Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
alexcyber

Oljebyte Kad 42

Rekommendera Poster

Hej,


Är det någon som har ett bra tips på hur man får ur så mycket olja som möjligt?


Fick bara ut 5-6 liter (varm olja). Satte en slang på/över oljeröret som oljestickan går igenom och pumpa ur med en 12v oljesug. Inget fel på suget/födet då det tog bara max 2-3 min att få ur det jag fick ut.


Fick höra att oljeröret som oljestickan går igenom är ett sugrör som går ner till botten av oljetråget.


 


/Alex


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får trycka ner sugslangen längre då i oljestickans rör så du kommer till trågbottnen !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att få ut mindre än du hällt i. Dels så bränner motorn en del olja även om den är frisk vilket gör att nivån sjunker succcessivt under säsongen och sen står det olja i rör och slangar som du inte kommer åt. Du har dessutom ett stort filter som rymmer åtminstone någon halvliter olja.

 

Om nivån på oljestickan var låg när du startade kan det vara normalt  att inte få ut mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle råda Dig att inte använda oljestickans rör som sugrör eftersom det helt enkelt inte går tillräckligt långt ner. Röret nr 46 på bilden https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745930-21-20687.aspx ligger nämligen inte på botten av tråget utan är monterat skvalpplåten nr 27 en bit upp från trågets botten.

 

Om Du vill suga ut oljan via oljestickans rör bör Du skaffa Dig en slang som ryms inuti oljestickans rör och kör ner det så långt det behövs. Då kommer Du att få ut mer olja ur tråget. Slangen bör vara så mjuk att den passerar förbi vinkeln på oljestickans rör. Risken är dock att slangen böjs för att komma förbi vinkeln och sedan har kvar den böjen när den passerat änden på oljestickans rör.

 

Bästa alternativet är att montera en banjokoppling i stället för oljepluggen och montera en slang på banjonippeln. På slangen sätter Du en plugg som Du tar bort när Du ska byta olja. På så vis kan Du i princip suga tills tråget är tomt. Lite söligt när Du monterar banjonippeln men sedan blir oljebytet en enkel match.

 

Mer än 5-6 liter olja bör Du byta när Du byter oljan.

Redigerad av Volvo_Penta
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det där med att montera en banjokoppling i stället för oljepluggen och montera en slang på banjonippeln låter som en självklar lösning för mig! MEN jag kan inte hitta någon oljeplugg på oljetråget... Antingen är jag blind, men har tittat och känt efter pluggen och kan inte hitta den.(trångt mellan motorerna). Jag har KAD 42 P-A. Har alla modeller oljeplugg på tråget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det där med att montera en banjokoppling i stället för oljepluggen och montera en slang på banjonippeln låter som en självklar lösning för mig! MEN jag kan inte hitta någon oljeplugg på oljetråget... Antingen är jag blind, men har tittat och känt efter pluggen och kan inte hitta den.(trångt mellan motorerna). Jag har KAD 42 P-A. Har alla modeller oljeplugg på tråget?

I mitt motorrum går det inte att montera så som tidigare nämnts, du får inte ner ett skohorn där. Så jag en sug med tunn slang som jag stoppar ner i oljestickans rör funkar utmärkt, gjort så på tidigare båt med. På 42 an är det inga problem med att komma i botten på tråget och där suga all olja. Hade tidigare en 171 a, där fick man montera bort oljeröret för att slangen skulle räcka ner i trågets botten, kollade ett par gånger om det blev något kvar i tråget. Kom i den båten åt botten pluggen och de gånger jag kollade var det snustorrt, inte en droppe kom ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en båt förra sensommaren med en KAD43. Det fanns en elektrisk oljebytarpump, som funkade jättedåligt. Så det blev att ta med min gamla vacuumsugbytare. Den funkar jättebra, efter att sugsonden blivit varm slank den ned till botten av tråget genom oljestickans rör. Jag fick ut 10 liter av 11 möjliga, får väl anses som rätt så bra.

 

Innan jag skruvade loss oljefiltret drog jag en hundbajspåse på utsidan av detta, och lade Biltemas oljesugsdukar inunder. Det blev minimalt med söl. Oljefiltret innehåller en halv liter, så egentligen fick jag ju ut 10,5 liter gammal olja.

