Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Petter10

Transport av båtvagn

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Jag hittade en mycket intressant båtvagn på Blocket som jag är intresserad av. Här pratar vi ett rejält monster till järnvagn gjord för en 30-fots motorbåt. Första kontakt med fraktfirma gav ett hårresande prisförslag...! Att köra med den som efterfordon i 30 km/h blir drygt i 60 mil, frågan är också om lager osv ens skulle palla det. Någon som har transporterat vagn på ett smart sätt? Få upp den på en trailer av något slag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lagren inte pallar 60mil i 30km/h skulle inte jag köpa den.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lagren inte pallar 60mil i 30km/h skulle inte jag köpa den.

Priset ska ju vara rätt då, i förhållande till lagerbyten och tid spenderad på vägen :)

 

Däcken kan också bli svagaste länken. Jag köpte en gammal kärra (och fick en risig snipa på köpet) som vi drog hem, och då bara 50km.

Däcken, som jag bedömt duga för den sparsamma trafik jag skulle nyttja dem till, höll inte riktigt ihop för transportsträckan. Hade faktiskt inte ens tänkt på att den skulle dras hem också!

 

Slitbanan flög iväg efter bara ett tietal km, men då var hastigheten nog högre än 30. Resten av resan (med 2/3 av slitbanan kvar) i lägre hastighet gick däremot bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 fots båt - det låter att vagnen är ca 10 meter lång, kanske för lång för att kunna hyra en biltranportsläp och köra upp båtvagnen på denna.

 

Annars är min egen erfarenhet av att transportera en tom båtvagn i gott skick att det går klart fortare än 30 km/h. Fast ändå skulle inte vilja köra en sådan från Malmö till Stockholm (ca 60 mil) via småvägarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lagren inte pallar 60mil i 30km/h skulle inte jag köpa den.

Tänk på bilen... den ska förmodligen klara samma resa tor å retur med drvning mm. dessutom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnen är ca 7,5 m lång och 2,8 m bred, tror ni att man kan få upp den på en större båttrailer/biltrailer och transportera på det sättet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnen är ca 7,5 m lång och 2,8 m bred, tror ni att man kan få upp den på en större båttrailer/biltrailer och transportera på det sättet?

Tycker du att det låter förnuftigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte förstår din fråga men om du hittar ett släp som den får plats på så är väl det en mycket bra lösning? Pseudonyms svar fattar jag inte alls - är det kanske ett försök att vara ironisk?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är yrkesförare som jag och pseudonym lite skeptiska när allmänheten transporterar sitt gods... 2,80 är tex bred last....

 

Längden är i sig inget stort problem men det gäller å fixa en kärra som duger... Sedan har vi vikten... Ekipaget kommer med stor sannolikhet att kräva mer än behörighet B...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle transportera en båtvagn 117 mil. Skruvade isär den på lämpligt sätt och fick hjälp att skära av den på ett lämpligt ställe och att lasta den på det största släpet vi hade på jobbet.

 

Transporten hem gick fin.  :)

 

I efterhand fick jag reda på att jag inte hade behörighet att dra den släpkärran över huvud taget.  :(

 

Som tur var såg jag inte en polis på hela resan.  :ph34r:

 

post-106994-0-11844100-1475081735_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte förstår din fråga men om du hittar ett släp som den får plats på så är väl det en mycket bra lösning? Pseudonyms svar fattar jag inte alls - är det kanske ett försök att vara ironisk?

”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip” sa Stenmark en gång i tiden, fundera på den en stund!

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår Pseudonym - det var inte bara ironi det var också arrogans. Om jag skulle välja citat från Stenmark så kanske "De e bar å åk" passar ännu bättre om man ska köra 60 mil i 30 km/h :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår Pseudonym - det var inte bara ironi det var också arrogans. Om jag skulle välja citat från Stenmark så kanske "De e bar å åk" passar ännu bättre om man ska köra 60 mil i 30 km/h :)

Så länge inte farbror blå ser så är det väl bar å åk, men när man blir stoppad är det inte lika kul längre. Menmen, inte mitt körkort så jag bryr mig dessbättre inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taget ur sitt sammanhang ser det onekligen lite kul ut, förslaget om att dra upp en kärra på en annan och släpa hem två istället för en...

 

Men metoden att skära sönder och pussla ihop där hemma höjer ofta säljarens ögonbryn någon cm! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taget ur sitt sammanhang ser det onekligen lite kul ut, förslaget om att dra upp en kärra på en annan och släpa hem två istället för en...

 

Men metoden att skära sönder och pussla ihop där hemma höjer ofta säljarens ögonbryn någon cm! :D

 

Det var säljaren som skar isär min och svågern som svetsade ihop  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min onödigt breda vagn fick åka ställd på sidan. 385cm bred utan hjul.

Plan B var att kapa den och lägga på vanlig boggie släpvagn. Gick dock samordna frakten, så priset blev ok.

 

post-65735-0-18376500-1475244964_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog hem en traktortrailer för en 8 metersbåt häromsistens. Vi lyfte upp trailern, som gissningsvis väger ett knappt ton, och sänkte ner den bakvänd på en rejäl registrerad båttrailer. Denna var god för att lasta över två ton på. Kräver "lilla E" kort och en rejäl dragbil för att vara lagligt. Traktortrailerna var ca 2,8 m bred. Nästan lagligt och  mycket funktionellt. En biltransporttrailer skulle blivit svårare att lasta. Vi lastade med kran.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog hem en traktortrailer för en 8 metersbåt häromsistens. Vi lyfte upp trailern, som gissningsvis väger ett knappt ton, och sänkte ner den bakvänd på en rejäl registrerad båttrailer. Denna var god för att lasta över två ton på. Kräver "lilla E" kort och en rejäl dragbil för att vara lagligt. Traktortrailerna var ca 2,8 m bred. Nästan lagligt och mycket funktionellt. En biltransporttrailer skulle blivit svårare att lasta. Vi lastade med kran.

Heter det inte i detta inte lika avlånga land att båttrailern är uteslutande för transport av båtar?

T.ex. byggmaterial lär man få böta för om det ligger fastspänt på en båtkärra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag drog hem en traktortrailer för en 8 metersbåt häromsistens. Vi lyfte upp trailern, som gissningsvis väger ett knappt ton, och sänkte ner den bakvänd på en rejäl registrerad båttrailer. Denna var god för att lasta över två ton på. Kräver "lilla E" kort och en rejäl dragbil för att vara lagligt. Traktortrailerna var ca 2,8 m bred. Nästan lagligt och mycket funktionellt. En biltransporttrailer skulle blivit svårare att lasta. Vi lastade med kran.

Heter det inte i detta inte lika avlånga land att båttrailern är uteslutande för transport av båtar?

T.ex. byggmaterial lär man få böta för om det ligger fastspänt på en båtkärra!

 

Jag tror det beror på om båttrailern är en registrerad kärra eller om det är ett efterfordon.

 

Är den registrerad så är det lagligt att lasta vad som helst på den under förutsättning att godset är ordentligt lastsäkrat, men om det är ett efterfordon så får du bara köra en båt på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...