Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
moltas

Stöld av utombordsmotorer i Slättanäs, Ronneby.

Rekommendera Poster

Tyvärr har vandaler och kriminella element varit i farten igen i vår hemmahamn. Sex stycken båtar har bogserats från bryggorna till en vik en halv sjömil därifrån.

Därefter har dessa båtar länsats på motorer. Vi pratar om ganska stora utombordsmotorer och nyare sådana. Ca 100 hkr. Flera av dom var DNA-märkta och låsta med rejäla, godkända, kraftiga lås och kätting. Tilltaget har skett natten till igår, alltså 27-28 september.

Det räcker knappt att säga man blir både bedrövad och sorgsen. Vet ju inte om det är planerade tillgrepp och kan hända på fler båtplatser. Nu är det svårt att upptäcka eller hålla mer koll på sådana individer men är det personer som fotograferar och inte är kända på Era hamnar och båtplatser så fråga vad dom gör där.

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tråkigt,en sak som borde hjälpa är ju en övervaknings kamera,men polisen får väl ändå inte tag i dom,annat skall ju gå före,har varit så i alla tider,men hade kungen haft en båt hos er då hade det funnits resurser,glöm likhet inför lagen =finns inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lönt att kosta på sin nya motor dyra lås på bultarna?

Möjligen avskräcker det någon småhandlare, men dessa proffs verkar ju få lös dem ändå?

Bättre att "bara" motorn försvinner än att halva akterspegeln blir förstörd.

 

I detta fallet så måste ju både båtarnas och motorernas lås ha forcerats. Det är upp till tolv godkända lås som har forcerats på några timmar?. Min slutsats är att ett godkänt lås inte försenar ett proffs mer än några minuter, och det verkar ju uppenbarligen inte förhindra stölder.

 

Att uppfylla försäkringsbolagens krav på lås är såklart vettigt om man vill kunna få ersättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låsen har man inte för att hindra stöld utan för att försäkringsbolag kräver det.

 

För några år sedan behövde jag ta bort klass 3 ögla på min båt, att skära den med enkel vinkelslip var som att skära med kniv i varmt smör, tog inte många sekunder.

 

För djävligt att inte få ha något i fred, själv köpte en båt med inombordare just för att chansen är större att få ha motorn kvar, fast tycker att utombordare är bättre och modernare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låsen har man inte för att hindra stöld utan för att försäkringsbolag kräver det.

 

För några år sedan behövde jag ta bort klass 3 ögla på min båt, att skära den med enkel vinkelslip var som att skära med kniv i varmt smör, tog inte många sekunder.

 

För djävligt att inte få ha något i fred, själv köpte en båt med inombordare just för att chansen är större att få ha motorn kvar, fast tycker att utombordare är bättre och modernare.

Inombordare omodernt ? :o 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur man ser det. En utombordare tar mindre plats i båten, är ofta lättare/billigare att serva och driva. Sen vikt/effekt ofta klart bättre.

 

Inombordarens största fördel är den tyngre, lugnare gången i sjön.

 

Pratar vi diesel är det såklart en annan femma:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skänk lite mer i koppen utanför ICA så ska du se att problemen försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördomar här hör jag. Ligor dom stjäl utombordare är på en annan nivå och betydligt mer orgsniserade även on det finns organisrerat tiggeri. Men dit skall vi integå i denna tråd för det är under sllas vår värdighet.

 

Poängen här är egentligen att utombordare har en kostadsbild som gör att man kan tälja guld med kniv. Bara titta på blocket med begagnatpriset så ser man motivet.

 

Men att peka på tiggeriet i samma veva är fan i mig ohederligt och populistiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut med GPS-trackers? Vad kostar det med en som skickar sms när motorn som den gömts i flyttar sig en km?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du har en gps-tracker i motorn och upptäcker att din motor far runt på en sjö i Rumänien. Vad gör du då? (Verkligt fall.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du har en gps-tracker i motorn och upptäcker att din motor far runt på en sjö i Rumänien. Vad gör du då? (Verkligt fall.)

Köper en bättre tracker till nästa motor.

Du får ett sms som säger att din båt lämnat bryggan. Du sitter inte i båten. Vad gör du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du har en gps-tracker i motorn och upptäcker att din motor far runt på en sjö i Rumänien. Vad gör du då? (Verkligt fall.)

Kontaktar mitt försäkringsbolag och vidarebefordrar uppgifterna så ersättning av ny motor till mig kan ske snarast istället för att vänta olidligt länge när man nu vet var motorn befinner sig. Eller så tar jag en veckas kortsemester med ett par kompisar och en släpkärra bakom bilen och tillrättaställer ordningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok, du har en gps-tracker i motorn och upptäcker att din motor far runt på en sjö i Rumänien. Vad gör du då? (Verkligt fall.)

Köper en bättre tracker till nästa motor.

Du får ett sms som säger att din båt lämnat bryggan. Du sitter inte i båten. Vad gör du?

