Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
J_F_K

Fungerar följande båtvagn med en Yamarin 68 DC

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att köpa en Yamarin 68 DC. För att kunna vinterförvara den i en ganska trång maskinhall så behöver jag ha en båtvagn som inte har boggi då dessa inte går att svänga runt på liten yta utan att skada hjulinfästningen. Jag funderar därför på att köpa en TK-tralier BV1650 som är enaxlat men borde precis klara vikten. (Båt 1300kg + motor 260kg)

 

Men har ett par funderingar:

- Båtvagnen är specad för båt "på ca 6,7 meter". En Yamarin 68 DC är 6,77. Är detta ett problem?

- Har en Volvo XC70 med en D4 diesel som är framhjulsdriven. Kan det bli problem att dra upp båten pga av vikten? Totalt ca 1800 kg. Rampen jag använder är nog förhållandevis snäll.

 

/JFK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Stod i valet mellan TK BV 1650 eller 2000.

 

Har en MV-Marin 6600 med en 135hk optimax. Det ger en vikt på 1200kg + ~200kg? för motorn.

 

För mig skulle det troligen gått bra med en 1650 trailer. Men valde 2000 modellen. Det ångrar jag inte idag. Tycker vagnen känns nog nätt för båten.

 

I en extremt flak ramp, kan jag ta upp båten med en Passat Ecofuel från 2012, framhjulsdrift samt manuell låda. Skulle nog inte gått om den inte haft autohold på handbromsen.

Två vänner på motorhuven samt lätt doft av lamellslir, har det varit. Då har även rampen bra asfalt, utan grus eller gropar.

 

Min far har en Finnmaster 68 DC. Den har en vikt på 1360kg, samt en Yamaha på 200hk, vikten vet jag inte.

Till denna båt har vi en bromsad 2200kg vagn, som får lasta 1650 (nedtypad för bilen) även denna vagn är boggie.

 

Har sett en annons på MV-Marin med en enkelaxlad vagn. Såg nätt ut, men fungerade visst.

 

Jag kör ca 10 mil 2 till 4 ggr per år med båten. Då tycker jag boggievagnen går bra efter vägen.

 

Tänk dock på att din båt väger mer än vara torrvikt och motorvikt.

På min båt står vätskor i olika form för ca 200-300 kg, beroende på fyllnadsgrad, färskvatten, bränsle, olja, toalettank samt bränsle till Wallasen.

 

Utöver det tillkommer sedan vikt för saker som 2xankare, tampar, extra utrustning (2xankoralina, solceller, stereomontage, sökarljus), köks och sovsaker för en del också. Vikten här har jag aldrig räknat på, men blir ändå lite.

 

Samtalade med TK som intygade att du kan överskrida belastningen taket med 10%. Dock inte officer siffra som går att luta sig på vid ev garanti.

 

Ska du köra kortare sträckor, i sansad fart. Borde en 1650 vagn räcka till. Men töm båten på så mycket du kan.

Jag skulle även palla upp vagnen med 4 pallbockar eller liknande, för att sprida ut tycket som annars ligger på enkelaxeln, under vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en båtvagn/LGFvagn med 30km/h hastighet så tål vagnarna utan problem maxlast och lite till också, det låter inte så märkvärdigt med de siffror du nämner.

 

En Volvo XC70 med D4 väger mer än 1800kg och är dessutom mycket framtung...du bör inte ha några problem att dra upp båten på en rimlig ramp.

 

För att avgöra om det passar geometriskt så bör du mäta längden från vinchtornet till hjulaxeln. Båtens tyngdpunkt ska ligga lite framför hjulaxeln. Som tumregel kan du anta att en motorbåts tyngdpunkt ligger på ca 30% av skrovlängden framför akterspegeln. Det viktiga är att inte tyngdpunkten hamnar ovan eller ännu värre bakom hjulaxeln då det hela kan tippa när du kopplar loss.

 

Jag tycker du ska titta på Bålsta-släpet istället. Inte så mycket dyrare men så mycket smartare och skonsammare för din båt och ditt tålamod på rampen...

 

lycka till / N

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niklas-L:  Kul att se att någon förstår det där med att lastsäkra båten med extra spännband!

 

Tyvärr ser jag ofta ute på vägarna ej fastspända båtar. Vid båtramperna så vevar de upp båten med vinschen och åker iväg utan att ens ha en extra vire/säkring fram ifall vinschen släpper. Samt att de inte har spännband bak för att hålla i och eventuellt hålla i båten i sidled i de bakre knappen.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra Svar!

Hade gärna köpt ett kraftigare släp med boggi men som sagt detta skapar problem när ekipaget skall trixas in i hallen för vinterförvaring. Enligt min kompis som har hallen så lossnade till och med ett hjul när de försökte tvinga runt ett boggi-släpet i en snäv sväng på ett annat båtekipage.

 

Bålsta släpen ser fina ut, men här skulle det krävas tex LGF-2000TU modellen som är med boggi.

 

Skall se om jag kan få fram avståndet mellan vinchtorn och hjulaxel. Får nog ringa till TK-trailer och prata med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Micke Boat. Har alltid sett det som en självklarhet med bra spännband, samt spänna rätt. Räddat mig en gång när det verkligen behövdes :)

 

Ang boggie axel. En period när jag jobbade på bilfirma, fanns det plattor med 4 små hjul som var roterande som satts under bilens ordinarie hjul. Vet inte vart du kan få tag i sådana, kanske bygga egna.

 

Fanns för möbelflytt, på jula.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/mobelhjul-flyttare/hjulsats-for-mobelflyttning-333111/

 

Då får du en ökad rörlighet i att flytta vagnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Micke Boat. Har alltid sett det som en självklarhet med bra spännband, samt spänna rätt. Räddat mig en gång när det verkligen behövdes :)

 

Ang boggie axel. En period när jag jobbade på bilfirma, fanns det plattor med 4 små hjul som var roterande som satts under bilens ordinarie hjul. Vet inte vart du kan få tag i sådana, kanske bygga egna.

 

Fanns för möbelflytt, på jula.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/mobelhjul-flyttare/hjulsats-for-mobelflyttning-333111/

 

Då får du en ökad rörlighet i att flytta vagnen.

 

Borde inte vara omöjligt att bygga en "vändplatta" med hjulen från Clas Olsson, 16 stycken hjul bär 1600 kg, skruva dessa på rejäla plywoiodskivor och då är det löst.

http://www.clasohlson.com/se/Vagnshjul/Pr309723000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen, ni är verkligen kreativa! :-)

Sen sista varianten från biltema ser ju mycket lovande ut! hoppas att golvet i hallen är slätt och fint så det passar dessa mindre hårda hjul. Skall kolla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...