Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
TobiasLager

Provtrycka gasolsystem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har under slutet av sommaren installerat ett nytt gasolsystem. Jag har testat det enligt den klassiska tänd-stäng brännaren-stäng huvudkranen-vänta-tänd igen-principen och det verkar tätt. Dock tänker jag att det är en bra idé att provtrycka systemet "på riktigt" när det är nyinstallerat. De verktyg som behövs för detta kostar en rejäl slant och jag undrar därför om det är någon som vet en firma som provtrycker (de behöver åka ut till båten) eller hyr ut sådana verktyg. Någon som vet? Båten ligger i Stockholmsområdet.

 

Med vänliga hälsningar,

Tobias Lagerbäck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt säker men jag vet att Gasolexperten Lars Borwin ränner runt i hela storstockholm... Om han gör båtjobb är jag osäker på.... Googla Gasolexperten Lars Borwin så hitta du honom... Säg att det var en Yxa (fn soldat) ifrån smögen som rekommenderade honom... =)

 

Perfekt, tack för snabbt svar. Hör med honom i veckan =)

 

Om någon annan känner till någon mer så skriv gärna.

 

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt säker men jag vet att Gasolexperten Lars Borwin ränner runt i hela storstockholm... Om han gör båtjobb är jag osäker på.... Googla Gasolexperten Lars Borwin så hitta du honom... Säg att det var en Yxa (fn soldat) ifrån smögen som rekommenderade honom... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en sådan här kombinerad reducerventil o manometer. Den mäter på hela gasolsystemet från flaskventilen till avstängningskranen vid köket (eller till köket om avstängningskranen ställs öppen).

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Kok/Gasoltillbehor/REDUSERINGSVENTIL_MANOMETER?id=03921

 

Då behöver du inte anlita någon provtryckare utan kan när som helst själv kontrollera ditt gasolsystem.

 

En sådan mätare räddade en nyfylld gasolflaska från att tömmas i min ankarbox ifjor våras. När jag stängde kranen på flaskan så såg jag att trycket direkt dalade på manometern. Det var packningen mellan gasolflaskan och reducerventilen som redan efter ett år hade fått små torrsprickor så att det läckte.

En traditionell bubbeltestare mellan reducerventilen och köket hade inte upptäckt den läckan (bubbeltestarna monteras ju efter reducerventilen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det helt rätt att provtrycka anläggningen. Men, testar man som TS gjort och gör det då och då så kan man vara trygg ändå. En provtryckning kostar en slant, som om den används till en reducering med manometer eller, en magnetventil ger en högre säkerhet.

Låter man göra en provtryckning så ska man ha ett papper på det, sådant tycker försäkringsbolagen om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också den täthetskontroll man enkelt gör själv räcker, speciellt om man kollar nu och då.

-Alltså trycksätt systemet genom att öppna gasolflaskan. Öppna förbrukaren (spis eller vad det må vara) så att fräsch gas strömmar igenom. Stäng sedan gasolflaskan. Vänta minst en timme. Starta sedan förbrukaren/spisen och lyssna att gas strömmar ut med tryck en lite stund, kanske snabbt prova tända innan gasen tar slut.

Så testade vi, på förra jobbet, gasledningar som var trycksatta med betydligt farligare gaser än gasol. Helt Ok enligt maskindirektivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att testet utökas för att man ska få säkrare och tydligare utslag.

1) Testa om avstängninsventilen är tät. (Är den inte tät funkar inte läcktestet.)
Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
Stäng av spisen.
Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
Tänd spisen (och kom igåg hur länge lågan brinner).
Stäng av spisen.
(Nu är det inget tryck på gasen i systemet.)
Vänta en timme, gärna längre.
Tänd spisen igen, om det inte blir någon låga är avstängningsventilen tät.

2) Testa om systemet är tätt.
Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
Stäng av spisen.
Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
(Nu är det tryck på gasen i systemet.)
Vänta en timme, gärna längre.
Tänd spisen igen, om lågan brinner lika länge som i det första testet läcker inte systemet.

Lite tidsödande, men ofta har man ju rätt mycket tid ombord.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En timme får gärna ökas. Vi kollar när vi kommer till båten nästa gång. Har det gått en vecka blir det ändå en låga en stund. Då är det tätt till hundra procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installera en magnetventil vid flaskan och en strömbrytare vid spisen, mycket säkrare än så kan det inte blir om man dessutom då och då gör en enkel täthetstest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort så här med inkoppling av gasspis i hus. Anslutit en kompressor till gasolslangen vid gasoltuben, utan reducerventil. Visade sig att indragen rörledning och anslutningar till spis var täta, men spisen har en utgående ledning om den ska anslutas till stadsgas, den var inte tät! Kunde orsakat katastrof. Nu kan jag lugnt använda spisen efter åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man lättare kunna hitta läckan så injicerar man "uv dye" i tryckluften så kan man lokalisera läckor med en UV-lampa. Används ofta till AC-anläggningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...