Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skipper08

MD2030 - indikering generator laddar inte

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en MD 2030, 2001 i bågem där varningslampa för generator laddar inte larmade och motorn går ej at köra.

 

Som möjligt fel anges i)  "dåligkontakt/ avbrott på elledning eller ii) generatorns drivrem slirar.

 

i) har kollat men kan inte se nåt synligt fel på kabel.

 

ii) drivremmen snurrar , den skall n´bytas enligt råd från senaste services

 

Nån som har nåt tips eller råkat ut för samma sak?

 

Skeppohoj

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tillägg

 

Motorn går när lampan lyser och det tjuter, dock går det inte att dra på nån gas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du mer exakt med att "det tjuter"?
Är det en varnings-summer eller remmen som tjuter?
[i det senare fallet är det nog remmen som är dåligt spänd. Den skall bara gå att trycka ner 10 mm mitt mellan kilremshjulen enligt verkstadshandbok (vänsteruppslaget HÄR, punkt 6 under fig 108). Finns även en uppsjö av andra fel som kan drabba en generator, t.ex. regulator eller dioder enligt texten HÄR.]

Låter f.ö. märkligt att motorn inte vill varva upp?
Går den bara på riktigt låga varv så kanske laddningen inte kommer igång ordentligt, detta även om generatorn fungerar helt normalt.
Låter som motorn har nåt annat fel - för dålig generator kan väl knappast orsaka att motorn inte varvar upp.
En kraftig generator kan visserligen vara tung att driva på låga varvtal men knappast för en MD2030. Och då bara när den laddar riktigt ordentligt vilket den ju uppenbarligen inte gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Sort tack för svar

 

Det är  varningssummern som ljuder.

 

När summerns ljuder lyser batterilampan och man kan inte varva upp motorn vilket jag tycker är mycket märkligt..

 

Remmen går att trycka ner drygt 15 mm, har inte exakta måttet just nu.

 

Laddning är 14V när motorn går.

 

Motorn har alltid gått som en klocka fram till detta larm..

 

Vi körde på 3.000 varv, normal brukar vi köra marchfart på 2.500 varv, då larmet gick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, fjorton volt betyder att laddningen funkar såpass att laddlampa/ summer borde vara nöjd. Varningsfunktionen reagerar bara på spännings-skillnad, busenkelt och driftsäkert.   
[Men hur mycket effekt som produceras är i och för sig okänt, för ha koll på det så måste man känna till strömstyrkan. Tror dock vi kan glömma kilremmens 10 eller 15 mm, det laddar ju. (Knepigt att laddlampa och larm säjer annorlunda, som sagt ganska finurligt och säker indikering detta med laddlampa/ summer.)]

Men varför kan inte motorn varva upp?
Är det för att det går trögt nånstans eller typ för att nån gasreglage-arm helt enkelt ramlat av?
Fråga... verkar motorn gå tungt?
[Man kan märka skillnad mellan att motorn inte ens försöker varva upp respektive inte orkar för att det går trögt. Kolvslagen låter litet annorlunda, kraftfulla kolvslag som genast bromsas, ger därtill särskilda vibrationer - s.k. torsionssvängning (*).]

Verkar som två helt olika fel uppkom då "larmet gick", dels falsklarm om laddning och dels oförmåga att varva upp motorn. Är ju sällan som två saker - som borde vara oberoende av varann - pajar vid en och samma händelse. (Jag vill ju gärna klura ut nåt klokt som förklarar bägge felens samhörighet men kan nog få "kontemplera" detta nåt dygn eller två. :-)

Tar för givet att du inte har nåt modernt motorstyrsystem med mikrodator, för då kan de mest skumma saker hända!?
[Leker litet med tanken att du tar bort generator-remmen och testar att varva upp motorn, gärna med växel ilagd - om bryggförtöjningen tål detta. Kylningens cirkulationspump står då också stilla men ett KORTVARIGT test är knappast nåt problem. Nåt turboaggregat är väl inte aktuellt. Ifall motorn då varvar upp på normalt sätt så är det lik förbaskad generatorn som orsakar trögheten att varva upp. Känns smått otroligt att så skulle vara fallet - för en skapligt stor diesel som din med sitt erkänt goda vridmoment - men bevis vore bra ändå?
Kanske tvingas man inse att generatorns fel inte har ett dugg med varv-ovilligheten att göra, totalt slumpartat analytiskt sett att felen råkade uppkomma samtidigt? (Fast motorn kanske gungade till i sin upphängning när nåt fastnade i propellern, nån generatorkabel skadades - shit happens - orsaken omöjlig att "analysera" sig fram till i forum men ett samband finns ändå?)]
 

*) Med torsionssvängning menas att vev- och propeller-axel VRIDS hit&dit i sin längd p.g.a. belastning, inte bara vibrerar upp/ner eller sida/sida på vanligt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske långsökt, men kan det vara så att kablarna är till panelen är felkopplade vilket betyder att den inte alls larmar för dålig laddning utan snarare för hög temperatur eller dåligt oljetryck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du mer exakt med att "det tjuter"?

Är det en varnings-summer eller remmen som tjuter?

[i det senare fallet är det nog remmen som är dåligt spänd. Den skall bara gå att trycka ner 10 mm mitt mellan kilremshjulen enligt verkstadshandbok (vänsteruppslaget HÄR, punkt 6 under fig 108). Finns även en uppsjö av andra fel som kan drabba en generator, t.ex. regulator eller dioder enligt texten HÄR.]

 

Låter f.ö. märkligt att motorn inte vill varva upp?

