Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sebbe999

Ta hem drevet över vintern!

Rekommendera Poster

Ni som tar hem drevet över vintern, hur gör ni med oljebyte osv!?

Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förre vintersäsongen gjorde jag det.

Jag vet att både försäkringsbolaget och en lokala hamnen rekommenderar det.

Det finns många utlandsreggade skåpbilar i och runt hamnarna...

Denna vintersäsongen får det sitta på, men jag tar istället hem hela båten och ställer den i min trädgård. Propellrarna däremot tas bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på drev. Vissa drev håller oljan, medan andra inte gör det. VP100A håller exvis inte och där tömde jag innan jag lossade drevet och fyllde på efter återmontering. 

 

Jag skulle dock enbart förvara ett drev tomt om det ligger varmt och fuktfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som tar hem drevet över vintern, hur gör ni med oljebyte osv!?

Tack för svar

Hej jag brukar aldrig hålla på å kladda å byta olja på hösten  , tappar ur all olja sen får det stå torrt över vinter. Brukar bara förvissa mig om att vatten inte trängt in under sommaren. Är ju inge kul å komma på våren och det ligger en hög metall under aktern. Men senaste åren har jag plockat av det, dels för stöldrisk, dels för att det känns bra att ha det stå i pannrummet. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett VP SX drev som jag alltid plockar av och förvarar hemma över vintern. Mest pga stöldrisken men också för att bättringsmåla och fixa. Dessutom sitter det ju smörjnipplar på knutkorsen som ska ha lite nytt fett.

Innan jag tar av drevet kollar jag oljan genom att tappa ur nån deciliter så den ser ok ut. Främst för att kolla så jag inte har vatten i drevet.

Sen fyller jag på till rätt mängd på våren innan jag monterar det. Byter inte all olja om den ser fin ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterar av drevet och förvarar det inomhus. Byter oljan vartannat år och kontrollerar oljan det andra året och är den okej så låter jag den vara. Dock ser jag till att byta/kontrollera oljan på hösten för att få mer tid att åtgärda eventuella problem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt en OT fråga från en seglare, är inte ett drev tungt och bängligt? Går det in bak på en kombi? Släp? Fyra man för att flytta in i garaget... bara undrar rent praktiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror kanske modell, men Volvo 270-290 går in i bakluckan på en normal bil. Går att lyfta ensam, men att vara två underlättar framförallt vid montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en motorcykellyft, och den underlättade av- och pålyftningen av drevet.

Men lättast går det ju med en speciell drevlyftanordning, ser ut som en garagedomkraft med hållare för kavitationsplattan, kostar en hel del... mc-lyften kostar omkring en tusenlapp på Jula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställer en garagedomkraft under drevet som jag justerar höjden med när monterar/demonterar drevet. Lyfter bort drevet och läger det i bagaget på min bil, det brukar inte vara några problem vid demonteringen, det kan krångla med drivaxeln när det ska passas in med splines annars brukar det inte vara några konstigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är om jag minns det rätt ganska stor skillnad mellan olika drev. Mitt gamla 100A-drev var helt ok att bära själv, men ett typ Bravodrev med duopropp bör vara klart tyngre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag demonterar mitt Alpha one ensam och tar hem det. Byter olja hemma varje höst. Ett Alpha one väger 30-40 Kg. Monterar även utan hjälp. En lagom tjock träbit att lägga under skeddan vid montering är allt som behövs. Drevet står på en hemmabyggd träställning på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som tar hem drevet över vintern, hur gör ni med oljebyte osv!?

Tack för svar

Jag byter alltid varje år. Lägg oljeflaskan/flaskorna i hett vatten en stund. Då är det betydligt lättare att pumpa in oljan. 

 

Mvh

Peter

Redigerad av peter-maringuiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är en minut i mikron ett hett tips för att få lättflytande olja.

 

Även jag byter varje år, trots att mitt DPG-drev ska ha en väldigt exklusiv och dyr olja. Finns dock till halva priset på nätet, så det går på en femhundring. Byter också o-ringarna.

Redigerad av Flipperskeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare bytte jag oljan varje år men då den gamla oljan såg likadan ut som den nya jag fyllde på med så övergick jag till byte vartannat år.

Jag har också den svindyra oljan som Flipperskeppare skriver om och jag hittade rätt olja på däckonline till halva priset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt- och motorfabrikanter jobbar ofta tätt med försäkringsbolag för att få oss konsumenter att engagera verkstäder för service som inte behövs.

 

Har själv varit i kontakt med en kompetent och välvillig servicetekniker som sa att det räcker med en liten service nästa år och vi fixar stämpeln i serviceboken.

 

Tyvärr slutade denna kompetens och en riktig byråkrat tog hans plats.

 

Motorn har gått 10 timmar i år. Verkstan vill ta betalt för 100-timmarsservice.

Tråkig attityd och ingen (teknisk) kompetens.

Redigerad av peter-maringuiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnar alltid över just det momentet till "min" servicetekniker. Blir proffsigt utfört och drevet får omvårdnad av bästa kvalité... kostar inte allt för mycket och är värt varje krona.

 

DP290 drev.

 

//Björn S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är en minut i mikron ett hett tips för att få lättflytande olja.

 

Även jag byter varje år, trots att mitt DPG-drev ska ha en väldigt exklusiv och dyr olja. Finns dock till halva priset på nätet, så det går på en femhundring. Byter också o-ringarna.

Berätta gärna vad du köper och var, är också DP-G ägare och priset på det gula guldet...ja...du vet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar av drevet när det är dags att byta bälgarna, så vartannat år. För att kolla att drevet är tätt lägger jag örat intill oljestickan när jag lossar den och är drevet tätt hörs ett litet pysande när trycket/vacuum släpper (vet inte vilket det är :) ) Sen kollar ju givetvis också att oljan inte är missfärgad av vatten och ser allt bra ut får oljan hänga med en säsong till. När jag tar av drevet har jag ett hemmasvetsat ställ av armeringsjärn och några profiler som kavitationsplattan vilar på så allt kan släppas utan att drevet faller. Stället med drevet på kör jag sen med en säckkärra så det blir bara lyft in och ur bagaget på bilen som blir lite tungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...