Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Peter_K

Bojar halvägs ut i farleden...Kyrkesund

Rekommendera Poster

Godmorgon Thallata, jag har ju sett att du älskar att käbbla här på forumet, mest onödigt slitage på tangentbordet men ok...  ;)

 

God middag

 

Att jag tillbringa mycket tid på MG har ju vissa orsaker som du inte har en aning om - om det angår dig inte heller.

Om det jag skriver på MG skulle slita på mitt tangentbord är inte heller något som du behöver bekymra dig om.

Med tanke på ditt vokabulär, dina referenser, och den politiska åsikt som framskymtar i det du skriver, så ter sig mitt liv - i dina ögon - nåt alldeles förfärligt erbarmligt.

 

Det är tur att du inget vet om hur jag lever och vilka åsikter jag omfattar - för då skulle du antagligen dött av hjärtsnörp.

 

 

i) Hur långt ut i en farled tycker du att man kan lägga bojar(alternativt, berörd myndighet tillståndsge dylikt). Det är ju trots allt endast fastighetsägaren som gynnas, alla andra får maka på sig.Allmänhetens tillgång till farleden har minskat på bekostnad av en fördel för en person. Allmänheten får maka på sig, 1, 10 eller 100 meter. Var går din gräns? Känn på det lite som en principfråga.

 

Skall man lägga ut boja nära en så pass trång farled som det handlar om i detta fallet, bör bojarna ligga inom tremeterskurvan

 

ii) Tycker du att strandskyddet är viktigt? Hur viktigt, vilka undantag kan/bör medges?

 

När det gäller strandskydd har jag egentligen ingen uppfattning. I många fall är ju den debatten som drivs ganska tramsig, men i vissa fall kan det ju va bra med en strikt hållning.

 

Personligen har jag aldrig haft ont av strandnära byggnader vare sig i Sverige eller Norge (jag har seglat mycket i Norge)

 

iii) Alla partier utan SD är att betrakta som sossar sedan 20 år tillbaka!

 

Det där är en åsikt som du får stå för helt själv, men din definition säger ju en hel del om din person.

 

iiii) rännan är ca 50m mellan 3-meterskurvorna, du har nog inte riktigt koll på var vi är. (58°1'50.1"N 11°30'30.4"E)

 

När det gäller rännans bredd hade jag helt fel och du helt rätt. 

 

Om det handlar om den båten som man ser på Google Earth, och som lägesmässigt stämmer med de bilder om visats i tråden, så är avståndet mellan 3-meterskurvorna ca 50 meter. 3-meterskurvan går ca 13 meter ut från land - mätt i mitt Navionicskort. Det andra måttet berodde på att jag tog fel på decimaler när jag räknade ut från distansminut till meter.

 

En förklaring men absolut ingen ursäkt. Att göra ett sånt räknefel som jag gjorde är i det närmaste oförlåtligt.

 

Däremot kan man ju ifrågasätta din position. Har du rätt kartdatum. Den position som du anger ligger en bra bit uppe på norra Härön

 

Enligt de två olika digitala sjökorten jag har tillgängligt nu, är positionen på båten enligt ovan. ca N 58.01.845 E 011.30.530 

 

iiii) bojarna ligger ej innanför 3-meterskurvan, snarare på eller kanske tom utanför(!?) 6-meterskurvan. Det kan diskuteras men definitivt inte innanför 3-metarn. Kolla gärna på Eniros flygfoto.

 

Det kan ju diskuteras, men bör ju, för att veta exakt, mätas på plats.

 

När jag kollade på Eniros flygfoto fanns inte båten eller bojarna med. På Googles Earth fanns de två ytterbojarna med men inte mittbojen enligt foto högre upp i tråden.

 

iiiii) Tycker du man muddrat en onödigt bred ränna vid platsen i fråga? Tror du man har använt allmäna medel för att muddra en ränna bred nog för att få plats med fastighetsägarens bojar?

 

Jag tror inte att rännan genom Kyrkesund är muddrad överhuvud taget. Så du behöver inte va orolig för att man kastat bort våra gemensamma skattepengar. Den som möjligen, enligt sägnen, en gång "muddrade" rännan, var den norske kungen Olav Haraldsson som kappseglade med sin bror Harald om vem som skulle bli kung i Norge efter Olav Tryggvesson

 

 

"Det finns otaliga sägner om Olav den helige och en av dem handlar om hur Kyrkesundet och S:t Olofs valar blev till. Det har också diktats en folkvisa om detta.

