Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bjellan89

Vinterkonservering Volvo penta GXI 4,3, Hjälp, tänker jag rätt?

Rekommendera Poster

Iår så är min tanke att jag ska konservera båten själv men jag är osäker på en sak gällande glykolen i motorn. 

 

Jag startar med att koppla in vatten för att rena system och varmköra motorn så allting öppnar sig, efter det blandar jag glykolen i vattendunk som jag håller över motorutrymmet så jag får fall ner mot motor och kopplar på den mot den blå anslutning ( gardena kopplingen )  i motorrummet och efter det drar igång motor. 

jag avslutar sedan när jag ser att glykolen kommer ut i bak vid drevet ? 

När jag startar motorn i första skedet med vanligt vatten så ansluter jag på samma sätt fast då med en vattenutkastare som ger trycket mot motor. 

 

Funkar det eller hur ska jag gå tillväga?

 

 

 

 

44598872.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränera motor och limpor på vatten efter att du kört med kranvatten så är du säker på att du får in glykolblandningen i motor och limpor! Det sitter fyra blå plastskruvar, en under varje limpa och en på varje sida av motorblocket så det är busenkelt att göra. Att lita på termostaten är öppen är lite som att spela rysk roulette med ismannen i onödan.

 

Om du ska köra in glykolblandningen via spolanslutningen så tejpa igen vattenintaget på drevet så att impellerpumpen inte suger luft den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränera motor och limpor på vatten efter att du kört med kranvatten så är du säker på att du får in glykolblandningen i motor och limpor! Det sitter fyra blå plastskruvar, en under varje limpa och en på varje sida av motorblocket så det är busenkelt att göra. Att lita på termostaten är öppen är lite som att spela rysk roulette med ismannen i onödan.

 

Om du ska köra in glykolblandningen via spolanslutningen så tejpa igen vattenintaget på drevet så att impellerpumpen inte suger luft den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Niclas_O om att dränera först.

Blev nyfiken på din gardena blåa koppling...

Har för mig att min är gängad under locket och jag har inte lyckats lista ut hur jag skall koppla på.

Därför kör jag glykolen via drevets intag, slabbigt och lite knepigt.

Vill gärna testa intaget i motorutrymmet.

Visa gärna eller förklara hur kopplingen ser ut.

Tack på förhand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 99% säker på att det sitter en oljekylare på inkommande sjövatten och jag är 99% säker på att den sitter före spolanslutningen. Jag rekommenderar att köra in vattnet via en muff till drevet så du får det hela vägen. Instämmer även med föregående när det gäller att tömma systemet innan. 

 

Det finns flera varianter att köra i glykol via spolmuff i drevet. Jag köpte en stor murbruksbalja på biltema, skruvade fast en länspump i botten och sen en slang till en muff på drevet, på så sätt för jag rungång och kan köra glykolen "flera varv". Drevsäck är också ett alternativ men jag har hört att det är rätt meckigt och söligt att hålla på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 99% säker på att det sitter en oljekylare på inkommande sjövatten och jag är 99% säker på att den sitter före spolanslutningen. Jag rekommenderar att köra in vattnet via en muff till drevet så du får det hela vägen. Instämmer även med föregående när det gäller att tömma systemet innan. 

 

Det finns flera varianter att köra i glykol via spolmuff i drevet. Jag köpte en stor murbruksbalja på biltema, skruvade fast en länspump i botten och sen en slang till en muff på drevet, på så sätt för jag rungång och kan köra glykolen "flera varv". Drevsäck är också ett alternativ men jag har hört att det är rätt meckigt och söligt att hålla på med.

 

Ang. oljekylare så visst har du rätt, tänkte inte på det.

Nog säkrare att konservera via drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lossar slangen vid impellerpumpen efter körningen med sötvatten så töms oljekylaren garanterat. När jag hadde vp så lossade jag alltid slangen från oljekylaren vid skölden och skarvade på en bit slang på den som jag sedan stack ner i en dunk med glykolblandning som fick stå i maskinrummet väl synlig från förarplatsen vid konserveringen. Före start så fyllde jag jag slangen med glykolblandning via spolanslutningen så att jag var säker på att inte skada impellern pga torrkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns många sätt att göra det på! Jag försöker så långt det går att undvika glykolslabb i motorrummet vilket är en annan anledning till att jag föredrar att köra via drevet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att man ska undvika att koppla loss slangar inne i båten. SX och DPS- dreven har också den fördelen att det går bra att koppla spolmuff på drevet utan någon pump. Sjövattenpumpen suger i sig vätskan ändå. Jag brukar prova att blåsa och suga i slangen innan jag lägger ner den i baljan, så att jag vet att det är tätt.  Jag använder en släde till snöskoter som jag köpt på Biltema, den större varianten. Den är tillräckligt stor för att samla upp kylvätskan från drevet, och har låga kanter, så att det är lätt att få den under drevet. Om man har spolat ur systemet med färskvatten, behöver man inte tömma systemet, utan använder det att konservera med. Då får man hälla ren glykol i baljan, och köra tills termostaten öppnar. Att konservera kylsystemet är bara en del av vinterkonserveringen. Volvo Penta rekommenderar att man kör motorn med konserveringsbränsle. En blandning av bensin, stabiliseringsmedel och tvåtaktsolja. Detta gäller speciellt insprutningsmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni alltså sjövattenkylda motorer? Eftersom ni talar om att dränera blocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en sötvattenkyld motor gör du som i en bil och häller i 50% glykol och 50% vatten. Klart!

Vad menar du? En bilmotor har inget sjövattensystem som behöver frostskyddas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du en sötvattenkyld motor gör du som i en bil och häller i 50% glykol och 50% vatten. Klart!

Vad menar du? En bilmotor har inget sjövattensystem som behöver frostskyddas!

 

Nej, men ett sötvattensystem. Vad har din motor, sjö- eller sötvattensystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har du en sötvattenkyld motor gör du som i en bil och häller i 50% glykol och 50% vatten. Klart!

Vad menar du? En bilmotor har inget sjövattensystem som behöver frostskyddas!

 

Nej, men ett sötvattensystem. Vad har din motor, sjö- eller sötvattensystem?

 

Alla båtmotorer har ett sjövattensystem eftersom de kyls av sjövatten på ett eller annat sätt, om de inte är luftkylda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni alltså sjövattenkylda motorer? Eftersom ni talar om att dränera blocket?

 

Många av oss har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...