Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nojjan

Svetsa rostfria grabbräcken

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja prova att svetsa rostfritt rör då det verkar rätt kostsamt att få specialprylar gjorda hos en verkstad. Målet är att bygga ett grabbräcke med hjälp av en liten mma/pinne.

 

Har någon amatör här på forumet gjort detta förut med framgång?

Nu undrar jag om man måste beta både utsida och insida av röret?

Allmänna erfarenheter, bockning, svetsning mottages tacksamt?

 

mvh / Nojjan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en usel svetsare men kan svetsa 25mm rör med pinne. Kräver lite slipning, avsluta med flapsisc så blir det riktigt  snyggt. Svetsa RF med pinne är betydlig enklare än att svetsa bonnjärn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med att svetsa rostfritt är att man får en zon där temperaturen gör att materialet blir lite skörare och att legeringsämnen "försvinner" på ett vis som gör att stålet inte är rostfritt överallt vilket i sin tur gör att man kan få som en spricka med rost genom stålet. Det vill man inte ha på ett grabbräcke.

 

Läs mer om detta på denna Sailguidetråd, http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=10046

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod ett proffs en gång på vår brygga och svetsade fäste för badstege på en båt. Jättesnyggt. Frågade honom om hur svårt det var? Han sa att han svetsat i över 20 år. Att RF definitivt inte var för nybörjare...

 

Själv kan jag svetsa grova grejer. Men ett ganska tunt rör i rostfritt? Nja... Ska det inte helst vara gas också?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle vilja prova att svetsa rostfritt rör då det verkar rätt kostsamt att få specialprylar gjorda hos en verkstad. Målet är att bygga ett grabbräcke med hjälp av en liten mma/pinne.

 

Har någon amatör här på forumet gjort detta förut med framgång?

Nu undrar jag om man måste beta både utsida och insida av röret?

Allmänna erfarenheter, bockning, svetsning mottages tacksamt?

 

mvh / Nojjan

 

Fastnade för orden "Verkar rätt kostsamt"

 

Du har alltså ingen aning om vad ett sånt jobb du tänker göra kostar att få gjort på en mekanisk verkstad, som har material och all utrustning som behövs, och dessutom kan göra jobbet.

 

Det är klart, att skall man lära sig nåt måste man börja och försöka. Skall du bara göra ett grabbräcke - eller två -så kommer det med all sannolikhet att bli lika dyrt som om ett proffs gjort jobbet. SDet beror ju också på vilket handlag du har, hur det hela kommer att se ut. Vissa har ju en naturbegåvning när det gäller hantverksskicklighet - dock inte alla.

 

Sen finns det faktiskt färdiga handräcken i rostfritt att köpa - bara att montera. 

 

Snålheten bedrar ofta visheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med att svetsa rostfritt är att man får en zon där temperaturen gör att materialet blir lite skörare och att legeringsämnen "försvinner" på ett vis som gör att stålet inte är rostfritt överallt vilket i sin tur gör att man kan få som en spricka med rost genom stålet. Det vill man inte ha på ett grabbräcke.

 

Läs mer om detta på denna Sailguidetråd, http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=10046

 

Mackey

 

Det stora problemet med att svetsa RF är att veta vilka material man svetsar i och vilken elektrod som krävs för dessa. Brukar vara svårt att reda ut om man inte köpt materialet själv och har god kännedom om vad som funkar tillsammans. Annars är RF inte svårt att svetsa i , men att svetsa i ganska tunna rör med pinne kräver erfarenhet oavsett material.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har egen erfarenhet att att svetsa RF-rör, tycker ni det var svårt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar ja. Svårt att fästa med pinne, nej. Svårt att få det snyggt? Jättesvårt... Tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min beskärda erfarenhet av "snålheten bedrar ofta visheten", dvs en elegant version av att säga dumsnål. Man kan ha många åsikter om att vara dumsnål men en trevlig konsekvens är att man får var med om mycket och dra egna slutsatser.

 

Jag får helt enkelt köpa lite lämpligt material och se vad utkomsten blir. Jag lovar att rapportera resultatet (ska tillägga att jag är amatör även med "enkelt stål").

 

Inte omöjligt att jag till slut släpar iväg båten till en riktig verkstad... :)

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag är väl att betrakta som proffs, och att svetsa tunna rör är med pinne är inte så enkelt. Jag skulle rekommendera att du lånar en tig eller migsvets för jobbet. Blir så mycket bättre och enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min beskärda erfarenhet av "snålheten bedrar ofta visheten", dvs en elegant version av att säga dumsnål. Man kan ha många åsikter om att vara dumsnål men en trevlig konsekvens är att man får var med om mycket och dra egna slutsatser.