Olav och hans broder Harald befann sig i Kongahälla. De tvistade om vem av dem som skulle bli kung över Norge. För att lösa tvisten kom de överens om att kappsegla till Norge och den som först kom fram skulle bli kung. Olav hade ett skepp som hette ”Ormen den snare” och Harald ett som hette ”Oxen”. I folkvisan står: ”Ormen är så snar som sky, Oxen driver så långsamt till by”.  Harald ville byta båt med Olav så att han skulle få den snabbe Ormen. Detta gick Olav med på. Harald gav sig genast iväg men Olav, som var en from man, ville först gå i mässan. När han sedan startade sin resa så tog han vägen inomskärs, Harald hade seglat utomskärs. Och Oxen for fram med en hastighet större än pilens. När han kom till platsen där Kyrkesund idag ligger så fanns där ingen väg utan han seglade rätt genom berget och på så sätt uppstod där ett sund. Trollen i berget blev störda och försökte hindra honom men då förvandlade han dem till stenstoder, S:t Olovs valar. En annan sägen berättar att S:t Olof  till minne av det gjorda underverket lät uppföra sjömärket."

 

http://www.tjsf.org/bera/valar.htm
 

 

 

 

Du får möjligheten att kommentera utan att glida undan i ändlösa och ovidkommande anekdoter, om du vill.OK?

 

Om jag nu kryddar mitt skrivande med anekdoter ur livet, så föredrar jag det framför ditt sätt att överdrivet och vulgärt sätt uttrycka dig.

 

Om nu detta är en sån stor fråga för dig, så tycker jag - som jag tidigare skrivet - att du skall anmäla saken.

 

Byggnads nämnden på Tjörns kommun kunde ju va en lämplig instans. En skrivelse dit skall ju diarieföras och blir ju också offentlig handling.

 

Polismyndigheten - som ju närmast finns i Uddevalla - är ju dit an ju kan anmäla brott.

 

Sjöfartsverket eller om det nu heter Transportstyrelsen kan ju också få en anmälan.

 

Du gillar ju anekdoter ur verkliga livet. Här skall du få en med tips om hur du kan förstärka dina anmälningar ytterligare.

 

Jag jobbade några år med nätrelaterade kundklagomål för det företaget som under några år hette Fortum.

 

Fick ett ärende på Tjörn. Det var en kvinna som inte kunde betala sina elräkningar. Hon var sambo med en äldre man som hade ett företag - Livsfilosofen AB. Paret hyrde en fruktansvärt energikrävande villa på södra Tjörn och hade jätteskulder till Elverket. De låg under ständigt avstängningshot. 

 

Sambon till anläggningshavaren gjorde många skrivelser till elverket. Kopia på dessa skrivelser gick till kommunstyrelsens ordförande och flera va kommunstyrelsen ledamöter, de ledande personerna i Kommunfullmäktige och ett antal tjänstemän inom kommunen. 

 

Landshövdingen, Ledande politiker och tjänstemän inom Lagmanstinget. Sveriges statsminister, finansminister, socialminister. ledande personer inom regeringskansliet. Talmannen i Sveriges riksdag och ledande personer inom Sveriges riksdag. Möjligtvis fick samtliga partier kopia på skrivelsen och Kungen och hovet.

 

Rysslands och USA´s presidenter och ledande personer inom de bägge länderna. FN´s generalsekreterare och ledande  personer inom.

FN

 

Det var säkert ett hundratal kopior på sina skrivelser han skickade ut runt om i världen. Alla mottagare av kopior stod angivna i skrivelsen.  Dessutom var det inte få skrivelser. Man tyckte ju att det varit bättre att han använt pengarna för portot till att betala av på sin skuld, men rättshaverister tänker väl inte så.

 

De papper som blev i alla andra ärenden, hade jag i en pärm med 31-register. Dvs 31 ärende per pärm. 

 

För detta ärende och ett annat ärende i Kungsbacka fick jag ta var sin egen pärm. För en författare skulle matrialet kunna utgöra grunden för två spännanderomaner. Jag har kvar pärmarna. 

 

Lycka till med din nit att uppehålla lag och ordning till gagn för oss alla andra slöfockar som inte bryr oss.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

iii) Alla partier utan SD är att betrakta som sossar sedan 20 år tillbaka!

 

 

Intressant. Inte minst med tanke på att Kim Jong Åkesson och hans SD är mer bakåtsträvande och isolationistiska än gammelkommunister. Snart anses det väl progressivt med planekonomi. ;-)
Fina ord du svänger dig med i detta politiska forum:-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här börjar att ta sig sa pyromanen :)  ;) Så fortsätt att elda på, är mycket roande :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, du tror inte att rännan är muddrad....hä. Det är den. Annars får du gärna berätta varför leran har bestämt sig för att bilda en jättebrant lerslänt på båda sidor den "naturliga" rännan. Avståndet mellan motstående slänter tycks av en händelse vara lagom stor för båttrafiken i området. Sicken flax dö...ööhh?

