Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bergsmag

Kapellbeslag

Rekommendera Poster

Hur fäster man ett ändbeslag (se bild) i ett 18mm lättmetallrör för ett kapell?

Vad har spåret på ändbeslagets tapp för funktion?

O-ring?

Slag på röret med dorn över spåret?

 

Tacksam för svar.

post-68541-0-95515300-1474192495.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fundering som dig. Jag löste problemet genom att köpa ny kapellös båt.

 

Iallafall jäkligt irriterande så kapellrören eller bågrna lossnar från dessa ändstycken. Jag klämde till röret med en rörtång, blev bättre, någon fick en genomgående skruv, och nån annan limmades med epoxilim, den limfogen höll nog nästan hela dagen...

Jag har sett ett proffsgjorda sådana här ändstycken är klämda, krimpade, med något specalverktyg, det är därför det är en rilla i skaftet, det gäller ju att ändstycket skall kunna rotera gentemot röret. Men O-ring skall man nog inte ha här, även om det kanske funkat, en stund iallafall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt att googla detta, bäst är nog att fråga nån kapellmakare(*).
Hittade 2 varianter enligt bilden nedan, visserligen rörskarvar men de bevisar åtminstone att ändarna skall stickas in i kapellbåge-röret. Det enda som syns blir väl en smal kant vid de röda pilarna.
Hur de hålls på plats framgår alltså inte.

Fast friktion från de två O-ringarna i nedre varianten kan nog fastna ganska rejält? (Men varför är det då mindre diameter mellan respektive par av O-ringar, material/vikt-besparing?)
*) Kanske pm:a kapellmakare och forummedlemmen "Frewi".
 

post-86835-0-09068600-1474197084.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fäster man ett ändbeslag (se bild) i ett 18mm lättmetallrör för ett kapell?

Vad har spåret på ändbeslagets tapp för funktion?

O-ring?

Slag på röret med dorn över spåret?

 

Tacksam för svar.

 

 

Stryk alternativet O-ring så har Du svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen borrar och gängar(M3) du ett hål mitt för spåret i röret och sätter i en stoppskruv. Då har  beslaget möjlighet att vrida sig om det behövs vid upp och nerfällning av kapell.

Eller så tar du en körnare och slår ett slag mitt för spåret för att låsa beslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fäster man ett ändbeslag (se bild) i ett 18mm lättmetallrör för ett kapell?

Vad har spåret på ändbeslagets tapp för funktion?

O-ring?

Slag på röret med dorn över spåret?

 

Tacksam för svar.

Mät hur långt in spåret är.

Stick in beslaget i röret.

Funka till med körnare på röret så att det blir en liten inbuktning som låser så att beslaget inte ramlar ur.

Kan va bra att "körna" även mittemot eller några slag fördelat runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I allmänhet sätts en liten poppnit genom röret vid ändbeslagets skåra för att hindra att beslaget kommer ut men medge att det roterar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en matnyttig pdf HÄR.
Har saxat ihop en bild från sidorna 4 och 8.

Knepigt, ser ut som de faktiskt popnitar rätt nära pluggens ända?
Normalt hopfogas väl bara rätt tunna objekt med popnit, den bör ha fritt utrymme att expandera på "osynliga" insidan?? Men kanske "klöser" sig en sådan nit fast tillräckligt i ett borrat håls konstanta diameter ändå?

Eller finns det andra sorters nitar som bara påminner om popnitar?
Ordet "rivet" betyder just nit, vad jag känner till.
Mja, ni får säga vad ni vill men jag tror fortfarande att spåret är avsett för eventuell O-ring.
Ifall kapellbågen lutar neråt kan den vid vissa montage möjligen regnfyllas. Om det å andra sidan krävs att fästet kan rotera så får man fixa denna funktion med en annan sorts ändbeslag?
post-86835-0-69530000-1474283432_thumb.jpg
[Är kapellbågen av aluminium bör f.ö. eventuell popnit vara av materialet
monel, inte rostfritt. Ger lätt korrosion mot aluminiumet annars.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser på de inlänkade bilderna, och minns hur det var på min "kapellbåt" så finns det några olika sådana här ändbeslag, jag vet att jag dessutom hade olika på sb- och bb-sidan.

