Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
rawler

Exakt hur illa är fällning i kylarvätskan?

Rekommendera Poster

Köpte en Omega 28 med original Yanmar YSM8 dieselmotor. Tidigare ägaren visste inte exakt vilken kylarglykol som använts. Vid påfyllning bekräftades tyvärr ännu en gång att färg på glykol inte är att lita på. Blått + blått blev mörkgrönt och grumligt.

Jag har sköljt hela systemet med kranvatten tills det enbart rann ut helt rent vatten. Men när jag sedan fyllde på av den nya glykolen och körde kylarpumpen såg jag att det måste ha stannat lite gammal glykol någonstans i systemet, för det blev återigen en lätt grön fällning högst upp i expansionskärlet, men nu förhållandevis lite.

Så, hur allvarligt är det med lite fällning i kylarvätskan? Bör jag göra om sköljningen en gång till, eller kan man leva med en lätt fällning? Sätter det igen systemet, eller innebär det helt enkelt att frostskyddet inte blir lika starkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med lite till en mack och testa där. Du kan börja med att ställa det i frysen, blir det isklump så är det nog ingen ide att åka till macken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte brytt mig, möjligen om jag hade topplock av aluminium. Men kolla med ett prov i frysen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Omega 28 med original Yanmar YSM8 dieselmotor. Tidigare ägaren visste inte exakt vilken kylarglykol som använts. Vid påfyllning bekräftades tyvärr ännu en gång att färg på glykol inte är att lita på. Blått + blått blev mörkgrönt och grumligt.

 

Jag har sköljt hela systemet med kranvatten tills det enbart rann ut helt rent vatten. Men när jag sedan fyllde på av den nya glykolen och körde kylarpumpen såg jag att det måste ha stannat lite gammal glykol någonstans i systemet, för det blev återigen en lätt grön fällning högst upp i expansionskärlet, men nu förhållandevis lite.

 

Så, hur allvarligt är det med lite fällning i kylarvätskan? Bör jag göra om sköljningen en gång till, eller kan man leva med en lätt fällning? Sätter det igen systemet, eller innebär det helt enkelt att frostskyddet inte blir lika starkt?

Om du menar att det blir olika färg på glykolen? Glykol finns i lite olika färger den gröna ska ej vara giftig för miljön, den blå är typ original, gul Longlife sen finns röd. Spelar ingen roll hur du blandar dessa men har du fyllt Longlife så blir det vanlig glykol om du blandar med typ blå. Kolla bara fryspunkten så du klarar den när du nu spolat i vanligt vatten och sköljt ur systemet. Finns fickor du får vatten kvar i och de spär ut glykolen då du fyller på igen. Finns ingen anledning köpa Longlife glykol, glykolen håller alltid fryspunkten hur gammal den än blir, det är korrisions skyddet som försvinner med tid, därför ska man byta systemet vart tredje fjärde år, viktigt om du har aluminium topp som nämnts tidigare i tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för bra svar. Så den lätt grumliga fällning som nu uppstått utgör ingen större risk för att sätta igen systemet eller liknande?

Redigerad av rawler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att blanda olika typer av glykol kan göra att det klumpar sig som du skriver, men med så lite du verkar ha kvar i systemet hade inte jag oroat mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill varna för det "kossor" skriver, som tyvärr inte verkar ha speciellt bra koll på glykol. "Spelar ingen roll hur du blandar dessa men har du fyllt Longlife så blir det vanlig glykol om du blandar med typ blå"

 

Detta är helt fel. Röd Longlifeglykol (t ex G12/G30) är normalt inte blandbar med det man brukar kalla blå/grön.Gör man det, får man en brun sörja som snabbt kan sätta igen det mesta. Har sett många moderna bilar där värmepaket m.m. blivit igensatta för att ägaren fyllt på med "blå" glykol fast bilen har "röd".

 

TS: Jag hade inte brytt mig speciellt mycket, så länge det bara är lite ovanpå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill varna för det "kossor" skriver, som tyvärr inte verkar ha speciellt bra koll på glykol. "Spelar ingen roll hur du blandar dessa men har du fyllt Longlife så blir det vanlig glykol om du blandar med typ blå"

 

Detta är helt fel. Röd Longlifeglykol (t ex G12/G30) är normalt inte blandbar med det man brukar kalla blå/grön.Gör man det, får man en brun sörja som snabbt kan sätta igen det mesta. Har sett många moderna bilar där värmepaket m.m. blivit igensatta för att ägaren fyllt på med "blå" glykol fast bilen har "röd".

 

TS: Jag hade inte brytt mig speciellt mycket, så länge det bara är lite ovanpå.

Helt rätt tack för knuffen !

 

Kontaktade agrol support och uppdaterade mig, och kan inte återge allt han sa här. MEN färgschemat på glykoler är sönderskjutet detta inträffade för 4-5 år sedan, man kan alltså INTE gå på färgers blandbarhet längre. Glykolen har de senaste åren genomgått stora förändringar för att passa nyare motorer. Finns en uppsjö idag färglös gul röd blå osv, glykol utan silicater glykol med silicater osv.