 

Bränslefiltret sitter hårt, så det fick jag inte loss, men gjorde inga större försök, då jag inte låg i hemmahamnen vid oljebytet. Misstänker starkt att jag får avlufta bränslesystemet efter bytet av bränslefilter, även om jag fyller det nya med diesel innan jag skruvar det på plats, och det är dumt att göra i en gästhamn, då jag måste starta motorn etc...

 

Luftfiltret var inga problem att byta, det hade sugits in en trasa i luftburken, så himla tur att det där finns ett filter!

 

Sedan brukar jag suga in litet diesel eller bensin i oljesugaren för att få den ren, men det är väl kanske onödigt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en båt förra sensommaren med en KAD43. Det fanns en elektrisk oljebytarpump, som funkade jättedåligt. Så det blev att ta med min gamla vacuumsugbytare. Den funkar jättebra, efter att sugsonden blivit varm slank den ned till botten av tråget genom oljestickans rör. Jag fick ut 10 liter av 11 möjliga, får väl anses som rätt så bra.

 

Innan jag skruvade loss oljefiltret drog jag en hundbajspåse på utsidan av detta, och lade Biltemas oljesugsdukar inunder. Det blev minimalt med söl. Oljefiltret innehåller en halv liter, så egentligen fick jag ju ut 10,5 liter gammal olja.

 

Bränslefiltret sitter hårt, så det fick jag inte loss, men gjorde inga större försök, då jag inte låg i hemmahamnen vid oljebytet. Misstänker starkt att jag får avlufta bränslesystemet efter bytet av bränslefilter, även om jag fyller det nya med diesel innan jag skruvar det på plats, och det är dumt att göra i en gästhamn, då jag måste starta motorn etc...

 

Luftfiltret var inga problem att byta, det hade sugits in en trasa i luftburken, så himla tur att det där finns ett filter!

 

Sedan brukar jag suga in litet diesel eller bensin i oljesugaren för att få den ren, men det är väl kanske onödigt.

Bra tips om påsen runt filtret tusen tack de ska jag komma ihåg till nästa år. :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bigpack glasslåda (2 l) som jag kör in under filtret, inget söl.

 

Fyller du upp bränslefiltret helt och hållet behöver du inte lufta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en båt förra sensommaren med en KAD43. Det fanns en elektrisk oljebytarpump, som funkade jättedåligt. Så det blev att ta med min gamla vacuumsugbytare. Den funkar jättebra, efter att sugsonden blivit varm slank den ned till botten av tråget genom oljestickans rör. Jag fick ut 10 liter av 11 möjliga, får väl anses som rätt så bra.

 

Innan jag skruvade loss oljefiltret drog jag en hundbajspåse på utsidan av detta, och lade Biltemas oljesugsdukar inunder. Det blev minimalt med söl. Oljefiltret innehåller en halv liter, så egentligen fick jag ju ut 10,5 liter gammal olja.

 

Bränslefiltret sitter hårt, så det fick jag inte loss, men gjorde inga större försök, då jag inte låg i hemmahamnen vid oljebytet. Misstänker starkt att jag får avlufta bränslesystemet efter bytet av bränslefilter, även om jag fyller det nya med diesel innan jag skruvar det på plats, och det är dumt att göra i en gästhamn, då jag måste starta motorn etc...

 

Luftfiltret var inga problem att byta, det hade sugits in en trasa i luftburken, så himla tur att det där finns ett filter!

 

Sedan brukar jag suga in litet diesel eller bensin i oljesugaren för att få den ren, men det är väl kanske onödigt.

 

 

Intressant att Du får ur 10,5 liter av 11 möjliga ur Din KAD43 med sugsond. Låter nästan för bra eftersom oljeröret inte ligger på botten av tråget.

 

Vi får ut ungefär 8,5 - 9,0 liter med sugsond ur såväl 41, 42 som 43. Ändå har jag bytt sugsond till en som är mjukare än den som följde med oljebytaren vid köpet just för att den skulle böja sig neråt efter att den kommit ut ur oljestickans rör som är nästan horisontellt på slutet. Men efter det att jag monterat banjonippel på motorerna så får vi ut lite till...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det, jag överdriver inte! Behållaren är graderad.

