Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fcinf

Seglarstövlar Dubarry eller Henry Lloyd

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tröttnat på biliga, kalla gummistövlar som ständigt går sönder och har tänkt mig ett par rejälare stövlar i skinn, troligen någon av dessa två. Jag seglar ofta i kallt väder, snöbyar inte ovanligt på våren

 

http://www.henrilloyd.com/shadow-boot-y92038-brn-cbn?

 

http://www.dubarry.us/mens-footwear/sailing-boots/ultima-leather-sailing-boots

 

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur är de i storleken? Jag har 42 på normala skor, funkar det här också eller bör jag satsa på 43? Mjuka, hårda, varma, vattentäta, torkar fort/långsamt, vad är din erfarenhet?

 

Har inte hittat dessa i butiken där jag bor (Trondheim) så blir nog att beställa på nätet, men hade varit skönt at träffa rätt på storlek första gången så jag slipper byta..  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du tröttnat mest på?

Kalla

Gamla

Billiga

"Som går sönder"

Sätt en prio-ordning så är det lättare. Det mesta är ofta nån slags kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har kört Dubarry Ultima i många år och tycker dom är kanon.

Varma och sköna. Man måste smörja in dom såklart men det är ju ganska enkelt.

Gnugga in dom med händerna så går fettet in bra av värmen i händerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kalla fötter är väl det generella tipset en storlek större. Eller två för ett par tjocka ullstrumpor också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tillhör skaran som alltid fryser å har kalla fötter.

 

Så min lösning, inte flashig å inte vacker å inte senaste mode, det är en vinterstövel med vattentät gummi en bit upp. Förstärkt med läder lite här o var.

 

Skaftet i goretex, hur stavas det?, samt fodrat med fusk "teddy" ull-imitation. På vintern har jag ett par extra tunna raggsockor. Ombord har jag bara en tunn vanlig socka. Skönt när man sitter många timmar till rors, inga kalla fötter med på.

 

Fabrikatet? Det är kruxet det. No name köpt på Skopunkten för ca 200:- Haft den nu i 4 år å inte slitit ut dem än, Bra kvalite trots låga priset!

 

Hoppas detta hjälper ditt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typen av sko från Skopunkten ovan - funkar bra när det gäller kyla och lätt fuktighet. (Sätter dock frågetecken på om det är GoreTex i så billiga skor... Är det inte stavat på liknande sätt? Licensavgiter )

 

Annars så är de dyra dojorna väldigt varma och totalt vattentäta. Håller länge. Värt pengarna tycker jag. De två märken du nämner är säkert bra, pröva dig fram! Jag köpte de jag tyckte satt bekvämt. Och jag tog en storlek större. Men ska du också ha dem att promenera så finns några märken som är justerbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar handla ett par mycket gummiaktiga kängor på Jula när så behövs. Ca 149/par. Inte snygga men de håller både tätt och är varma (förutsättningen är att ha bra sockar i dem). Behöver inte smörjas in. Men de är absolut inte hippa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade så... fast från biltema. Dom stod emot väta fast tyvärr enast tvärtemot det jag önskade. Det blev blött innuti och det läckte ej ut.

Beställde ett par... tretorn tror jag dom heter, med mjuka nedrullningsbara skaft. Fantastiska skor. Kan ha dom även på sommaren utan att bli för varm. Håller tätt åt rätt håll, varma torra.

Kort och gott skitnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...