Ringer polisen som inom en vecka avskriver ärendet utan åtgärd. Tullen tittar på medan en skåpbil fullastad med utombordare kör ombord på en färja mot kontinenten. De har slutat ringa polisen eftersom polisen ändå inte kommer när de ringer och själva får de inte ingripa.

 

Enda skillnaden med gps-tracker mot utan är att jag har slängt pengar i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat en handgranatsutlösare i mina bultar som håller motorn på akterspegeln, kapar dom dessa så har dom exakt 5 sec på sig att sticka med motor och sig själva,

Kalla det uppsåt ell inte,tycker bara det skall gälla den som haft uppsåt att stjäla!

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de tagit snurran läcker de den i en skåpbil så att inga radiosignaler når ut. Sen körs snurrorna till ett plåtskjul där de får ligga 14 dagar tills batterierna tar slut.

En försåtmina med lagom långt snöre är effektivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med hjertmans,watski å seasea... Ingen saluför försåtsminering för båt.... fast det kanske är lika bra? Har på alltför nära håll sett resultatet av vad minering kan resultera i.

 

Förstår dock frustrationen när något blir stulet.. och har själv inte några patentlösningar,uppsikt är nog det enda jag ser som kan hjälpa, men hur vi löser detta vet jag inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är handgranater med utlösare gjorda av syrafast stål så att de tål den marina miljön och inte spontanutlöser när du är ute med familjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de tagit snurran läcker de den i en skåpbil så att inga radiosignaler når ut. Sen körs snurrorna till ett plåtskjul där de får ligga 14 dagar tills batterierna tar slut.

Japp och sedan kommer den till liv igen när motorn börjar användas och informerar dig om att den är i Rumänien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står alla fritt att var fjärde år rösta fram de representanter som vi vill skall kravställa och finansiera (d v s relativt prioritera) vårt rättsväsende. Vi har de politiker vi förtjänar.

 

Man kan be de tilltänkta röstmottagarna att ge sin syn på både brottsprevention såväl som brottsuppklarande. Kanske till och med hur dessa hänger ihop och är ömsesidigt kausala. En tanke kan säkert även ägnas den dömande delen av rättsväsendet, speciellt hur det överensstämmer med gemene mans uppfattning.

 

Jag ger er min analys av nuläget i ett ord och en filmsnutt:

 

Postmodernismen (d v s berättelser och relativa åsikter står över fakta och absoluta sanningar). En sjuka som förstör mkt i vårt samhälle. Inte bara rättsväsendet.

 

Rikspolischefens sanna prioriteringar

https://m.youtube.com/watch?v=QTCFVsdWXJ8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står alla fritt att var fjärde år rösta fram de representanter som vi vill skall kravställa och finansiera (d v s relativt prioritera) vårt rättsväsende. Vi har de politiker vi förtjänar.

 

Man kan be de tilltänkta röstmottagarna att ge sin syn på både brottsprevention såväl som brottsuppklarande. Kanske till och med hur dessa hänger ihop och är ömsesidigt kausala. En tanke kan säkert även ägnas den dömande delen av rättsväsendet, speciellt hur det överensstämmer med gemene mans uppfattning.

 

Jag ger er min analys av nuläget i ett ord och en filmsnutt:

 

Postmodernismen (d v s berättelser och relativa åsikter står över fakta och absoluta sanningar). En sjuka som förstör mkt i vårt samhälle. Inte bara rättsväsendet.

 

Rikspolischefens sanna prioriteringar

https://m.youtube.com/watch?v=QTCFVsdWXJ8

 

Vart fjärde år... det finns ju inte idealister kvar ens i kommunaltoppen och på riksnivå finns definitivt endast karriärister, å deras ryggdunkare.

Vad som ska göras å för vem finns ite med i priolistan.. hur får man någon att rösta.. det är vad som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär stjälas 2600 motorer per år till ett värde av 200 milj kronor. Internationellt lär vi ligga i topp. Konstigt egentligen. Om det skulle vara svårare att föra ut motorerna borde stölderna minskas. Frågan är varför inget görs? Eller är det uppfattningen att "de rika båtägarna har nog råd" som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att analysera samhällsfenomen är "follow the money" eller lite mer tekniskt beskrivet "hur ser incitamentsstrukturen ut".

 

Exempelvis kan man fråga sig det för de olika intressenterna i motorstölder. Tjuven. Den bestulne. Polisen. Försäkringsbolaget.

 

Till exempel. Hur drabbas försäkringsbolaget av en skada. En liten direkt kostnad men man höjer snart premier (möjligen också självrisker) för kollektivet. Premier minus kostnad för skada är nettointäkt. Den är i princip alltid positiv för bolaget. Fler stölder skapar större behov av försäkringar. D v s mer intäkter på sikt. Vilket är försäkringsbolagens incitament att minska riskerna? Att få lägre enskilda skador på bekostnad av ett mindre behov av försäkringar? Det självklara vore att försäkringsbolagen ställer en gemensamt anlitad f d polis på kajen i Nynäshamn samt att färjebolaget i sina kontraktsvillkor för biljett anger att alla bilar får inspekteras av säkerhetsskäl. Det skulle minska stölderna. Men vad vore färjebolagets incitament till det, vilket i all praktisk bemärkelse betyder lägre intäkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de tagit snurran läcker de den i en skåpbil så att inga radiosignaler når ut. Sen körs snurrorna till ett plåtskjul där de får ligga 14 dagar tills batterierna tar slut.

