Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marrexxx

Ättika- miljövänligt billigt och bajsfritt

Rekommendera Poster

Rent definitionsmässigt är ättika ett ämne som faller under organisk kemi, inte oorganisk, men du menade förmodligen nåt annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt, det ska jag prova nästa gång. Bloggen visade ju Ogräsättika verkar praktiskt i 5L plast dunk mot Vinborgs 1L i glasflaska 😉

Annars tycker jag Cilitbang vit m lila text Hygien o bleach (köps på Rusta) tar allt som mögel, sot etc,  den kan nog ändå vara ett bra komplement fläckvis på det som inte gått bort... jag vet ”Cilit” inget miljövänligt😕...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hällde i en liter ättika i toatanken under vintern blandat med vatten.

I våras tömde jag ut denna blandning i en stor hink. Det hade löst upp massor av avlagringar, jag tyckte resultatet var bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinäger (ättika) har jag använt under många år för att bli av med havstulpaner på propellerbladen.

Ett år fann jag en använd jokerventil och tänkte som en smålänning att urinstenen går säkert att få bort i vinägerbadet efter propellern blivit ren.

Glömde bort jokerventilen i vinägerbadet en vecka eller två, spolade sedan av jokerventilen och tog med till båten.

När jag sedan försökte använda jokerventilen passade den inte, det verkar som den svällt lite så diametern var för stor.

 

Kan ”gummi” påverkas av ättika?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...