 

Jag får helt enkelt köpa lite lämpligt material och se vad utkomsten blir. Jag lovar att rapportera resultatet (ska tillägga att jag är amatör även med "enkelt stål").

 

Inte omöjligt att jag till slut släpar iväg båten till en riktig verkstad... :)

 

Jo testa själv först, det var det jag gjorde efter att en svärson som är kunnig övertalat mig. Jag köpte en inverter, den är ju bra att ha. Det gick mycket enklare än jag trodde, tunna rör av järn skulle jag aldrig försöka pinnsvetsa så jag blev lite förvånad. Sen har jag svetsat lite olika rostfria grejer. Tidigare har jag MIG-svetsat RF men det blir inte snyggt och det sprutar rejält vilket pinne inte gör. TIG tillsats har jag men bara en lite engångsflaska med gas, kanske ska jag dra igång det men pinne är så smidigt att tex kunna svetsa på plats i båten.

 

Svärsonen gick en sommar och svetsade 25 mm RF rör för räckverk på en livsmedelsindustri, därför trodde jag honom vilket ju var rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har egen erfarenhet att att svetsa RF-rör, tycker ni det var svårt?

Jag har svetsat rf rör en gång, fast det blev ca 10ggr till..

Vi hade tillgång till tig-svets.

Skitenkelt faktiskt... mycket enklare änn jag trodde. Hårda rf rör som var tvugna stt fyllas m san och värmas för att bockas.

Byggde pakethållare med tillhörande losstagbara packväskor till den tiden honda gold wing 1100.

När jag gjorr det fick jag snabb 10 beställningar till. Hade fått fler men slutade på den arbetsplatsen och började plugga.

Men svårt... näe.. det tog lite mer tid första gången.. dom 7 sista behövde jag inte ens slipa på före polering.

Det är ju väldigt lätt... om det blir lite knölar.. att fila sjipa polera.. så det blir snygg.

Andra svetsmetoder vet jag inte.. försökte svetsa ihop ett par tankar, rf hinkar.. å sätta dit lite plåtar på det tunnaste stället 0, 2 mm. Med migsvets.. det gick bra tills jag råkade slinta och gå ett hål i det tunna godset.. fick inte igen den med migen... blev 2cm stort till slut.. fixade igen det hålet åxå med tig.. så om du inte kan... kör med tigsvets.. fixar du inte det relativt omgående... låt nån annan svetsa.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svetsar en del rostfritt, allt med pinne. Har som tunnast kört 0,7 mm plåt vilket var lite pyssel med, men det gick.

 

Allt det där snacket med ståltyper hit och dit, utarmning av tillsatser i legeringen där det är varmt och så vidare är mest forumtrams (om uttrycket tillåts). Gå upp i dimension, från säg 20 x 1 mm till 20 x 1,5 mm, och du får med råge goda marginaler samt att det blir lättre att svetsa (och att få det bra). Det är ju bara ett grabbräcke vi talar om, inte en värmeväxlare eller trycktank på ett kärnkraftverk.

 

Personligen kör jag oftast med en pinne som heter OK 63.20. Den ger inte lika snygga svetsar som 63.30 men är lättare att svetsa vertikalt med. Den grovlek jag använder är (ur minnet) 2,0 mm och har en ström ner till 18 ampere vilket gör att man kan ta det lugnt och fint.

 

Vad har du för svets? Jag har en Kemppi Minarc Evo 180 som jag är mycket nöjd med.

 

Jag betar aldrig men slipar noga. Låt slagget sitta kvar lite längre än för vanligt stål. Se till att ta bort ALL slagg innan du fortsätter på en svetsfog, minsta lilla rest påverkar. Som minst ska du knacka bort allt slagg och sedan borsta med stålborste, ännu bättre är att putsa av lite med rondellen i övergången mellan ny och gammal svetsfog. En por med slagg i är det bäst att borra ur.

 

En sak till. När du svetsar tunna rör (typ 1 - 1,5 mm) är det bra att inte ha för stor spalt. Jag brukar max ha halva tjockleken, vet inte om det är enligt boken eller inte men det fungerar och jag har inte haft en enda fog som inte hållit. Men det jag håller på med är bonnsmide, riktiga proffs tycker nog annorlunda.

 

Var försiktig med slagget och använd glasögon. Det sprätter som tusan när det släpper, mycket mer än svartstål.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Allt det där snacket med ståltyper hit och dit, utarmning av tillsatser i legeringen där det är varmt och så vidare är mest forumtrams (om uttrycket tillåts). Gå upp i dimension, från säg 20 x 1 mm till 20 x 1,5 mm, och du får med råge goda marginaler samt att det blir lättre att svetsa (och att få det bra). Det är ju bara ett grabbräcke vi talar om, inte en värmeväxlare eller trycktank på ett kärnkraftverk.

