklara men lite mer rank och lite mer "orolig" Vet inte om det beror på att jag inte är van. Denna hade trimplan och det har jag inte kört med tidigare. Den "slingrar" sig även ganska mycket vid mycket låg fart, men detta dämpas med trimplanen nere.

- Sämre sikt

- Sämre skydd för vinden

- Magnifik förarstol, men det kändes som att övre delen inte riktigt fick stöd utan bara nedre delen av ryggen (stoppningen är bredare på nedre halvan). Lutade jag mig bakåt så fick ryggen stöd men då var det nästan för långt till ratten och jag ville inte dra stolen längre fram för då blir det trångt för benen. 

- Kändes som lägre till tak i förpiken 

- Kändes som vattennivån på självlänsen vad högre än den borde vid så lite belastning.

 

Någon som har kommentarer som kan hjälpa mig i mitt val?

Hej.

 

Äger en 65DC sedan ett par år tillbaka. Hade tidigare en 64DC.

Mycket nöjd med denna båt och kommer knappast byta den till förmån för någon av de andra märkena.

 

Från 64DC till 65DC, så rättade Yamarin till det mesta som inte var så bra och resultatet blev mycket bra.

Sjöegenskaperna är fantastiska, den blir aldrig otäck att köra och tar hög sjö på ett mycket bra sätt.

 

Jag har 225hk på och därför kan jag inte säga så mycket om planingströskeln med 150hk

Yamaha känns dock som mycket bra val.

 

Ang reglaget, kan det ha med att friktionen varit felställd, då det är ett vajerreglage.

Jag har elreglaget.

 

Det sämsta med Yamarin 65DC är precis som du beskriver trappan ner.

Den var mycket bättre på 64:an, men det funkar.

 

Flippern kan jag inte säga så mycket om då jag inte har kört den.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar!

 

Det är väl framför allt just sjöegenskaperna som känns som avgörande. För övrigt så känns Flippern som den båt jag får absolut mest för pengarna för. Så på pappret borde jag ta den. Men som sagt, Yamarinen gick som på räls utan att jag behövde jobba så mycket med trim:et. Den gick även förhållandevis rakt när jag körde i 5 knop. Hittade några stora svall som jag körde igenom i hög fart helt odramatiskt.

 

Flippern slingrade sig fram i 5 knop och krävde lite mer jobb med både motortrim och trimplan, kändes det som, i högre farter. Men som sagt, det kanske berodde på min ovana.

 

Ni andra som har en Flipper 640 DC, är vattennivån vid självlänsen precis vid kanten och ibland lite över även vid låg belastning?

 

/JFK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar!

 

Det är väl framför allt just sjöegenskaperna som känns som avgörande. För övrigt så känns Flippern som den båt jag får absolut mest för pengarna för. Så på pappret borde jag ta den. Men som sagt, Yamarinen gick som på räls utan att jag behövde jobba så mycket med trim:et. Den gick även förhållandevis rakt när jag körde i 5 knop. Hittade några stora svall som jag körde igenom i hög fart helt odramatiskt.

 

Flippern slingrade sig fram i 5 knop och krävde lite mer jobb med både motortrim och trimplan, kändes det som, i högre farter. Men som sagt, det kanske berodde på min ovana.

 

Ni andra som har en Flipper 640 DC, är vattennivån vid självlänsen precis vid kanten och ibland lite över även vid låg belastning?

 

/JFK

 

Har själv en Flipper 640DC med en Yamaha 150 där bak. Jag kan intyga att den vinglar lite i låg fart men den vänjer man sig med. Trimplanen minskar "vinglet" lite men brukar inte använda dem längre. För övrigt är det en fantastisk båt med mycket bra sjöegenskaper även i hög sjö för en så relativt liten båt.

Utrymmet är bra planerat och disponerat. Vattennivån är, precis som du säger, precis på gränsen men jag har inga problem med det. Det finns en kran man kan stänga om det stör med vattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK det låter bra! 

 

Sitter du bra i förarstolen? Dvs. kan du få stöd för hela ryggen? Eller kör du mest med främre delen uppfälld och har huvudet över rutan? 

/JFK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att minska "vinglande" i lågfart samt minska planingströskeln kan man byta propp till en 4-blad. Tappar dock nån knop på toppfart om det är relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK det låter bra! 

 

Sitter du bra i förarstolen? Dvs. kan du få stöd för hela ryggen? Eller kör du mest med främre delen uppfälld och har huvudet över rutan? 

/JFK

Jag är lång så jag är van vid att stolar är designade för "normalstora".