 

Så jag är fortfarande orolig för att flytetygets båtplats betalats med skattemedel och inkräktat på farledens bredd och det är ett mycket starkt argument för att inte tillåta bojarna där.

Du viftade förstås bort/gled undan för det argumentet.

 

Tips: Eniro har vanligtvis bättre flygbilder i Sverige än Google, inte alltid men oftast.

Tips 2: Man kan ange position som grader, minuter och sekunder som jag gjorde. Det syns tydligt. Eller så kan man använda grader, minuter och decimaler av grader vilket du antagligen gjort men som inte syns tydligt.

Redigerad av fiolblocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här börjar att ta sig sa pyromanen :)  ;) Så fortsätt att elda på, är mycket roande :lol:

 

Det är väl trevligt att ni har lite kul nu när höstmörkret tränger sig på och allt fler börjar ta upp båtarna.

 

I dag var det livlig aktivitet i min hamn.

 

Några tog upp båtarna, spolade av dem och ställde dem på plats inför vintern. 

 

Andra bar hummertionor och blötla de som skulle blötläggas och lastade resten i båten.

 

Måndag 06.55 åker de först tinorna i sjö - ja om de mest entusiastiska kan hålla sig så länge.  :P

 

Då blir det kul att gå för motor i farlederna. Bättre att segla, så en inte får tenetågen i propellern.

 

Själv var jag nere och varmkörde motorn, la på min akterlina från BB inför eventuella höststormar och tog upp gummibåten, som har legat kvar i sjön sen ryggen pajade för snart ett par månader sen. Lite jobb att skrapa ren botten för all påväxt.  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha!

 

 

Det här börjar att ta sig sa pyromanen :)  ;) Så fortsätt att elda på, är mycket roande :lol:

 

Det är väl trevligt att ni har lite kul nu när höstmörkret tränger sig på och allt fler börjar ta upp båtarna.

 

I dag var det livlig aktivitet i min hamn.

 

Några tog upp båtarna, spolade av dem och ställde dem på plats inför vintern. 

 

Andra bar hummertionor och blötla de som skulle blötläggas och lastade resten i båten.

 

Måndag 06.55 åker de först tinorna i sjö - ja om de mest entusiastiska kan hålla sig så länge.  :P

 

Då blir det kul att gå för motor i farlederna. Bättre att segla, så en inte får tenetågen i propellern.

 

Själv var jag nere och varmkörde motorn, la på min akterlina från BB inför eventuella höststormar och tog upp gummibåten, som har legat kvar i sjön sen ryggen pajade för snart ett par månader sen. Lite jobb att skrapa ren botten för all påväxt.  :wacko:

 

Jaha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, du tror inte att rännan är muddrad....hä. Det är den. Annars får du gärna berätta varför leran har bestämt sig för att bilda en jättebrant lerslänt på båda sidor den "naturliga" rännan. Avståndet mellan motstående slänter tycks av en händelse vara lagom stor för båttrafiken i området. Sicken flax dö...ööhh?

 

Så jag är fortfarande orolig för att flytetygets båtplats betalats med skattemedel och inkräktat på farledens bredd och det är ett mycket starkt argument för att inte tillåta bojarna där.

Du viftade förstås bort/gled undan för det argumentet.

 

Tips: Eniro har vanligtvis bättre flygbilder i Sverige än Google, inte alltid men oftast.

Tips 2: Man kan ange position som grader, minuter och sekunder som jag gjorde. Det syns tydligt. Eller så kan man använda grader, minuter och decimaler av grader vilket du antagligen gjort men som inte syns tydligt.

 

När jag googlade i frågan fick jag inga träffar som angav att rännan är muddrad - snarare tvärt om.

 

Du kanske är duktigare än jag på just att få fram sån information.

 

Ange gärna en länk - onödigt vetande är alltid intresant.

 

Att båtplatsen betalas är väl knappast troligt, men kolla upp det så du vet säkert - om det bekymrar dig.

Jag har andra saker som jag tycker är viktigare, än att irritera mig på andras båtar och hur de förtöjs. Om du kallar det för att vifta bort, så är det upp till dig - mig kvittar det lika.

 

I det här fallet hade Eniro sämre bilder, annars är ju i regel såna detaljer ganska ointressanta.

