Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rilllle

Tappat färg på propeller och rigg - åtgärdas? (bild)

Rekommendera Poster

Min utombordare (90 hk Johnson Oceanrunner - 2000) har de senaste säsongerna tappat en helt del (nästan all) färg. Till viss del har man sig själv att skylla då viss färg har stuckit pg.a. högtryckstvätten som använts på riggen för att bli av med påväxt.

Är det något man borde åtgärda av korrosionsskäl eller är det mer av en kosmetiskt fråga?

Som novis båtägare så uppskattas all input.

Bild: http://www.bilddump.se/bilder/20160926161021-80.216.12.147.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter skumt, en båtmotorn skall ju klara av högtryckstvätt, kan du kolla om det kan finnas andra orsaker till att färgen flagnar av, t.ex rost/ärgat under lacken kanske p.g.a. galvaniska strömmar. Jag tycker att din anod ser lite väl perfekt ut, verkar att den är antingen helt ny eller inte fyller sin funktion. Är den övermålad, svårt att bedöma utifrån bilden.

 

Jag skulle måla inkl en ordentlig grundmålning efter att ha hittat orsaken till att färgen flagnar av.

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter skumt, en båtmotorn skall ju klara av högtryckstvätt, kan du kolla om det kan finnas andra orsaker till att färgen flagnar av, t.ex rost/ärgat under lacken kanske p.g.a. galvaniska strömmar. Jag tycker att din anod ser lite väl perfekt ut, verkar att den är antingen helt ny eller inte fyller sin funktion. Är den övermålad, svårt att bedöma utifrån bilden.

 

Jag skulle måla inkl en ordentlig grundmålning efter att ha hittat orsaken till att färgen flagnar av.

 

Jag har egentligen varit inne på samma tankar själv. På bilden ses inte någon anod, de har jag precis plockat bort då de var ordentligt oxiderade. Det här med anoderna är dock något jag själv tänkt på först under året. Motorn har med andra ord använts med tydligt oxiderade anoder nu ett par år. Kanske är det det som är boven i dramat. Planen är att nu i och med vinterkonserveringen att byta dessa emot nya fräscha alu anoder istället.

 

Under lacken tycker jag själva riggen ser perfekt/ej korroderad ut. Själva propellern ser som synes på bilden däremot desto mer korrosionsskadad ut. Å andra sidan är jag inte en expert på att bedöma vad som är korrisionskador på aluminium med någon större säkerhet. Någon som har mer erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Den lilla fenan som sitter över propellern, visst är det en anod !!!! Så är det i alla fall på mina Yamaha och Tohatsu, tror inte att det är annorlunda på en Johnson; det får Johnssonägare uttala sig om.

Enligt Marinshoppen är det här en anod till Johnson (vet ej vilken model):
http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=645-1123-1134&sok=&id=23427&sortering=&listmall=1

 

Och propellern ser ärgad ut.

Jag tror (OBServera tror, inte vet) att ditt problem är kopplat till anoden som inte funkar och som ser övermålad ut. Föreslår att du kollar den närmare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns sprayfärg till din motor sea sea har det,grunda med zinkfärg innan slutlacken.och sätt på nya anoder så skall det hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra helst ska du ha på etsande primer innan annan grundfärg. Slipa lett, sen rensa med rødsprit och omedelbart måla med ets-primer. Alu oxiderar snabbt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns det som att Johnson/Evinrude inte har trimfenor som anoder utan de brukar sitta över kavitationsplattan som en klump.

 

Färgen ser mer mekanisk/torkad ut än korrosion och det är något jag tycker mig ha sett förut på framför allt Johnson runt -00.

 

Propellern ser däremot som många redan påpekat ut att vara angripen av korrosion.

 

Lösningen är väl antingen slip + ny färg eller nöja sig som den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På rigg och växelhus finns det ju kvar färg, så slipa inte bort denna! Min erfarenhet är att det är mycket svårt att själv få till färg som sitter lika bra som original grundfärg.

 

Däremot skulle jag spraya på Milledrev eller dylik av annat fabrikat för beväxtningen och dra nytta av det slitageskydd denna ger.

 

Så länge anoderna är ok och man inte har korrosion är mitt råd att inte ge sig på målning av alu i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Om att inte slipe alu i onödan. Men om och där du inte längre har nogon färg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...