 

...

Vist kan man se det som "forumtrams", men har man sett vad interkristallin korrosion kan leda till - även i enkla konstruktioner - så är man lite mera nyanserad i sina uttalanden.

 

Får du hjälp att välja material, tillsatsmaterial och svetsmetod är det inte svårt att svetsa rostfritt, men då har du ju fått hjälp med allt det som jag vill påstå är yrkesskicklighet. Du blir en svetsrobot.

 

"Bara ett grabbräcke" kan göra stor skillnad. Även om det inte är kärnkraftverk vi talar om så är det ju bra om grabbräcket håller den gång man verkligen behöver det.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Forumstrams"

Träffade precis en kille som jobbat som "smed" på ett reningsverk och svetsat mycket rostfritt. Han har därför också fått svetsa en del båtgrejer. Jag frågade om han kände till dessa problem, hans svar var "Ska du bygga kärnkraftverk?". De svetsade med AIS316 stål vilket väl är det vanligaste för tex räckverksrör. Elektrod 63.30. Aldrig några problem.

Köper man vanliga 25 mm RF rör så är det 1,5 mm gods.

 

Läser man på länken ovan så skriver en (Gustavsson) som förefaller kunnig på området:

Detta är ett mycket komplext problem som drabbar dessa stålsorter, MEN, dessa problem är nästan uteslutande för tryckkärlsstål (då detta kan leda till sprödbrott, vilket inte är önskvärt i tryckkärl) .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att utveckla mitt uttryck forumtrams så syftar jag på det vanliga fenomenet att man gärna överanalyserar och gör en väldigt stor höna av en minimal fjäder i denna typ av trådar.

 

Kolla vilken tjocklek det brukar vara på köperäcken och lägg på 25 procent för att kompensera för att tillverkarna sparar pengar i alla led. Lägg därtill på 25 procent till i marginal för att man är en amatör och inte ett proffs. Avrunda slutligen uppåt till närmaste godstjocklek och du är hemma.

 

Och skulle det nu spricka någonstans på grund av den ena eller andra orsaken så kan du ju lätt reparera det själv. Och det är ju inte så att båten sprängs om du får en spricka i en svets av 100 i ett grabbräcke.

 

Jag har lagat flera saker av vanligt stål, rostfritt och aluminium – pulpits, propellrar, skrov, badstegar, targabågar osv – som varit fabrikstillverkade men pajat ändå. Inget av det jag lagat har (hittills) gått sönder och jag använder bara sunt förnuft samt snålar inte på materialet.

 

Är man inte säker på vilken legering som ska svetsas så finns det elektroder som är mer åt universalhållet. Är man noga med rengöring och förarbete samt läser på paketet vilken ström som rekommenderas (och om det är en plus- minus eller ac-pinne) är det nästan svårt att misslyckas om man tränat bara lite och har en bra svets (helst en modern invertermaskin).

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått massor av uppmuntrande svar och några lite mer förmanade. Jag tackar och bockar för all information jag fått.

 

Ska införskaffa lite 25x1.5mm 4404/316L rör, lite OK 63.20 eller 30 så provar vi att göra några böjar och några fogar så får jag se hur det går. Har en enkel liten EWM Pico162 som jag mest kört OK 48.00 med hittills.

 

Är det någon som vågar sig på en tumregel på största fria spann (avstånd mellan två stödpunkter) med ovan rör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att lyckas bättre med 63.20, det är dessutom den pinne som rekommenderas för rör.

 

Hur långt du ska ha mellan stödpunterna beror på flera faktorer men ett rakt grabbräcke som inte är så högt (säg tre centimeter från underkant på röret ned till ytan du fäster det i) skulle jag ha cirka 50 centimeter. Det är ett grovt och starkt rör, det handlar nog mer om estetik än hållfasthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att utveckla mitt uttryck forumtrams så syftar jag på det vanliga fenomenet att man gärna överanalyserar och gör en väldigt stor höna av en minimal fjäder i denna typ av trådar.

 

 

Håller med till 100%.

Olyckskorparna flockas gärna på forum.

Man kan fixa mycket själv, det blir inte alltid lika snyggt som när ett proffs gör det och inte nödvändigtvis billigare. Men känsla att kunna fixa saker är härlig. Sen är det ju så att ju mer man gör desto större förstånd får man dvs man inser vad man inte ska ge sig på.

 

--

Förbaskat nu får jag åka och köpa fler pinnar, blev det bra med 63.30 så måste det ju bli överperfekt med 63.20

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått massor av uppmuntrande svar och några lite mer förmanade. Jag tackar och bockar för all information jag fått.

 

Ska införskaffa lite 25x1.5mm 4404/316L rör, lite OK 63.20 eller 30 så provar vi att göra några böjar och några fogar så får jag se hur det går. Har en enkel liten EWM Pico162 som jag mest kört OK 48.00 med hittills.

