Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hextall

Sovutrymme för långa personer? Ht och DC.

Rekommendera Poster

Jag är ute efter en hardtop eller DC med möjlighet att övernatta någon natt åt gången. Jag letar väldigt brett och prisklass 40-70.000kr. Funderar lite på Flipper flash,flipper 510,535,575, havsrockan, hajen, tumlare, uttern 535, bayliner capri, fjordling,mfl mfl. Hur skulle det fungera för mig som är runt 190cm att sova i så små båtar? Är det några vi kan avskriva direkt eller är det några ni kan tipsa om? Är öppen för förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 1.92 och jag har aldrig haft något problem att sova i nån båt. 

 

Jag ligger nog aldrig rakt på rygg.

 

Kapade en våningssäng till barnbarnen, när dottern flyttade in en ny bostadsrätt. Man hade placerat fönster så att det såg snyggt ut på utsidan. Hur det fungerade möblerna i rummet, hade man nog inte tänkt på. 

 

När dottern flyttade vidare till en villa fick jag överta den kapade våningsängen till vår stuga. Har sovit nån enstaka natt i den och det går alldeles utmärkt.

 

Har haft en riktigt liten båt i 10 år. Problemet var inte kojlängden, utan att man fick "gå som en krampa" i ruffen.

 

Men vi människor är ju olika i all vår likhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en HT får du automatiskt lite mer höjd att leka med. Detta bör vara stor skillnad i bekvämlighet om man är lång.

 

Jag valde själv mellan Flipper 640HT och Flash när jag köpte och tog 640n pga att den är mer praktisk.

 

Flashen är annars najs och liknar 640n i skrovet vilket är klart roligare än 575ht osv.

 

640n går att få in i budgeten även om det är lite på håret om du vill ha utombordare(nästan ett måste enligt mig). Den ser lite roligare ut än vissa andra av de du kikar på och har bättre utrymmen och prestanda.

 

Fjordlingen är kul på många sätt, skrovet är främsta punkten. Som bobåt är den nog dock rätt trist i jämförelse, då den är så kort(5,2m).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 640 verkar vara en trevlig båt. 225hk motorn verkar ju vara galet rapp. Visseligen är dom motorerna gamla.

Vad har du för uppfattning om 640 med inombordare? Är dom tröttare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordaren blir trögare i vändningarna, men stabilare i sjön.

 

Utombordarversionen är mer lätt i sjön och roligare att köra.

 

Jag köpte en med utombordare för de är generellt snabbare. 200hk ger normalt 45-47knop och det var vad min gjorde med Yamahan från 1988. Tyvärr gav motorn upp(väldigt bra motor annars) och jag köpte en Mercury 2t 200hk från 2005. Den är något vassare än Yamahan var, men framför allt har jag hissat, bytt propeller mm och nu gör den 50knop.

 

Den drar strax över litern för mig och går tyst och fint. Jag marchar bra mellan 30-35 med vettig bränsle och ljudkomfort.

 

En av de större anledningarna för mig att välja utombordare var också skötseln. Det är inte bökigare att serva en 200hk 2t än en på 20hk. Det betyder mindre tid och pengar på underhåll och mer tid på sjön:) 

 

Inombordare har absolut sin charm, men hade jag valt en med inombordare hade det blivit V6an eller helst V8an(de såldes dock inte original). 4orna gör inte båten rättvisa om du frågar mig. En 640 ska upp i minst 45 knop:D

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...