Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
olle38

Bensinproblem

Rekommendera Poster

Av bekvämlighetsorsak har jag en bensinslang och filter mellan  tank och förgasare till min Albin O21.

Mycket ofta erfar jag stopp i slangen orsakat av att bensinen har "slemmat till sig".

Blåsning mot tanken och därefter sugning tillbaka hjälper och motorn går igen som en klocka.

Oftast sker olägenheten om båten ej varit använd på en vecka eller så och att bensinen därför stått

stilla i själva slangen och då på något sätt reagerat med gummislangen.

Har övergått till bensin av 98 oktan från 95 oktan men felet består.   

Nu har jag en vakuumpump stand by i båten för att slippa att få bensin i munnen.  

Jag har samlat den utsugna bensinen i ett rent kärl och har då upptäckt slemfenomenet.

Har bytt gummislangar varje säsong och alla typer och märken uppför sig på samma underliga sätt.  

 

Tanken är tömd  varje höst vid  uppställning av skutan och sedan rengjord och ursköljd  inför varje säsong.  

Bensinen har tillsats med blyersättning för ventilerna men även innan detta påbörjades fanns problemet. 

Varför har detta problem uppstått med vår moderna bensin och bensinslangar av gummi?

Långt tillbaks i tiden fanns ej denna olägenhet och ger automatiskt signalen att boven eller bovarna i dramat

är bensinen,  slangen  eller båda.

Finns det någon med samma erfarenhet och som kan ge tips om lämpliga åtgärder.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Badankans tråd om Preems bensin och gummi här på forumet.

 

Det verkade som Prem hade någon tillsats som var förödande på gummi.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Preems.

Glömde att nämna att bensinen i gummislangen också missfärgas och blir rödaktig

på gränsen till vinröd från att nästan vara ofärgad vid påfyllningen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går, men kan du köra båten med en separat tank (t.ex av plåt) i stället för båtens inbyggda ??? Försvinner problemet så vet du att det är något skumt med den inbyggda tanken....

 

Tycker problemet låter mystiskt men är bensinslangarna fel så borde flera båtägare erfara samma problem och nya slangar borde ju vara anpassade för "modern" bensin. För jag skulle gissa att bensinen löser upp plasten i din tank och då hjälper det inte hur mycket du än torkar och sköljer tanken.

 

Så, testa med en separat tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Preems 95 oktan utan problem. Slangarna kommer från SeaSea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går, men kan du köra båten med en separat tank (t.ex av plåt) i stället för båtens inbyggda ??? Försvinner problemet så vet du att det är något skumt med den inbyggda tanken....

 

Tycker problemet låter mystiskt men är bensinslangarna fel så borde flera båtägare erfara samma problem och nya slangar borde ju vara anpassade för "modern" bensin. För jag skulle gissa att bensinen löser upp plasten i din tank och då hjälper det inte hur mycket du än torkar och sköljer tanken.

 

Så, testa med en separat tank.

 

Nuvarande tank är koppar och plastad med en amerikansk produkt som står sig OK .

Din ide' med separat tank och samma slang är nog en vettig lösning men min misstanke att  

det är gummislangen kvarstår dock.  I annat fall skulle jag ej bli fri från d.s.k. "slemningen" av bensinen  

efter att  "slangförstoppningen" sugits ut och också missfärgningen försvinner och allt funkar perfekt så länge

bensin passerar kontinuerligt genom slangen. Endast ett uppehåll i användandet när alltså bensinen står

still i slangen framkallar problemet.  Detta tyder i mitt tycke på att felet är bensinen fäller ut slemmet och  

missfärgningen från gummislangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"...plastad med en amerikansk produkt..."

 

Det där gör mig misstänksam. Hur vet du att det inte är den produkten som är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan göra så här, köp en meter slang, dela i 2 halvor på 50 cm, kläm varje halva i ena ändan så det blir tät, fyll sedan ena slangen med fräsch bensin och den 2:a slangen med bensin som legat länge i din tank. Kolla om det blivit någon skillnad.

 

Det säljs säkert flera kilometer bensinslang varje år till bilar och båtar och du är en av de får som har problem så det måste vara något mer än slangen som orsakar problem. Och en unik aspekt är att bensinen har passerat din bensintank.

 

En annan fundering: Har du återcirkulation, kan bensinen ha passerat någon annan del av bränslesystem och hamnat tillbaka i tanken, så funkar det på vissa bilar, kan det funka så på din motor. Då har du kanske en gammal slang någon annanstans ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på detta blir en upprepning av vad jag sade tidigare och att bensinen måste kvarstanna

en längre tid i slangen för att  "slemningen"  skall uppstå.  

