Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ainars

Wallas

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner!

 

Jag har en Wallas 800 spis med värmefläkt i min båt och det krånglar till förstås. När man startar spisen då kan man se hur fotogen pumpas till spisen och efter en stund blir det något varmare på spisens ytan. Men efter några minuter värme försvinner. Finns det någon som vet vad som inte fungerar?

 

Tacksam för alla ideer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har du ok batterispänning? Mycket känsliga för för låg spänning. Täppt avgassystem? Om inte det, hörs det i avgasröret att den tänder och det kommer varma avgaser? Om inte så tänder inte värmaren, och det är dags att göra service

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båtvänner!

 

Jag har en Wallas 800 spis med värmefläkt i min båt och det krånglar till förstås. När man startar spisen då kan man se hur fotogen pumpas till spisen och efter en stund blir det något varmare på spisens ytan. Men efter några minuter värme försvinner. Finns det någon som vet vad som inte fungerar?

 

 

Tacksam för alla ideer!

För dåligt med ström från batteriet. Har du Aquador?

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det blir något varmare på spisens yta då kommer varmluft ut via avgasröret men efter ett par minuter ytan blir kall och inget värme via avgasrör heller.

Batterispänning är helt OK, kollat alla elkoplingar till spisen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har du kollat bränslefiltret? Har du rent bränsle? Annars kan det vara en defekt värmesensor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste inte att det ska finnas bränslefilter till fotogen! Var sitter den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det brukar vara ett mässingsfilter som sitter på sugslangen i botten på tanken / dunken. Eller så sitter det mitt på ledningen mellan tanken och pumpen. En sak man kan testa är att ta ur ledningarna ur tanken och lägga dem i en flaska sprit och köra värmaren. Det ska man helst göra inför varje vinter. Gammal fotogen kan ställa till det mer än man tror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma spis. Samma trassel.

 

1: statoils camping paraffin är "bästa" bränslet.

2: du har mest stor sannolikt för låg batterispänning. Har två blå optima, de har några år på nacken, de klarar endast dra igång spisen är de är riktigt toppladdade. Starta motorn, låt den gå på tomgång. Starta spisen. Vänta. Efter va 3-4 min kan jag stänga av motorn, då går spisen fin fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara batteriet om spisen tänder och ger värme några minuter, spisen drar mest ström då den tänder, efter att den tänt så är det väl bara fläkt och pump som drar ström.

Jag tycker att det låter som det överhettningsskyddet som spökar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för alla goda råd! Kommer att testa dessa saker imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...