Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mange249

Plasta upp skida/modifiera skrovform Flipper Flash/640

Rekommendera Poster

Jag och en polare började spåna lite kring våra skrov. Han har en Flipper Flash och jag en 640 ht. Båda båtarna har Flippers steg i aktern som gör att de vill överplana i hög fart och tanken dök då upp att plasta igen steget närmast botten och platta till det som en "skida" på säg 10cm i bredd.

Man borde då komma till rätta med överplaningen och instabiliteten i farter över 45 knop...

 

Är det någon som gjort denna operation? Är jag rätt ute tankemässigt?

 

Hur gör man det i sådant fall lättast? Kan man bygga upp formen i något distansmaterial och sedan plasta ett par varv eller ska det byggas i enbart glasfiber?

 

Blev lite nyfiken på hur detta skulle funka. Det blir utöver grundtanken också som att hissa motorn ytterligare ett par cm pga påbyggnaden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon provat med Speedrails för att lyfta nosen istället?

 

Verkar ju bara bli olje/sjöfylleriliknande trådar angående flippersteget. Lika många åsikter som brödluckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst om någon enstaka som kört med Speedrails, men det brukar vara oklart hur mycket som det faktiskt hjälpt. Ofta görs flera saker på en gång exvis propellerbyte och då är det svårt att veta vad som gjort vad.

 

Överplaning är ofta när en överdriven lyftkraft bak gör att gångläget blir obalanserat framåt och båten står på näsan med ökad friktion och sänkt fart. Symptom på detta brukar vara att båten upplevs suga fast i vattnet och mer uttalade fall blir instabil och vill skära åt något håll.

 

Så illa är det inte alls med min båt. Det handlar mer om att jag inte får till det perfekta gångläget utan att trimma ut för mycket vilket gör att kraften delvis går åt till att lyfta fören snarare än att driva båten framåt. Båten går som tåget upp till 46-47knop, det är först efter det som den blir lite orolig.

 

Propellerns utformning är också en stor del av det hela. Med nuvarande prop lyfter båten ur vattnet och går mycket lättare i sjön än med de tidigare propparna. Dock gör det lyftet att det blir lite kaka på kaka med aktersteget i höga farter. Där tror jag att en skida skulle kunna låta proppen göra sitt och i lägre farter när båten ligger lägre i vattnet fyller resterande delar av Flippersteget den tänkta funktionen(som är väl fungerande). 

 

Alla skrov har sina egenheter. Att båten inte går på räls i 50knop är ett litet pris att betala när man kikar på båtens egenskaper som helhet. Det är enligt mig en väldigt lyckad kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är mycket svårt at analysera. Men om man lägger på material på skrovets akter - vill det ge att du får mera lyft i aktern.

 

Tar du derimot bort steglister eller annet som bygger i aktern vill du få mindre lyft i aktern och den vil gå lägre med akterpartiet.

 

Lite grovt.

 

Jag ville hellre börjat med propeller med mera rake - det ger mindre akterlyft. Alltid.

 

Sen kolla med vikt , att få annan balans i båten med att flytta mera vikt i aktern hur det funkar.

 

Vilken propeller har du i dag och vilken rake på denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa: Vet du hur Flippersteget ser ut? Så att vi pratar om samma sak. Det ser lite olika ut på sidorna och in mot mitten. I mitten är det mer som ett platt trappsteg. Sista 20-30cm ligger 1-2cm högre än resten av botten.

 

Om jag plastar igen det och det blir en slät rak linje, genererar det verkligen lyftkraft?

 

Jag vill gärna lära mig mer om hur principerna ser ut för detta.

 

Jag har tyvärr inga siffror på Proppen mer än att det är en Turning Point Speed Zone 23P med diameter på 14,75".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore nyttigt med bild av skrovet.

 

Det är mycket svårt att addera material på ett skrov och inte få lyft. Man kan ändra balans i skrovet som att lyfte front för att få aktern ner. Men att addera material i aktern och få den att få mindre lyft är svårt. Både (självklart) statiskt, men också dynamiskt.

