Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Sea Ray 250 som är klädd med "grå päls" i ruffen. Nu vill jag byta ut den. 

Har ni några förslag på hur jag går till väga. Taket är ju inte helt plant, nivåskillnader på 10 cm förekommer, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra och vad jag ska använda för material till nytt innertak. Jag misstänker att jag måste ha något som är lite elastiskt, eller?

 

Tar tacksamt emot alla tips och idéer tänkte att detta skulle vara ett lagom vinterprojekt.

 

Tackar på förhand

Thorbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma resa i vintras som du planerar. Mitt objekt är en Regal 242 men annars är utmaningarna lika. Kan redan nu säga att det här gör jag aldrig igen ;)

Det är oerhört mycket mer jobb än man först tror. MEN väl framme i slutet är det oerhört skönt. All gammal ofräsch luddbeklädnad ute och en helt annan och fräsch luft inne i ruffen.

Sägas ska dock att jag nått år tidigare ryckt ut den gammla ludden på durken och ersatte den med teakplywood. Nåväl här är mina steg i väldigt kort sammanfattning:

 

1. Först skruvade jag ur samtliga fönster och huvuddelen av all inredning för att komma åt att få bort alla gammal beklädnad samt få dit den nya snyggt bakom alla inredning. Hyffsat enkel operation.

2. Gammla mattan revs ur. Också ganska enkelt men den var limmad på 3 cm tjock skumgummi som då fastnade i bitar. Att få bort allt detta var många timmars jobb med multiverktyg, kniv och skrapa.

post-89138-0-39651800-1474354134_thumb.jpg

 

3. Därefter limmade jag skrovisolering mot alla ytor som ät "utåt" mot skrovet. Istället för dyr skrovisolering från tillbehörsaffärerna använde jag 8mm liggunderlag från Jula. Denna var lätt att forma efter skrovformen med hjälp av värmepistol. Dessa limmades med Casco-flex direkt mot den renskrapade glasfiberytan. Se till att ha minst 15 grader varmt (helst mer) när du gör detta!!

post-89138-0-69556300-1474354660_thumb.jpg

 

4. Dags att montera skrovklädseln. Jag valde en variant som består av slät vinyl med 5 mm skumgummibaksida som är självhäftande. Går lika bra med sådan man limmar. En stor fördel var att jag slapp kladda med lim och den nöp direkt på plats. En stor nackdel är att du får bara en chans i praktiken. Har den tagit fäste så sitter den. Ska du justera så är risken stor att isoleringen förljer med.Limmar du har du en viss justermån innan limmet nyper.

För och nackdelar med båda varianterna.

En erfarenhet jag drog var att inte jobba med altt för stora ytor. Då blir det gärna veck. Jag valde efter ett tag mindre stycken och limmade skarvband över.

post-89138-0-95899900-1474354735_thumb.jpg

 

5. När allt var klart monterade jag tillbaka inredning och fönster. Monterade nya ljuslister (LED) istället för gamla lampor. El för lampor drog jag om innan jag limmade isoleringen så nu är allt kablage för detta i ruffen nytt. Passade även på att flytta på vissa ljuskällor, högtalare etc när jag ändå byggde om. Tipset här är att tänka igenom hur man vill ha allt sådant såsom lju, ljud, brytare etc innan man börjar.

En inte alltför bra bild på del av slutresultatet.

post-89138-0-40283800-1474355341_thumb.jpg

 

Så erfarenheten är att det är ett jävla jobb. Du behöver mycket tid och stort tålamod men slutresultatet blir en helt ny båt.

Finns en projekttråd på forumet boatlife om du vill se mer detaljer i arbetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så ska man göra, möjligen att man köper liggunderlagen på Ö&B!

 

Jag hade sådant där luder i en båt, det är ju vanligt i USA. Kontaktade en bekant som bor där och jobbar i båtbranschen och frågade hur man gör där, det är ju många som sådan klädsel. Han sa att de brukar skicka ner ett par mexare med minimilön och en stor dunk thinner. Sen bär man ut de framåt eftermiddagen och lägger dem i skuggan så brukar de kvickna till framåt kvällen. Det blir helt rent inuti båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så ska man göra, möjligen att man köper liggunderlagen på Ö&B!

 

Jag hade sådant där luder i en båt, det är ju vanligt i USA. Kontaktade en bekant som bor där och jobbar i båtbranschen och frågade hur man gör där, det är ju många som sådan klädsel. Han sa att de brukar skicka ner ett par mexare med minimilön och en stor dunk thinner. Sen bär man ut de framåt eftermiddagen och lägger dem i skuggan så brukar de kvickna till framåt kvällen. Det blir helt rent inuti båten.

Är det verkligen vanligt med luder i båten i USA??
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...