Jump to content
Tuesday 29 November 2022
mikael_matsson

Byta kylarvätska i MD11C med martec. Hjälp önskas.

Recommended Posts

Som rubriken säger så ska jag byta kylarvätskan i det slutna systemet innan vintern.

Det jag undrar är hur jag går tillväga för att dränera systemet?

Finns det avtappningspluggar på motorn och kylanläggningen eller lossar jag bara på någon lågt sittande slang, t.ex under expansionskärlet?

Pluggen med zinkanod byter jag vid upptagningen men den dränerar ju bara sjövattendelen (finns den med magnesium istället btw?).

 

Sen när jag fyllt på igen, är det vid termostaten jag luftar eller finns det högre/andra ställen med luftnipplar?

 

Tack på förhand / Micke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lossa lägsta slangen räcker. Öppna påfyllnadslocket så rinner det lättare. Du behöver inte noja för nån avluftning det är väl en elektriskpump som tvingar runt vattnet. Du kan blåsa i slangen in till värmeväxlaren så rinner det lättare ut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så långt som att lossa lägsta slangen för att dränera systemet håller jag med om.

Sen när det kommer till att lufta så får man vara lite vaksam.  

Cirkulationspump kan aldrig trycka ur luftbubblor om det finns slangar med svackor. Om alla slangar är original så skall dom sitta så att dom stiger i cirkulationsriktningen och på sätt kan kan luften ta sig ut. Det är expansionskärlet som skall vara högsta punkten, öppna locket  och titta ner i kärlet, det skall komma en jämn skvallerstråle högt upp i det, gör det inte är det luft kvar.Man kan också hjälpa till genom att vicka och pumpa på slangarna. I övrigt skall man ömsom köra pumpen sen stänga av för att låta luften stiga sen köra igen osv. Det kommer att bubbla och ha sig i kärlet ett bra tag.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar. Det verkar ju föredömligt enkelt. På bilen jag har kan det vara ett helvete att få ur all luft så det där med att klämma slangar är jag van vid.

Edited by mikael_matsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att få ur luften ur systemet brukar inte vara något problem. Systemet luftas när du startar pumpen. När du byter kylvätska måste du tömma motorn genom att öppna avtappningskranarna på cylindermantlarna och lossa slangen på cirkulationspumpen. Ibland måste man skruva loss kranarna och peta rent i hålen för att vätskan ska komma ut.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att få ur luften ur systemet brukar inte vara något problem. Systemet luftas när du startar pumpen. När du byter kylvätska måste du tömma motorn genom att öppna avtappningskranarna på cylindermantlarna och lossa slangen på cirkulationspumpen. Ibland måste man skruva loss kranarna och peta rent i hålen för att vätskan ska komma ut.

Hmm, där ser man. Lite mer pill än vad det nyss verkade som alltså, som jag misstänkte från början. Kranarna på cylindermantlarna skriver du, det var ungefär det jag klurade på när jag frågade om avtappningsplugg på motorn. Men jag har inte sett/vet inte var det sitter några kranar eller pluggar. Konsulterade instruktionsboken men det står inget i den heller om detta. Vilken sida av maskin ska jag leta på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En av mina bästa vänner heter våtdammsugare. Jag har sen satt ett T-rör med slang på pumpens trycksida, enkelt att tappa/suga ut där. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom kylvätskan både går in och ut ur motorn via avgaslimpan och cylinderlocken, är det tveksamt om det verkligen går att suga ur vätskan ur cylindermantlarna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom jag inte vet vilken typ av glykol det är i systemet nu så tänkte jag fylla upp systemet med vatten efter dränering och köra en sväng. Sedan tömma igen och fylla på med ny kylvätska. Så jag får nog ur det mesta. Motorn är monterad i en praktisk balja så jag låten bara skiten rinna ur, sedan pumpar jag upp det i en dunk med en handpump. Min våtdammsugare har jag gett bort så jag får klara mig utan sådan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klokt där att köra med ny glykol efter att ha sköljt med vatten! Vi har många trådar som säger att det inte är bra att blanda olika sorters glykol...

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min MD17 så har jag en plugg som jag skruvar ur i kylsystemet strax under limpan, då töms systemet på glykol. Dock får man se till att motorn är varmkörd annars får man inte ut allt. Själv har jag tömt och fyllt mitt system ett antal gånger i sommar då jag har haft problem med gamal skit i det, det går rätt ok, dock får man ha tålamod. När du fyller systemet så bör du köra en stund så att nivån stabiliseras i systemet med största sannolikhet kommer du behöver fylla på mer efter en liten stund.

 

/Wahlis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är kylarvätskan bytt, det gick ju lekande lätt. Främre kranen fick jag dock inte upp, den satt som berget. Men det gick ju så lätt i övrigt så jag körde igenom sytemet flera vändor med vatten istället. Passade även på att byta alla slangar på den slutna delen av systemet, på sjövattensidan bytte jag i vintras. Och så rengjorde jag filtret så nu är hela systemet tiptop igen :D. Tack för alla tips och råd!

Edited by mikael_matsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Hittade den här tråden och hoppas någon kan svara på ungefär hur mycket kylväska som det interna systemet innehåller? Ska göra samma manöver som beskrivs i tråden, men funderar på hur mycket glykol jag behöver. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...