Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Figo

Ny instrumentpanel

Rekommendera Poster

Tänkte göra i ordning dessa paneler, men är fattig på idéer och behöver lite förslag.

post-89138-0-62334800-1474988885_thumb.jpg

post-89138-0-71973500-1474989227_thumb.jpg

 

Panelerna är gjord i nån sorts aluminiumplåt(?) ca 2,3 mm med nån slags foliering som håller på att släppa. Dessutom är den inte speciellt snygg kan jag tycka. Helst skulle jag nog göra nya plåtar då jag skulle vilja ha nya hålbilder. Men då får bli träpaneler om jag ska kunna skära till dom och då hamnar vi på minst 4mm tjocklek vilket är lite för tjockt tycker jag.
Om jag behåller de gamla panelerna och på nått sätt folierar om dom. Vad ska man hitta på för färg, mönster etc?
Jag ska, åtminstone än så länge, behålla svarta instrument. Brytarna är ju också svarta.
 
Jag är tom på idéer och behöver hjälp .......

 

Så här ser de ut monterade i båten

post-89138-0-10651600-1474989045_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte demontera brytarna och antingen lacka dem eller klä dem med en tunn vinyl..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte demontera brytarna och antingen lacka dem eller klä dem med en tunn vinyl..?

Jo brytare, säkringar och mätare ska bort. Det är själva panelen jag vill byta alt sätta nytt ytskikt på.

Brytarna är ganska nya så de är fräscha.

 

Kolfiber är jag lite tveksam till ihop med svarta brytare och mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar ner kolfiberlook. Det blir för mycket dekaltrim över det. Funkar kanske på en 10-årings cykel, men på en båt, nä.

Jag skulle antingen tillverka en ny av teak, möjligen fanér. Det finns något som heter flexiteak på seasea. En väldigt tunn teakfaner som du klipper med sax och bara limmar fast, det kanske funkar.

Eller bubblig aluplåt om du vill ha en råare racekänsla. Att klä med vinyl som nämnts känns också smakfullt och lagom enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Sök på Wood grain vinyl eller 3M Di-noc på t ex ebay så finner du vilken typ av färg eller textur du vill. Skall ej förväxlas med biltemas vinyl som även jag tycker ser taskigt ut. Denna vinyl har både färg och känsla, men den är inte gratis.. dock behöver du ju inte så mycket. Med detta alternativ skulle jag inte ens fundera på att skära ut i riktigt trä.

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till en öppen sportbil tillverkade jag för många år sedan en ny panel.

Först gjorde jag en i 1,5 mm aluminiumplåt, men den byttes mot en i 1 mm rostfri plåt.

Plåten spänndes fast i ett kordinatskruvstycke under chucken i en pelarborrmaskin, i chucken fästas en horisontell slipplatta som var omkring Ø20mm, denna har kardborreyta, och här satte jag motsvarande slipmaterial, det var en slags smärjelduk som påminner om Scotch Brite fast hårdare som funkade bäst.

Ja så polerade jag, eller snarare slipade jag rosor som överlappade varandra ungeför som fiskfjäll. Det var ett rätt drygt jobb, det tog nog nån timma, och det gick åt en del slipmaterial.

 

Sedan var det då håltagningen... Det går ju an med aluminium, då man en Dremel till hjälp, men att göra rektangulära hål i en rostfri plåtbit är ett slavgöra. Jag använde ett tag rektangulära borr, men de slits snabbt ut och är svåra att finna i handeln...

 

Aluminiumet blev så tråkigt grått, därför gjordes en ny i rosfritt. Möjligen kanske jag kunde epoxilackerat aluminiumpanelen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till en lokal skyltmakare, har de en gravyrmaskin kan det fräsa i en rad olika material. De har även mängder med olika folier.

Vill man ha rostfritt så är det bäst med firmor som har vatten eller laserskärare. Oftast vill de en ritning i digitalt format, speciellt dyrt brukar det inte bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...