Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rolle85

Båt känns tung slutet av säsongen?

Rekommendera Poster

Jag körde idag sista turen med Rydsen innan jag tog upp den för säsongen. Upplevde att den gick tungt och ställde sig på sidan när jag planade och upplevdes framtung. Väl på land tog jag bort dyvika skruven men inget vatten kom ut för fem öre! 

Kan vatten ta sig in i skruvgenomföringar till reling och liknande, var tar detta vatten vägen? Sugs de upp av "hårdskummet" innuti skrovet?

 

Jag kan dra mig till minnes att den gjort så här tidigare säsonger också men då måste ju detta vatten ha dunstat då den går lätt och ledigt vid sjösättning på våren.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påväxt av alger o havstulpaner gör mkt. Tyckte inte jag hade någon nämnvärd påväxt förra hösten, lätt slip o ny bottenfärg så gjorde båten 2 extra knop i våras, hittills har jag tappat en av de utan synbar påväxt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ngt sugs säkert upp av båten men påväxt ger en enorm skillnad. Men en möjlig tanke är att du själv kanske har haft en bra sommar med påväxt,,, ;) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe nae har själv gått ner i vikt så de är det inte  :)

Några havstulpaner var de inte, däremot ligger de ju en halv centimeter med brunt slamm längs med hela botten av båten som högtryckstvätten nu blåste bort. 

aja de är väl bara o invänta nästa säsong nu då =)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bruna slemmet bromsar som f-n; där har du sannolikt orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året gick det mycket tungt.

Rekord i år sa hamngubben som lyfte.

post-52966-0-57362000-1474219384_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur ska man hålla borta slemmet då? Jag kör med biltemas färg som jag varit mkt nöjd med, inga havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutade bottenmåla min båt för 3-4 år sedan. Har släppt en del på vissa ställen. Men kör Bottentvätt istället. Kostar knappt 1500kr/år.

 

Tvättade 4ggr i år. Var av sista i samband med att jag tog upp båten. Mycket bekvämt. Bra för miljön.

Såg mer eller mindre lika ren ut som när jag sjösatte henne.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var många år sedan jag målade hela botten varje år. Brukar enbart måla där det växte föregående år. Men det växer ju enbart på de ställen som har ny färg! Så jag funderar på att försöka ta bort all gammal färg och enbart tvätta botten under säsongen. Det värsta stället att få tulpaner på är propellern. Drivningen kan nästan försvinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpaner är inget problem, får inga alls, de är slammet som är boven....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slammet/slemmet går bort med tvättning. Kör någon gång i slutet av säsongen. Finns lite olika varianter - dyka med svamp, lyfta båten och blåsa av den med högtryckstvätt, köra genom en båttvätt, Scrubbis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du konstaterat att det var slemet? Annars så är slem och havstulpaner främst orsak till friktion, inte balansförändring....det kanske fortfarande är problem med vatten ombord (notera att kompositmaterial normalt inte är ångtäta) så försök vädra ur båtens alla skrymslen under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...