 

Det har dock kommit en glykol som heter Extrem och den ska, tror man vara blandbar med andra glykoler. Den stora förändringen kommer 2020 då kommer blå och grön glykol bli förbjudna då de innehåller ett ämne som kallas borater. Ja glykol kan man säga har tydligen blivit en djungel, där bilindustrin skapat en egen produkt. Innan  4-5 år sedan var de flesta glykoler blandbara med varandra men så är det inte idag tyvärr. Men man ska se till att glykolen innehåller silicater alltså en skyddande hinna för att motverka korrosion finns glykol med och utan korrosionsskydd. Det finns dock glykoler som fortfarande är blandbara med varandra bäst att tillägga, men då måste man veta vilka typer det är. Men det är enklast att generalisera och utgå ifrån att alla inte är blandbara, då man kanske inte vet vilken typ som finns i kylsystemet sedan tidigare.

 

Så till de som läst mitt tidigare inlägg glöm blandbarhet med andra glykoler. Detta gäller def inte längre då man har fått höra hur detta förändrats.

 

Tack Ingemar E för du gav mig en knuff angående detta det var bra att uppdatera sig, och visar på hur viktigt det är att vara uppdaterad till 100 % då man skriver om något här. Detta visar också på att det är inte som att lära sig cykla man kan det för alltid, gammal kunskap blir fort gammal idag när utvecklingen skrider framåt i allt för snabb takt. Hoppas jag rättat till mitt misstag nu!

 

 

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en sida som verkar veta vad de skriver om ang glykol.

Men jag håller med de som sagt att små mängder gammal glykol inte borde spela roll?

Observera rådet att inte använda kranvatten vid spädning. Och därmed faller även färdigblandad glykol, den är ju dessutom hutlöst dyr...

 

Glykol - En Översikt - Exx

www.exx.se › techinfo › glykol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en sida som verkar veta vad de skriver om ang glykol.

Men jag håller med de som sagt att små mängder gammal glykol inte borde spela roll?

Observera rådet att inte använda kranvatten vid spädning. Och därmed faller även färdigblandad glykol, den är ju dessutom hutlöst dyr...

 

Glykol - En Översikt - Exx

www.exx.se › techinfo › glykol

Man kan även gå in på Lantmännen.se eller agrol.se och där läsa om glykol oljor samt fetter. De har även kundsupport som är oslagbar. De utvecklar även oljor fetter samt glykol inräknat. Det de inte vet om petroleum produkter är inte värt att veta, de är helt suveräna.

 

Vad gäller kranvatten så är det i regel inga problem om du har kommunalt, i de flesta kommunala vattenverk ligger ph t på runt 8,0 och man lär starta så högt som möjligt för  under tid sjunker ph i systemet. Har du grävd egen brunn med lågt ph om du nu har det bör du använda batteri vatten.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas bilden kommer med?Såhär såg en bekants termostathus ut inuti efter att han blandat olika glykoler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hittade en sida som verkar veta vad de skriver om ang glykol.

Men jag håller med de som sagt att små mängder gammal glykol inte borde spela roll?

Observera rådet att inte använda kranvatten vid spädning. Och därmed faller även färdigblandad glykol, den är ju dessutom hutlöst dyr...

 

Glykol - En Översikt - Exx

www.exx.se › techinfo › glykol

Man kan även gå in på Lantmännen.se eller agrol.se och där läsa om glykol oljor samt fetter. De har även kundsupport som är oslagbar. De utvecklar även oljor fetter samt glykol inräknat. Det de inte vet om petroleum produkter är inte värt att veta, de är helt suveräna.

 

Vad gäller kranvatten så är det i regel inga problem om du har kommunalt, i de flesta kommunala vattenverk ligger ph t på runt 8,0 och man lär starta så högt som möjligt för  under tid sjunker ph i systemet. Har du grävd egen brunn med lågt ph om du nu har det bör du använda batteri vatten.

 

Vill tillägga att det kanske inte alltid främst är pH:t som är problemet (så länge det inte är riktigt surt) utan hårdheten, dH. Ett högt dH är ofta resultat av t ex salter och kalk i vattnet, som kan ge utfällningar. Destillerat vatten har därför mycket lågt dH, och rekommenderas ibland.

Vattenverken vill inte ha högt dH, men ibland är det oundvikligt (Gotland t ex) samt kan vara högt i många borrade privata brunnar.

 

(Som akvarietok och f.d. Diskusodlare har man mätt massor på vattnet. Har dock förmånen att ha kranvatten med pH runt 7 och dH på bara 2,8).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett sista försök med Ipaden.Har förminskat bilden tror jag.Detta var nästan mer jobb än att rensa hans kylsystem.Liten temperaturhöjning på motorn Bl.a. Pgr.av liten frostskada i värmeväxlaren som gjorde att vi fick syn på detta vid demontering.

post-89807-0-42989900-1475304894_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...