 

Jo positionen tog jag ur mitt sjökortsprogram precis som det anges. Det kan ju va dumt när det finns olika system, men det är mycket i den här världen som är dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*****************************

När jag googlade i frågan fick jag inga träffar som angav att rännan är muddrad - snarare tvärt om.

*****************************

 

Övertygande argumentation, då måste det vara Kung Olov. Du kan få rätt nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*******************

I det här fallet hade Eniro sämre bilder, annars är ju i regel såna detaljer ganska ointressanta.

*********************

Nä, i det här fallet hade Eniro bättre och nyare, bryggan var ju inte ens med på Google och en helt annan båt. Och, precis tvärtom så är i regel sådana detaljer intressanta om de och just de är föremål för en diskussion.

 

Men du kan få rätt i det med!

 

(har du sökt hjälp för denna patologiska envishet?) ;)

 

Är jag den första som någonsin kontrollerat dina påståenden? Du verkan ovan. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tur att vi har såna genier som dig, som vet och kan allt och som kan en sån massa adekvata svenska ord,

 

superrika StekarPelle

penisförlängaryacht 

bojjävlarna

gama åt sig halva farleden

sossekommunpamp 

 

Man blir verkligen imponerad av din sätt att uttrycka dig och det inger naturligtvis ett verkligt förtroende för en så välformulerad man som du. ;)  

 

Synd bara att du tydligen inte har en aning om hur du skall gå till väga för att stävja det hemska brott du på ett abrupt sätt kom underfund med.

 

Hoppas att det inte blev allt för många repor på din köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snälla TS kan du svara på en enkel fråga, har du rannsakat dej själv och frågat , varför du inte såg bojen som bar upp kättingen som du fastnade i .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett litet tillägg i denna tuppfäktartråd, där fakta och åsikter rörs ihop till en sörja, vill jag bara addera just fakta och förmedla att den aktuella yachten de facto inte alls är vacker. Att den skulle vara vacker nämndes nämligen i ett tidigare inlägg och nu kunde jag bara längre hålla mig från att tydligt påpeka felaktigheten i den kommentaren.

 

Nu må ordet avundsjuka säkerligen användas som replik till min fullt objektiva slutsats. Men jag lovar att jag (om jag hade pengar) antagligen skulle skaffa ett lika dyrt - men vackert - flytetyg.

Hur långt ut i farleden jag skulle placera bojarna är dock inte bestämt än.

Bäste RBack.

Du tycker att åsikter och fakta rörs ihop i tråden. Du vill addera fakta. Då skriver du att fakta är att yachten i fråga inte är vacker. Skulle nog ödmjukt vilja påstå att det är din åsikt och ganska långt ifrån fakta.

Jag tycker att den är vacker (åsikt), du tycker uppenbarligen inte det (åsikt). Det fina är att man får tycka olika.

Fakta är dock något helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker åxå båten ser fin ut.. på google earth å stället ser fint ut. Hoppas ägarn trivs när någon e avundsjuk (svensk uppskattning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, så tog argumentationen slut Thallata. Vilken ynklig typ du är. Tur att dina ryggdunkare kommer till undsättning också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, så tog argumentationen slut Thallata. Vilken ynklig typ du är. Tur att dina ryggdunkare kommer till undsättning också.

 

Har du vidtagit några åtgärder för att stävja det brott mot mänskligheten som begåtts i Kyrkesund än!?

 

Eller snackar du bara!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, så tog argumentationen slut Thallata. Vilken ynklig typ du är. Tur att dina ryggdunkare kommer till undsättning också.

 

Dej skullerom ha med i Robbinson, om programmet finns kvar..

Heja!!!

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som ett litet tillägg i denna tuppfäktartråd, där fakta och åsikter rörs ihop till en sörja, vill jag bara addera just fakta och förmedla att den aktuella yachten de facto inte alls är vacker. Att den skulle vara vacker nämndes nämligen i ett tidigare inlägg och nu kunde jag bara längre hålla mig från att tydligt påpeka felaktigheten i den kommentaren.

 

Nu må ordet avundsjuka säkerligen användas som replik till min fullt objektiva slutsats. Men jag lovar att jag (om jag hade pengar) antagligen skulle skaffa ett lika dyrt - men vackert - flytetyg.

Hur långt ut i farleden jag skulle placera bojarna är dock inte bestämt än.

Bäste RBack.

Du tycker att åsikter och fakta rörs ihop i tråden. Du vill addera fakta. Då skriver du att fakta är att yachten i fråga inte är vacker. Skulle nog ödmjukt vilja påstå att det är din åsikt och ganska långt ifrån fakta.