Men de ursprungliga rören hade en pressad rilla som då greppade i rillan i beslaget, detta gick jag miste om då såväl kapell som bågar en gång byttes ut.

 

Istället för en popnit hade jag borrat och dragit i en insexskruv utan skalle, det finns sådana i syrafast.

Jag hade då gängat den i beslaget, och borrat hålen i alu-röret i en överdimension, kanske till och med ovalt, så att beslaget kan vrida sig litet. Men det är en tanke. Sedan kan det vara jättesvårt att skruva loss en rostfri skruv ur aluminiumgods... inte minst en insexskruv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellbeslag i RF för rör Øy25 mm har en stoppskruv monterad. I dessa fall borrar man ett litet hål i röret som stoppskruven kan skruvas in någon millimeter i. En sådan montering tillåter givetvis inte att beslaget roterar. Dessa beslag monteras utanpå kapellröret.

 

Kapellbeslag i alu för rör Øy18 mm sticks in i kapellröret och körnslag, ett eller flera, hindrar beslaget att glida ut ur röret men tillåter att beslaget roterar.

 

Midjan på beslaget i bilden som TS bifogat är INTE avsett för någon o-ring oavsett vad Thomas-1 anser.

 

En av mina vänner tillverkar bl.a. båtkapell och jag har hjälpt honom ett antal gånger med att tillverka och montera kapellbågar. Vi har gjort ett pressverktyg med backar som passar röret med Øy 18 mm. i dessa backar har vi pressat in några kulor från ett kullager. Kulorna ger mycket fina "körnslag" på röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ytterligare svar. Skall pröva "banka"-metoden till våren för nu är båten täckt med pressenning.

Redigerad av bergsmag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bergsmag skrev: Tack för ytterligare svar. Skall pröva "banka"-metoden till våren för nu är båten täckt med pressenning.
Blir nog bra, ta gärna nån bild på slutresultatet och återkom i tråden med ett inlägg plus nån beskrivning på verktyg etc. Hur pass vass var din körnar-spets kanske blir en undran, tror man bör undvika de spetsigaste? Alltid kul med forumtrådar där man får veta "hur gick det sen"! :-)

Volvo_Penta skrev: Midjan på beslaget i bilden som TS bifogat är INTE avsett för någon o-ring oavsett vad Thomas-1 anser.
Håller med och pudlar, midjan verkar alldeles för djup, bred och helt enkelt ensam för det.
Hade alltså fel vad gäller o-ringarnas funktion i mina bilder (inlägg #3 och #9), de är inte avsedda att täta regnvatten, bläddrade vidare i katalogen och hittade en rimligare förklaring enligt bilden nedan. [Finns tydligen många finurliga grejor i kapellbågs-branschen om man bläddrar i katalogen. Haha, fasicken vet om det snart inte går att förverkliga "julaftons-filmen musse pigg", tänker på scenen där han sömnigt drar i en spak och trädgårn, jättekuliss, rubbet vecklas ihop och försvinner in i nåt litet stuvfack? :)]      
post-86835-0-72371300-1474550851_thumb.jpg

Om nån undrar... Fabrikatet "Makefast" står bakom produktserien i min tidigare länkade katalog, svensk importör/grossist är firman Asperö handels AB i vars "katalog 2016 med konsumentpriser" jag fann bilden i mitt första inlägg #3. Bergsmag:s bild i trådhuvudet tillhör nog nån annan produktserie, men litet kul ändå att jämföra. Att jämföra är ju dessutom helt gratis, ibland hittar man kanske ledtrådar till varför billigare produkter har fått sitt utseende/konstruktion? (I förlängningen få bättre förståelse för billiga produkters ursprung, vilka egenskaper dessa billiga kanske saknar och därmed... tja, mer högaktningsfullt kunna strunta i de dyrare men nu med örnkoll på vad man eventuellt missar funktions/hållbarhets/annat-mässigt?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Östersjökompaniet AB anser följande:

Det vanligaste är två körnslag i spåret.

Vänliga hälsningar

Björn Edström

 

Så det blir nog så till våren

bergsmag


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...