Går den bara på riktigt låga varv så kanske laddningen inte kommer igång ordentligt, detta även om generatorn fungerar helt normalt.

Låter som motorn har nåt annat fel - för dålig generator kan väl knappast orsaka att motorn inte varvar upp.

En kraftig generator kan visserligen vara tung att driva på låga varvtal men knappast för en MD2030. Och då bara när den laddar riktigt ordentligt vilket den ju uppenbarligen inte gör.

 

Tack för svar.

 

Läget är nu följande

 

Vi starta upp motorn igår och summerns gick på i ca 30 sekunder innan slutade.

 

Motorn går som en klocka igen låter tyst och bra som alltid innan.

 

Spänningen ligger på 14 V vid gång.

 

GIck till hemma hamnen ca 5 nm på upp till 1500 varv som max utan några probelm.

 

Ett tips jag fått nu är att kolstiften i generatorn "skakade ur spår" då vi körde på 3.000 varv under ca 1 timme.

 

Dock förstår jag och mina närmaste varför motorn inte vill varva upp när laddningslampan lyste.

 

Några fler tanka här?

 

Fortsättning lär följa,

 

Skeppohoj

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar

 

Skriver en status här med.

 

Igår starta vi motorn, gick igång och summern tystande efter ca 30 sekunder.

 

Spänning står på 14V vid körning.

 

Motorn låter som en klocka igen som den alltid gjort tidigare.

 

Körde ca 5 nm till hemmahamnen, maxade 1500 varv, gick hur bra som helst, tyst och fin gång.

 

Frågan är dock varför motorn inte vill varva upp när laddlampan lyser.

 

Nu har jag ett stalltips på att kolen i generatorn kan ha kommit ur spår då vi körde på 3.00 varv vid larm ögonblicket.

 

Några fler tankar om det här

 

skeppohoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LitefFörtydligande

 

Alltså körde på 1500 varv hem, gasade inte upp mer, det gick att varava upp men för säkerhets skull tog det lugnt.

 

När summern gick på körde vi på 3.000 varv, inte 300.  Hade lite bråttom dp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löper generatorns axel fint? Möjligen kan den ha skurit, då går det tungt att dra runt men du kanske ändå får ut dina 14 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löper generatorns axel fint? Möjligen kan den ha skurit, då går det tungt att dra runt men du kanske ändå får ut dina 14 volt.

 

Hej

 

Den löper helfint

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för något liknande när sladden från laddningslampan till generatorn lossnat. Vad jag förstår så fick den ingen magnetiseringsspänning men efter ett tag fixade den det själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för något liknande när sladden från laddningslampan till generatorn lossnat. Vad jag förstår så fick den ingen magnetiseringsspänning men efter ett tag fixade den det själv

 

Hej

 

Intressant, minns du om du kunde varva motorn samtidigt som indikeringslampan lyste

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har råkat ut för något liknande när sladden från laddningslampan till generatorn lossnat. Vad jag förstår så fick den ingen magnetiseringsspänning men efter ett tag fixade den det själv

 

Hej

 

Intressant, minns du om du kunde varva motorn samtidigt som indikeringslampan lyste

 

Jodå, inget motorproblem fast man fick varva upp motorn rätt bra för att få igång "självmagnetiseringen" och börja ladda. En elkunnig kan nog förklara det bättre.

Liknande problem med bilen, dock utan laddproblem, när motorstyrningen felaktigt rapporterade bränsleproblem gick motorn in i nödläge och vägrade varva mer än 1500, men du kanske inte har något dataelände på motorn.

En annan gång (också bil) läckte en kylpump på turbon och slog ut någon liten grej så laddningen lade av.

Det finns alltså mycket som kan jävlas. Tror du har två olika problem. Jag skulle nog som föreslagits ta bort drivremmen för att se om motorn fortfarande inte varvar, då är det inte generatorn. Sedan skulle jag prova med en annan kabel mellan lampan och generatorn. Därefter ta loss generatorn och hälsa på en bilelektriker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har råkat ut för något liknande när sladden från laddningslampan till generatorn lossnat. Vad jag förstår så fick den ingen magnetiseringsspänning men efter ett tag fixade den det själv

 

Hej

 

Intressant, minns du om du kunde varva motorn samtidigt som indikeringslampan lyste

 

Jodå, inget motorproblem fast man fick varva upp motorn rätt bra för att få igång "självmagnetiseringen" och börja ladda. En elkunnig kan nog förklara det bättre.

Liknande problem med bilen, dock utan laddproblem, när motorstyrningen felaktigt rapporterade bränsleproblem gick motorn in i nödläge och vägrade varva mer än 1500, men du kanske inte har något dataelände på motorn.

En annan gång (också bil) läckte en kylpump på turbon och slog ut någon liten grej så laddningen lade av.

Det finns alltså mycket som kan jävlas. Tror du har två olika problem. Jag skulle nog som föreslagits ta bort drivremmen för att se om motorn fortfarande inte varvar, då är det inte generatorn. Sedan skulle jag prova med en annan kabel mellan lampan och generatorn. Därefter ta loss generatorn och hälsa på en bilelektriker.

 

Hej

¨Nu går det att varva motorn som vanligt och det låter som en klocka som alltid och det laddar, frid och fröjd

MEN dock vet jag ännu inte vad som hänt och om det kan komma igen, nåt skumt är det.

Har just kontaktat båtelektiriekr så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brott inne i sladden som nu skakat på plats? Något som lossnat i gasreglaget och vickat till sladden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...