Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
leax

Hur komma åt oljefilter på Volvo penta D3-190?

Rekommendera Poster

Hur kommer man åt att byta oljefiltret på en Volvo Penta D3-190? Filtret är av modell behållare där man skruvar av ett lock och lyfter ur själva filterinsatsen och trycker dit ett nytt. Och det sitter väldigt trångt till, under ett kabelrör, dessa kablar verkar gå till EVC? Jag har testat att trycka kabelröret lite åt sidan men tror inte det räcker på långa vägar för att få upp hela filterinsatsen förbi kablarna. Måste kablarna eller nåt annat monteras bort först och hur går man tillväga?! Tänker inte chansa och förstöra något (=merkostnad) men känns rätt löjligt att man ska behöva lämna bort till verkstad och betala tusenlappar för ett simpelt oljebyte.

 

Se bild för förklaring.

 

Mvh

post-107284-0-51182700-1474297614_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer man åt att byta oljefiltret på en Volvo Penta D3-190? Filtret är av modell behållare där man skruvar av ett lock och lyfter ur själva filterinsatsen och trycker dit ett nytt. Och det sitter väldigt trångt till, under ett kabelrör, dessa kablar verkar gå till EVC? Jag har testat att trycka kabelröret lite åt sidan men tror inte det räcker på långa vägar för att få upp hela filterinsatsen förbi kablarna. Måste kablarna eller nåt annat monteras bort först och hur går man tillväga?! Tänker inte chansa och förstöra något (=merkostnad) men känns rätt löjligt att man ska behöva lämna bort till verkstad och betala tusenlappar för ett simpelt oljebyte.

 

Se bild för förklaring.

 

Mvh

Jag har aldrig behövt demontera några kablar. Däremot brukar jag demontera sjövattenfiltret med slangar, för bättre åtkomst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...