En försåtmina med lagom långt snöre är effektivare.

Fast här är det bra med abbonemang typ Defa, då det hålls koll centralt, dvs om du stör ut GPS-sändaren så upptäcks det när centralservern upptäcker att enheten inte är kontaktbar eller har satellitkontakt, och larmar direkt. Detta funkar, och jag har empiriskt testat, då min båtmeck's verkstad blir som en farradaybur när man stänger porten, och vips, så ligger det ett SMS från Defa i mobilen. Nu läser det ju inte allt, dvs det går ju inte spåra vart sakerna tar vägen, men man kan iallafall få en heads up och agera.

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att analysera samhällsfenomen är "follow the money" eller lite mer tekniskt beskrivet "hur ser incitamentsstrukturen ut".

 

Exempelvis kan man fråga sig det för de olika intressenterna i motorstölder. Tjuven. Den bestulne. Polisen. Försäkringsbolaget.

 

Till exempel. Hur drabbas försäkringsbolaget av en skada. En liten direkt kostnad men man höjer snart premier (möjligen också självrisker) för kollektivet. Premier minus kostnad för skada är nettointäkt. Den är i princip alltid positiv för bolaget. Fler stölder skapar större behov av försäkringar. D v s mer intäkter på sikt. Vilket är försäkringsbolagens incitament att minska riskerna? Att få lägre enskilda skador på bekostnad av ett mindre behov av försäkringar? Det självklara vore att försäkringsbolagen ställer en gemensamt anlitad f d polis på kajen i Nynäshamn samt att färjebolaget i sina kontraktsvillkor för biljett anger att alla bilar får inspekteras av säkerhetsskäl. Det skulle minska stölderna. Men vad vore färjebolagets incitament till det, vilket i all praktisk bemärkelse betyder lägre intäkter?

Nja, man skall nog skilja på profiten hos försäkringsbolag från grunden till varför motorer stjäls. Grunden är ju rent krasst att motorer är förbannat dyra, inte minst begagnat, vilket gör att det finns en marknad. Man skulle kunna se det som att pris per kilo är det avgörande. Hade dom bara fått en tusenlapp för 100 kilo motor hade det nog inte varit så intressant.....

 

Den marknaden utnyttjas bevisligen av diverse organiserade ligor som ser lätt tjänade pengar och gör en turne för att sedan ta sig ut ur landet. Genom åren så har ju flertalet skåpbilar stoppats på väg österut via någon färja. Och att tro att rederiet skulle se en förlust av en biljett viktigare än en skåpbil med stöldgods som stoppas tycker jag låter överdrivet cyniskt. Det är ju inte så att dessa skåpbilar står för någon större del av deras intäkter.

 

Bättre kontroller vid vår gränser skulle nog minska mängden som förs ut, MEN, det finns även en inre marknad, och den är inte så lätt att göra något åt, då det handlar om något helt annat, nämligen moral hos köparen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att veta vilken typ av lås det satt på den motor som de inte fick loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad säger man, ju dyrare och större utombordarna blir så lär de blir mer och mer stöldbegärliga. Och försäkringspremierna lär öka lavinartat då bolagen får mer och mer att ersätta. Bara se på 4 hjulingar, ja köpte en och blev av med den 1 månad senare trots den var låst efter alla konstens regler. Detta är ett samhällsproblem av stora mått, som måste stävjas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att veta vilken typ av lås det satt på den motor som de inte fick loss.

Är väl troligast att de helt enkelt tröttnade efter att ha tagit loss fem motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist men inte oväntat när nattvakterna drogs in (Enligt artikeln i sydsvenskan) , jag förstår om det är en liten klubb så man får gå flera nätter då det är slitigt särskilt de sista timmarna nu är jag med i en större klubb så det räcker med en natt/säsong , exakt detsamma drabbades en klubb jag känner till  när det var nattvakt förekom inte några som helst stölder men första säsongen utan  så försvann en hel del utombordare så det som gäller är aktiva nattvakter med sporadiska ronder.

 

Sen är det som nämndes tidigare i tråden bedrövligt att tulltjänstemännen inte har rätt att hålla kvar folk vid gränsen med bilar fullastade med utombordare därför att polisen inte har tid att komma men jäklar om du missar "TRÄNGSELSKATTEN" med en dag då finns det resurser då är samhället efter dig så det ryker om det 500:- direkt

i straff.

 

/Kenbja

 

P.S Solen skiner och båten står inne tvättad och klar  så nu är det bara att längta till nästa säsong :D 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...