Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
SeaMaster560wa

Ingen skvallerstråle när jag kopplat på vattnet

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle i lördags göra sköljning av motorn som jag har gjort några ggr tidigare med min andra motor, men denna gång gick det inte som jag var van vid.

Motorn är en Yamaha 225 hk från 2014 och efter jag satt dit muffen, kopplat på vattnet för att sedan starta motorn. Startade motorn och efter ca 5-7 min stängde jag av motorn då det inte kom något vatten genom skvallerstrålen. Frågan är vad kan jag ha gjort för fel samt kan jag ha haft sönder impellern nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag sköljer min etec kommer det heller ingen skvallerstråle. Jag tror inte det är bgn fara utan helt enkelt att det ska vara så, men vore kul om ngn som vet svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det kom genom skvallerstrålen från min tidigare 115hk, tog visserligen ganska så lång stund innan. Glömde nämna att den varnade för temp men tempmätaren inte visade mer än normalt. Jag stängde dock av motorn med en gång den började ljuda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst i ngn tråd här på mg att det på vissa motorer inte kommer skvaller förrän motorn är varm o termostaten öppnar (eller ngt i den stilen) rimmar dock illa eftersom jag har stråle direkt när båten ligger i sjön... hoppas ngn med större kunskap orkar ge oss ett ordentligt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid man har en muff som är tillräcklig för att ge rätt mängd vatten. På min Yamaha F50 funkade min muff inte alls och det kom ingen stråle= inget vatten och motorn överhettade efter några minuter. Jag trodde det var skit i munstycket till strålen, därav att jag körde ändå.

 

På Yamaha har det alltid(så vitt jag vet) varit så att skvallerstrålen sitter tidigt i flödeskedjan vilket betyder ingen stråle= inget vatten till kylningen.

 

På Mercurys 2T V6or och ev flera är det däremot så att strålen sitter sist i kedjan efter termostaterna vilket gör att det inte kommer mer än lite stänk innan dessa öppnar vilket tar ett par minuter.

 

Jag vet inte hur det ser ut på övriga märken och modeller, men man bör enligt mig utgå från att det alltid skall finnas en stråle tills man hittat belägg för att det är på något annat sätt.

 

Nackdelen är att man tycker att det ser ut som man har dåligt kyltryck. Fördelen är att man vet att om det kommer vatten har vattnet nåt igenom hela motorn.

 

Impellern kan klara sig bra, då man ofta får lite vatten där även med taskig muff. Dock för lite för att få upp ett tryck. Så var det i mitt fall och impellern tog ingen skada.

 

Mitt råd är att köpa en muff avsedd för större utombordare och köra med en bra slang med högt flöde. Eller allra helst skaffa en stor tunna. Då vet man att det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid man har en muff som är tillräcklig för att ge rätt mängd vatten. På min Yamaha F50 funkade min muff inte alls och det kom ingen stråle= inget vatten och motorn överhettade efter några minuter. Jag trodde det var skit i munstycket till strålen, därav att jag körde ändå.

 

På Yamaha har det alltid(så vitt jag vet) varit så att skvallerstrålen sitter tidigt i flödeskedjan vilket betyder ingen stråle= inget vatten till kylningen.

 

På Mercurys 2T V6or och ev flera är det däremot så att strålen sitter sist i kedjan efter termostaterna vilket gör att det inte kommer mer än lite stänk innan dessa öppnar vilket tar ett par minuter.

 

Jag vet inte hur det ser ut på övriga märken och modeller, men man bör enligt mig utgå från att det alltid skall finnas en stråle tills man hittat belägg för att det är på något annat sätt.

 

Nackdelen är att man tycker att det ser ut som man har dåligt kyltryck. Fördelen är att man vet att om det kommer vatten har vattnet nåt igenom hela motorn.

 

Impellern kan klara sig bra, då man ofta får lite vatten där även med taskig muff. Dock för lite för att få upp ett tryck. Så var det i mitt fall och impellern tog ingen skada.

 

Mitt råd är att köpa en muff avsedd för större utombordare och köra med en bra slang med högt flöde. Eller allra helst skaffa en stor tunna. Då vet man att det funkar.

Tack för svar! Jag är väl också inne på impellern har fått vatten. Blir att skaffa en annan muff och prova :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade precis med en lokal båtmekaniker och han sa att impellern troligtvis har klarat sig då den ändå inte har gått helt utan vatten. Han sa också att när det gäller de större maskinerna så kör de alltid med tunna då det blir för lite tryck med en muff. Så nu ska det införskaffas en tunna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du gör rätt val...

 

På min Mercury 200 v6 funkar en bra muff. Jag brukar få ok siffror på tryckmätaren, men man kan inte varva över tomgång eller 1500varv iaf. Där är tunnan bättre, då den ju simulerar havet på ett mer trovärdigt sätt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har en vanlig enkel muff från biltema. Brukar dock dra några tejpremsor (silvertejp) över den så att den faktiskt sitter kvar och tejpen hjälper även till att täta.

Funkar utmärkt på min 300hk Suzuki

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har en vanlig enkel muff från biltema. Brukar dock dra några tejpremsor (silvertejp) över den så att den faktiskt sitter kvar och tejpen hjälper även till att täta.

Funkar utmärkt på min 300hk Suzuki

Hmm undra då varför jag inte lyckas få igång skvallerstråle samt överhettningsskyddet gick igång. Pratade även med en annan återförsäljare och han kör också enbart med muff, även på större motorer. Har inte lyckats hitta någon så stor tunna så jag tänkte jag ska köpa mig en ny muff med dubbla spolningar och se om det kan hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...