Men som jag skrev, så var ju naturligtvis motorn varm, liksom oljestickans rör. Sugsonden mjuknade lagom mycket och lade sig troligtvis på trågets botten. Men klart jag fick vrida och lirka litet, det började ju med att den sög luft när jag hade fått ut 8-9 liter, då vred och lirkade jag litet till och fick upp resten. Det känns som om man passerar någon kant eller "flaskhals" längre ned mot tråget.

 

Men det gäller att sugsonden är minst 10 cm längre än vad oljestickan är, annars når man ju inte ned till botten (här går vi från den ena självklarheten till den andra)...

 

Om jag minns rätt köpte jag min sug hos Hjertmans, det är en smal cylindrisk 10 liters behållare med inbyggd pump, den har en metallbygel i botten att sätta foten på.

Men jag får alltid ha några gamla plastdunkar och en gammal tratt redo då jag efterhand får tömma över oljan i.

 

Jo jag var nöjd!

 

Tack för tipset med att fylla bränslefiltret.

 

Om man inte har hundbajspåsar ombord, vilket icke hundägare vanligtvis inte har, går det lika bra med en brödpåse från Åkes Hönökaka eller från en Skogaholmslimpa... Smily!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Kad 300 sitter det vevhusventilation kopplat med en slang till ventilkåpan. Denna sitter med en plugg ned i oljetråget som mycket lätt dras loss (på motsatt sida oljestickan nära dieselpump). Här tömmer jag oljan med manuell vakuumpump, man når lätt ned i botten av tråget och kan även rikta sugslangen framåt eller bakåt ifall båten lutar. Borde vara samma på Kad 42?

Funkar kanon...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Kad 300 sitter det vevhusventilation kopplat med en slang till ventilkåpan. Denna sitter med en plugg ned i oljetråget som mycket lätt dras loss (på motsatt sida oljestickan nära dieselpump). Här tömmer jag oljan med manuell vakuumpump, man når lätt ned i botten av tråget och kan även rikta sugslangen framåt eller bakåt ifall båten lutar. Borde vara samma på Kad 42?

Funkar kanon...

Ett supertips!! Har också penta 300 maskiner och trixar med slangen genom oljestickans rör med sådär resultat, ska helt klart testa att suga ur vevhusventilation nästa gång!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå-hallå! Ursäkta en ny stackars medlems okunskap, men kan någon hygglig själ svara på vad det är för ytterdiameter på oljetömningsröret på en TAMD41A?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde en 12mm trädgårds slang med slangklämma utanpå oljesticks röret.

/mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde en 12mm trädgårds slang med slangklämma utanpå oljesticks röret.

/mvh Magnus

 

Tack för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag använde en 12mm trädgårds slang med slangklämma utanpå oljesticks röret.

/mvh Magnus

 

Tack för det!

 

Oljestickans rör brukar ju inte gå ända ned till botten av oljetråget, om det gjort så hade man ju inte fått rätt mängd olja på stickan när man kollar den. Så med den metoden får man inte upp all olja.

Om det nu inte finns ett annat rör att suga ur så är det en klen sond av någons slags silikonslang med en stålspiral inuti som är det enda alternativet att stoppa ned i oljestickans rör och suga med vakuumpump.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sög upp 5 liter inklusive oljefilter via oljesticks röret och hälde i 8.5. Men då hade jag även sugit lite med en 8mm slang i botten.

Märkligt att en del kan suga 10 liter.

Kanske man kan suga mera om man inte varmkör på våren utan bara suger direkt när mest olja är i sumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är 11 liter sammanlagt varav 0,5 l i oljefiltret.

Jag fick upp det mesta med oljesug inköpt på Hjertmans.

Men då var oljan varm, och jag fick lirka ned sugsonden längst ned i tråget, jag har besktivit detta tidogare i tråd, och blev ifrågasatt.

Men om man är ihärdigt och lirkar och vrider på slangen så får man ned den i botten.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...