 

Är det någon som vågar sig på en tumregel på största fria spann (avstånd mellan två stödpunkter) med ovan rör?

Du kan säkert ha en meter mellan fästpunkterna och troligen även 1,5 m så länge du inte tänker använda grabbräckena för att förtöja båten.

 

Det går enkelt att räkna på detta, men tendensen i tråden verkar vara att man inte ska blanda in "trams" i sina svar. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Pust pust pust"

 

(det är jag som blåser på Mackeys ömma tår)  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Pust pust pust"

 

(det är jag som blåser på Mackeys ömma tår)  :D

He, he!

Nej, det är ingen fara. Jag kunde bara inte låta bli... :)

 

Mina tår blir sällan ömma av andras ord och vi har nog egentligen samma uppfattning när det gäller svetsningen.

Gör man rätt så blir det bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tillgrip inte den högre matematiken förrän du provat alla möjligheter med ett hem och en gummisnodd".

Detta påstås Igor Sikorsky, helikopterkonstruktören, ha sagt.

Det ligger en del i det, döda inte idéerna redan vid skrivbordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått massor av uppmuntrande svar och några lite mer förmanade. Jag tackar och bockar för all information jag fått.

 

 

 

När man ställer en fråga är det ju viktigt att man formulerar frågan.

 

Du började med att skriva:

 

"Hej, jag skulle vilja prova att svetsa rostfritt rör då det verkar rätt kostsamt att få specialprylar gjorda hos en verkstad."

 

Hade du nöjt dig med att formulera meningen;

 

"Hej, jag skulle vilja prova att svetsa rostfritt rör", så hade jag inte svarat alls.

 

Jag kan inte svetsa och ångrar att jag inte lärde mig det när jag var ung. "Tyvärr" hade jag en svåger som var svetsare och hade egen svetsfirma, där man bl.a svetsade mycket rostfritt. Skulle jag ha tillverkat nåt i rostfritt (eller nåt annat i stål) gick jag ner till firman, letade reda på lämpligt material och bearbetade det så gott jag kunde. 

 

De hade ju all utrustning som behövdes. Ibland fick jag ha hjälp för att göra vissa saker. När allt var klart för att svetsas ihop gick jag till en lämplig gubbe och bad honom svetsa ihop saken i fråga. Var det lite mer tidskrävande jobb lämnade jag det till svågern. 

 

 

Men är din avsikt att du vill lära dig att svetsa i rostfritt tycker jag absolut du skall försöka - även om det skulle bli både sammre och dyrare än att lämna bort jobbet till en mekanisk verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig svetsade en targabåge i rostfritt stål åt mig av pinne. Han är gamla expertmekaniker på Korsnäs och har svetsat en hel del diverse där. Han svor också en hel del vid detta projekt, så jag misstänker att det var lite bökigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig svetsade en targabåge i rostfritt stål åt mig av pinne. Han är gamla expertmekaniker på Korsnäs och har svetsat en hel del diverse där. Han svor också en hel del vid detta projekt, så jag misstänker att det var lite bökigt.

Måste gått åt många pinnar. Kunde du inte ha gett honom nåt material att svetsa i?

 

 

(Ursäkta humornivån en måndagseftermiddag som denna!)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var första försöket klart (OK 63.20, 1.6mm).

 

Skarv två rör: enkelt med acceptabelt resultat (se bild)

Fog mellan rör och platta: svårt med dåligt resultat (så dåligt att jag inte tog någon bild... :unsure: )

 

Återkommer när jag provat böja lite rör.

 

post-107632-0-83261400-1475609592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där funkar ju. Syns inte riktigt men du kanske behöver fylla på lite för att kunna slipa ner till osynlig skarv.. snyggt men en del jobb. Annars blir ju polerade sversfogar fina.

Du kanske inte behöver skarva utan kan ha fogar bara i rör mot rörsida... rör mot platta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå upp en dimension på pinnen, 1.6 är så svår att svetsa med eftersom den "darrar " så lätt. Välj 2.0mm istället eller helst låna en tigsvets. Var försiktig med slipningen, det är ju svetsen som ska hålla ihop bitarna, så då ska du inte slipa bort dom, bara jämna till lite, och sen beta med betpasta och sen polera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyxvarianten är att kapa pinnen så den inte blir så "darrig". Tycker annars det funkar bara stödja pinnen med handen. Oftast skarvar man ju inte rör utan det mesta är att svetsa rör mot platta eller göra T-kopplingar, då ska inte svetsen vara osynlig, det behövs lite extra material för att få styrkan. Kolla lite på "proffsjobb" så himla perfekt är det oftast inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...