Jag tycker att den är vacker (åsikt), du tycker uppenbarligen inte det (åsikt). Det fina är att man får tycka olika.

Fakta är dock något helt annat.

 

 

Jag brukar inte lägga in smileys. Det blir mera nerv i innehållet då.

Tänkte först inte heller replikera men so what? Varför inte?

En fortsättning av detta spörsmål lär väl knappast sänka nivån på tråden ändå...

 

Att åsikter och fakta rörs ihop i den här tråden är faktum. Trots mitt geografiska avstånd till nämnda plats är det inte svårt att läsa sig till just det faktumet. Dessutom tycks vissa fakta i ämnet inte vara kända men presenteras ändå som något slags fakta. En alldeles vanlig och klassisk debattröra med andra ord.

 

Om vi tar skalan 1 till 10 (1 = fult och 10 = vackert) så ligger trådens/bildernas Yacht på 4,07. Dvs. inte nämnvärt ful men långt ifrån vacker. Man kan helt enkelt kalla den tråkig - rätt och slätt. Felmarginalen (beroende på diverse variabler) torde ligga på 0,63.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, så tog argumentationen slut Thallata. Vilken ynklig typ du är. Tur att dina ryggdunkare kommer till undsättning också.

Nu får du sluta skämmas över att ha seglat in i en bojkättning, sånna missar har nog vi alla gjort.

Ibland, när den värsta ilskan gått över, får man inse att hela världen faktiskt inte är i mot en. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blivit tråden för "erkänn dina misstag..."

 

Då måste jag erkänna att jag aldrig gått på grund

 

 

 

så många gånger som den här sommaren.

 

Först i Torne älv där jag är ganska säker på att ett sjömärke står fel, sedan tre gånger (!) på en enslinje in till den nedlagda fyrplatsen Rödkallen och sedan var det en gång till som jag förträngt och sista seglingen försökte jag gena 50 m och gå mellan land och en grynna. Även det sket sig...

 

Jag är inte bitter för det. Det var ju inte mitt fel... :P

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är inte bitter för det. Det var ju inte mitt fel... :P

 

Mackey

Nä, det är ju den akuta och oplanerade landhöjningens fel, och där längst uppe i Bottenhavet är ju landhöjningen högst påtaglig, flera cm om dagen... Snart står Kemi fyr långt in i landet på en renskiljningsplats.

 

Här hos oss, bland annat i Kyrkesund är det tvärtom, här blir det hela tiden djupare, mer djuplodande rätt så meningslösa diskussioner på marina forum. Alla försöker gå till botten med något icke existerande problem, men ränner ändå upp på den ena bôen efter den andra, man kan ju undra vad de lärde sig i "grund-skolan"... Smilysar är för fegisar!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blivit tråden för "erkänn dina misstag..."

 

Då måste jag erkänna att jag aldrig gått på grund

 

 

 

så många gånger som den här sommaren.

 

Först i Torne älv där jag är ganska säker på att ett sjömärke står fel, sedan tre gånger (!) på en enslinje in till den nedlagda fyrplatsen Rödkallen och sedan var det en gång till som jag förträngt och sista seglingen försökte jag gena 50 m och gå mellan land och en grynna. Även det sket sig...

 

Jag är inte bitter för det. Det var ju inte mitt fel... :P

 

Mackey

Om du fortsätter på det sättet så blir ju båten avskalad undertill och vips problemet är löst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten idag, såg inte alls så farligt ut som jag hade trott. Mest skrapat under kölen faktiskt, med en decimeter högre vatten hade det nog bara blivit en grundstötning sammanlagt...

 

De där jäkla väder-gubbarna och gummorna, det är deras fel att jag gått på. Det har varit för mycket högtryck i sommar.

 

Det blir hur som helst lätt att fixat med epoxispackel och ett par nya lager lamineringsepoci utanpå allt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg tror nu att man fastlå att det inte ligger bojer halvvägs ut i leden i Kyrksund.

 

Och det ligger nogra bojer i Kyrksund.

 

Dessa klarar nogra inte av att låta bli att segla inn i.

 

Även om dom syns på flera kilometer håll och man seglar under 10 knop.

 

Och dom ligger inte i farleden.

 

Ändå klarar klantskallen att segla in i dessa.

 

Så vad är problemet - man kan inte segla, ej hellre manövrera, och inte reglerna för manövrar - så man blir forbannad på alt och alla - annat än sin inkompetens.

 

Hur säger man igen - när man pekar på andra är det tre fingrar som pekar på sig själv...

 

Lycka till med det!

 

:P :P :P :P :P

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...