Sist jag flög fick jag inte ens plats i stolen men flygbolaget fick in några 30-tal mer medan jag stod i mittgången. Bra jobbat!

 

I båten har hela ryggen stöd när främre delen är nerfälld men nackstödet har ingen justerbar nack-kudde så nackstödet är för lågt för både mig och min fru.

 

Jag kör alltid med främre delen uppfälld. Vill ha koll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Yamarin 65 DC och har inte ångrat oss en sekund. Gångegenskaperna är enastående! Vi har en Yamaha F-150 DETX, som passar båten jättefint. Större motor behövs inte, den blir bara onödigt tung.

 

Designen är en smaksak, men jag tycker att Flippern verkar lite plastig och överdesignad. Mina 50 år gamla ögon gillar Yamarinens klassiska formspråk och material.

 

Det nämns att Flipperns justerbara stol är en fördel. Förvisso, men den behövs också för att pricka in den lilla vinkeln mellan den enorma förarkonsollen och den låga vindrutan. I Yamarin passar allt detta perfekt, särskilt för dig som är lång. Med mina 190 cm har jag helt rätt körställning utan behov att justera något, och en skön kant att vila höger arm på. I framstolarna sitter man nästan dragfritt även i marschfart runt 24-25 knop.

 

Planingströskeln är obefintlig, i alla fall i jämförelse med vår tidigare Aquador 23. I låg fart går båten stabilt, nästan för stabilt, man tappar lätt fokus...

 

Trappan är som sagt inte perfekt, men vinkeln gör att man får bättre utrymmen i ruffen och de smala stegen ger en bra dörröppning i mitten. Trappan används ändå mest av barnen som ska sitta på fördäck :-)

 

Yamarin är välutrustad från början, bäst i klassen, men glöm inte att köpa till ett hamnkapell!

 

/Tobbe

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör själv Yamarin 64DC men skulle jag köpa en nyare båt i samma klass hade jag nog tveklöst valt Flippern, detta efter att ha åkt båda båtarna också.

I mitt tycke känns (och är ju) Flippern en helt ny generation av båt jämfört med Yamarinen.

 

Sjöegenskaperna är inget att säga nåt om, helt suveräna i Yamarinen, går som ett ånglok och är stabil som få båtar i den storleken.

Har många gånger tyckt att de flesta båtar man åkt i samma storleksklass känts ranka i jämförelse.

 

Flipperns sittbrunn känns ju dock så mycket gedignare och "lyxigare" med kuddarnas och stolarnas material framför allt.

 

Jag håller inte riktigt med Tobbe65:s svar ovan, men tyckte alla precis likadant vore det ju ett lätt val :)  

Angående planingströskel så kan man ju inte ens med god vilja kalla den för "obefintlig" i yamarinen med 150 hk.

Det är ju på inga sätt katastrof men klart märkbar är den ju, det blir ju lite tokigt att jämföra med mycket större tyngre båtar med inombordsmotor i mitt tycke.

 

Angående motorstyrka är det ju enbart en ekonomisk fråga att välja mindre än 225, att båten blir marginellt tyngre vet jag inte riktigt vad det skulle vara för nackdel, däremot får du en lugnare gång och lägre förbrukning eller möjlighet till högre marschfart.

 

Jag har 150 på min 64 nu och allt är ju tycke och smak men jag skulle inte ha något emot att marscha 3x knop istället för 27 som nu, till samma förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det kommit fler kommentarer till min tråd och tänkte bara berätta att min beslutsångest är över då jag köpte en Flipper 640. Han tyvärr bara köra två korta rundor innan det var dags att ta upp den för vintern, men jag tror inte att jag kommer att ångra mitt köp. 

 

Då jag är lite halvt prylgalen så kändes båten helt rätt då denna har mer eller mindre allt man kan lägga till som extrautrustning. Hoppas att det kan bli några övernattningar med barnen nästa år då jag nu har både värmare, kylskåp, toa, spis och stereo. :-) (Jo, jag vet att det inte är en "bo-båt", men jag jämför det med att tälta.)

 

Det lilla som jag än så länge har sett på den negativa sidan är dels att det läcker in lite vid vindrutans handtag när det regnar och dels att det även kan komma in lite vatten i slutet av vindrutelisten när stora kapellet är på när det regnar. Detta händer inte när hamnkapellet är på.

 

Flipper har även löpt amok vad det gäller att använda kardborre för att fästa alla ryggstöd och dynor, vilka jag nog måste uppdatera på några få ställen. 

 

Men som sagt, rent generellt så känns det som en mycket bra båt.

 

Mvh

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...