Provet med slangstump är redan igång men aningen annorlunda än ditt förslag. Möjligen kommer

jag att göra det också med bensin från tanken  om man nu skall misstänka att tankens plastning

i kombination med gummislangen får bensinen att slemma sig vilket verkar en aning långsökt.

 

Din kommentar om att fenomenet skulle vara unikt  betvivlar jag då personer i min omgivning 

har kännedom om  problemet med gummislangar och den moderna bensinen som har nya tillsatser av etanol etc. och att man bör inskaffa speciell slang som jag alltså hittills ej funnit.

Jag avser att  prova  en amerikansk bensinslang som säges  vara av hög kvalitet.  

 

Jag tackar för ditt deltagande

       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon tidigare skrev så är det vettigt att testa att köra från en annan tank en tid - men i övrigt lika. Det är ett enkelt test som kan utesluta att problemet finns i tanken eller i den amerikanska plasten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon tidigare skrev så är det vettigt att testa att köra från en annan tank en tid - men i övrigt lika. Det är ett enkelt test som kan utesluta att problemet finns i tanken eller i den amerikanska plasten.

 

Mackey

 

 

Möjligen sker detta vad tiden lider.  För övrigt se mina tidigare kontra-kommentarer  till varför jag  inte tror

att plastningen har med problemet att göra.  Faktum är att plastning kom till och gjordes av proffsigt folk

just med anledning att  jag hade problem med bensintillförseln och att vi då tolkade det hela till att vara

koppartanken själv. Alltså innan plastningen men efter att jag bytte kopparöranslutningen  till gummislang.

Problemet fanns ej innan gummislangarna började användas.  

 

Tack för deltagandet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en slang som är beständig mot Biodrivmedel tex RME, blir det problem för dig då så kan du utesluta att det är slangarnas fel.

​vart kommer dina slangar ifrån, har du prövat olika tillverkare, står det på slangen att den är beständig "fuel hose" eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju äldre man blir ju flera gånger har man uteslutit felorsaker bara för att man "vet" att just det inte är problemet.

 

När man blir ännu äldre så slutar man med att utesluta sådant man vet är helt och problemfritt och kontrollerar allt, även sådant man vet är rätt och riktigt och då kommer man på att man ofta har fel i sina antaganden... :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju äldre man blir ju flera gånger har man uteslutit felorsaker bara för att man "vet" att just det inte är problemet.

 

När man blir ännu äldre så slutar man med att utesluta sådant man vet är helt och problemfritt och kontrollerar allt, även sådant man vet är rätt och riktigt och då kommer man på att man ofta har fel i sina antaganden... :)

 

Mackey

 

OK filosofiskt tänk skadar inte. 

Nu råkar jag vara snart 80 bast.  

 

Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ju äldre man blir ju flera gånger har man uteslutit felorsaker bara för att man "vet" att just det inte är problemet.

 

När man blir ännu äldre så slutar man med att utesluta sådant man vet är helt och problemfritt och kontrollerar allt, även sådant man vet är rätt och riktigt och då kommer man på att man ofta har fel i sina antaganden... :)

 

Mackey

 

OK filosofiskt tänk skadar inte. 

Nu råkar jag vara snart 80 bast.  

 

Olle

 

Ok, då kommer man kanske tillbaks till steg ett med tiden... ;)

Ska tänka på det om 15 - 20 år.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Badankans tråd om Preems bensin och gummi här på forumet.

 

Det verkade som Prem hade någon tillsats som var förödande på gummi.

 

 

 

Kalle

 

Jag finner inga inlägg av "Badankan"

 

Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av att Biltemas slang initialt i kontakt med bensin slemmade till sig. Det blev dock bättre efter ett tag, men där noterades ingen färgavvikelse på bensinen.

 

Personligen tror jag som många andra på slangproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samme eller liknande problem- Biltema, tank, slang och blåsa. Initiält upptäckte vi att slangen var liksom lite slemmig inuti, som utsidan på en fisk inuti. slangen Byter slang (flera gånger). Samma problem. Byter produsent av slang. OK.

 

Men nu stannar motorn. Skit i förgasarn - det visar sig nu att tanken går i upplösning. Herligt. Lite tjockare konsistens på slemmet jämfört med slang...

 

Sen kastade vi hela Biltema skiten, original blev inköpt, inget slem, ingen tät förgasare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...