 

Ja, om du plastar så att skrovet inte längre har et steg, men att det blir platt i stället för att ligga 2-3 cm över resten av botten, vill du lyfta aktern.

 

FLIPPER 640HT on Vimeo

Lite lågt trim, men ingen överplaning. -eller är detta annat skrov?

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det chine walk över 45 knop som ni talar om som instabilitet? Eller vad händer...

 

vbotten.jpg

Är det denna skrovformen på era båtar? Det blir akterlyft om dessa steg på sidorna fylls i! Och den kommer faktiskt att överplana, speciellt i vågor! Der dessa kommer att ge lyft när stäven möter vågor.

 

Det kommer att förstöra båtens gång rejält!

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma skrov... Jag upplever att min ligger högre i vattnet och allmänt lyfter mer. Det där liknar känslan jag hade innan jag hissade och bytte propp.

 

Sen ser det inte ut att gå så fort:)

 

Intressant det du säger, att jag får lyft i aktern med "skidan". I så fall är det ju bara att skrota idén.

 

Hur ser du på Speed rails?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chine walk är i längsled va?

 

Inget sånt, utan min vill bli instabil som om den balanserar på en liten yta och när jag trimmar ut mycket vill den vandra i sidled. Uppåt 49knop kommer lite vobbel, men inget allvarligt.

 

Min styrning orkar inte riktigt med då utan den vill dra åt sidan. Styrningen skall bytas ut, då den är för klen för motor/fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovformen ser ut att vara en Flipper 575 och skillnaden mot 640n är att på min finns steget hela vägen in mot mitten.

 

Tanken skulle då vara att göra mer som på bilden, att steget inte fortsätter hela vägen in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chien Walk är från side till side. Det er alldeles normalt och med bra styrning parerar man detta innan det börjar.

Men detta går inte fort...

 

Med speed rail i aktern lyfter du denna igen - och att lyfte fören med speed rails vill göre att gå denna  går hårdare i sjö.

 

Den ser inte ut att ha steglister`i skrovbotten. Om den har detta borde dessa flyttas längre ut från V'et. Nu går den för snabbt gentimot placeringen av steglister så att dom lyfter där dom skulla ha varit så att dessa stabiliserar skrovet. Mest sannolikt. Problemet är at steglister inte är massiva...men att du måste göra ny skrovbotten.

 

Prova en annan propell, med mera rake och boglyft. Det vil pressa aktern ner i vattnet och stabilisera mera än du tror!

 

Raker II och Tempest Plus (bland flera) är prop som gör detta. Och ger dig mera fart än denna Turning Point...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner du till proppen från Turning Point? Har inte kunnat hitta så många recensioner på den...

 

Tempest är modellen jag letade efter när jag snubblade över TPn. Många verkar nöjda med Tempest(tror den fick högst betyg av alla testade proppar någonsin).

 

Är Raker 2 lika som Tempest eller är någon av dessa att föredra?

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury Tempest Plus och Turbo Lightning är mycket samme design på propellen. En myckjet bra all round propeller som ger bra hastighet också på marsjfart. Både kan hissas högt, lite mer för Lightning. Som kan ge dig mindre motstånd och bättre stabilitet.

 

Raker II ger lite mer lyft och stabilitet och max hastighet (1-1,5knop), men problemet med denna är att den faller ner i effektivitet snabbt vid lägre rpm. Så lägre marsjfart på denna.

 

Du har annars Turbo TXP men denna har längre hub än Lightning - och detta ena design element ger denna nogot mera lyft av akter... Så derför Lightning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt svar!

 

Jag försöker köpa begagnat och håller utkik efter en Tempest 23P, men det har inte dykt upp någon vettig än. Min TP Speed Zone var en kompromiss och är i stort mycket nöjd med den. Det vore dock kul att veta hur den står sig mot de andra, men har som sagt inte hittat något.

 

Innan denna körde jag med en Stiletto 23p och den hade bra grepp och lyfte fören ok, men båten gick tyngre i sjön genom hela registret och toppfarten var någon knop lägre(är ju mer en all round propeller).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...