Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Nojjan

Svetsa rostfria grabbräcken

Rekommendera Poster

Gå upp en dimension på pinnen, 1.6 är så svår att svetsa med eftersom den "darrar " så lätt. Välj 2.0mm istället eller helst låna en tigsvets. Var försiktig med slipningen, det är ju svetsen som ska hålla ihop bitarna, så då ska du inte slipa bort dom, bara jämna till lite, och sen beta med betpasta och sen polera.

 

Tack för intressant tips. Får åka och köpa lite större pinnar och prova igen. Jag fattar att man inte ska slipa bort svetsen men jag ville se hur det såg ut med lite jämnare yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gå upp en dimension på pinnen, 1.6 är så svår att svetsa med eftersom den "darrar " så lätt. Välj 2.0mm istället eller helst låna en tigsvets. Var försiktig med slipningen, det är ju svetsen som ska hålla ihop bitarna, så då ska du inte slipa bort dom, bara jämna till lite, och sen beta med betpasta och sen polera.

Tack för intressant tips. Får åka och köpa lite större pinnar och prova igen. Jag fattar att man inte ska slipa bort svetsen men jag ville se hur det såg ut med lite jämnare yta.

 

Det bästa är ju såklart om du kan ha hellånga rör, vilket du säkert kan.

Ska du skarva, förlänga så är det viktigt att du vet att du får till svetsen på insidan av röret. Det ser hyfsat ok ut på ditt prov. Utsidan ser du ju. En skarv blir ju såklart snyggast om du filar, slipar polerar och får den osynlig. Där kan du ju stoppa in ett litet stödrör av mindre dimension. Då hålls skarven rak, blir stadig och du kan "bränna på".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var första försöket klart (OK 63.20, 1.6mm).

 

Skarv två rör: enkelt med acceptabelt resultat (se bild)

Fog mellan rör och platta: svårt med dåligt resultat (så dåligt att jag inte tog någon bild... :unsure: )

 

Återkommer när jag provat böja lite rör.

Ser bra ut. Men hade nu någon spalt när du skarvade rören? Man vill gärna strunta i det då det blir enklare men resultatet blir väldigt mycket sämre. Smart då att göra som C410 skrev och stoppa in ett stödrör.

 

Att böja rör i de här dimensionerna kräver sin teknik om man inte har en rörböjare och vill få snäva radier. Jag använder färdiga böjar som jag skär i rätt vinkel och sedan svetsar dit. De är inte så dyra att det inte går att motivera merkostnaden.

 

De tunnaste pinnarna är sladdriga. Dessutom är de betydligt dyrare varför jag aldrig kör med dessa själv. Har som sagt svetsat 0,7 mm plåt med 2 mm pinne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat en fog 90 grader mellan rör. Ganska okay, ursäkta slipandet. Se bild.

 

Nästa steg är att böja med (torr)sand i. Hur varmt ska man försöka få röret?

post-107632-0-29938900-1476043337_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur mycket du fixat i PhotoShop men det ser ok ut. Prova slipa med Flapdisc.

De enda rör jag lyckats varmbocka snyggt är hårda kopparrör resp. pansarrör. De ska värmas så de glöder, tveksamt om det går med gasol. Glöm inte slå in pluggarna flera gånger under bockandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur mycket du fixat i PhotoShop men det ser ok ut. Prova slipa med Flapdisc.

De enda rör jag lyckats varmbocka snyggt är hårda kopparrör resp. pansarrör. De ska värmas så de glöder, tveksamt om det går med gasol. Glöm inte slå in pluggarna flera gånger under bockandet.

 

Om jag vore så duktig med Photoshop så skulle jag nog har råd att köpa en ny båt istället för att renovera en gammal "hink" :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vore så duktig med Photoshop så skulle jag nog har råd att köpa en ny båt istället för att renovera en gammal "hink" :blink:

 

Då har du en bra framtid som RF-fixare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-10-01 på 19:34, firefish säger:

Du kommer att lyckas bättre med 63.20, det är dessutom den pinne som rekommenderas för rör.

 

Hur långt du ska ha mellan stödpunterna beror på flera faktorer men ett rakt grabbräcke som inte är så högt (säg tre centimeter från underkant på röret ned till ytan du fäster det i) skulle jag ha cirka 50 centimeter. Det är ett grovt och starkt rör, det handlar nog mer om estetik än hållfasthet.

 

Vilken Tigrod skulle Du föreslå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...