Jump to content
Saturday 10 April 2021
Lundin018

mercruiser 3.0 ingen tomgång

Recommended Posts

Hej på er

 

Jag har just köpt en Örnvik 610 mc 1998 med en mercruiser 3.0.

Båten var upptagen för vintern av ett båtvarv innan köpet.

Nu när jag startar den startar den direkt med grund gas, men så fort jag lägger i neutral läget/tomgångsläget så stannar den direkt..

 

Några idéer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den kan behöva komma upp lite i temperatur för att gå som den ska på tomgång.

 

Om den beter sig likadant när den är varm så behövs justering av förgasaren. Först ställer man tomgångsvarvet med skruven som fungerar som en stoppskruv till trottelspjället. Sedan justerar man tomgångsblandningen så att man får maximalt undertryck i insuget vid tomgång. därefter justerar man varvtalet igen så att det blir rätt.

 

Om det inte går att få till så måste man riva förgasaren, göra rent jättenoga, (helst med ultraljudstvätt), och byta alla slitdelar som man köper i form av en renoveringssats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den går lika när den blivit varm. Men tror du att det kan behövas justeras, den var ju i drift för några veckor sen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om den tidigare fungerat och helt plötsligt slutat gå på tomgång så verkar det troligt att det kommit skräp i ett tomgångsmunstycke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste att det finns en microbrytare som ska bryta tändningen vid växling. Känns som det är det som är problemet. Så fort jag närmar mig neutral tvär dör den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag uppfattade att den inte ville gå på tomgång alls men att den går på friläge om du drar på med handgasen? I så fall kan det inte vara microbrytaren det handlar om. Microbrytaren ska bryta tändningen en bråkdels sekund när man lägger ur växeln. (Absolut inte när den läggs i.) Om nedre växelwiren går trögt eller om mekanismen på växelbryggan är feljusterad så kan man få problem med tjuvstopp när man lägger ur eller i växeln.

 

Observera också att man ska lägga i och ur växeln med distinkta rörelser. Inte sega i och ur växeln.

Edited by Eld-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är det jag funderar på, ja la i båten starta med neutral och handgas. Sen smög jag ned handgasen och då dör den direkt. Så det kanske är så enkelt att man ska vara mer bestämd på reglaget? Lr att det står fel.

För motorn tveka är inte ens, det är som att man stänger av den och det är direkt när man närmar sig samma läge på reglaget. Straxt innan neutral. Och det är väl just där microbrytaren går in om man har växel i..

 

Slut på helgen nu tyvärr så jag får fundera vidare till nästa vecka. Men alla tips o råd mottages :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/18/2016 at 12:52 AM, Eld- said:

Hej

Hur går jag tillväga för att justera tomgångsblandingen för att få maximalt undertryck i insuget?

Mvh

 

Om den beter sig likadant när den är varm så behövs justering av förgasaren. Först ställer man tomgångsvarvet med skruven som fungerar som en stoppskruv till trottelspjället. Sedan justerar man tomgångsblandningen så att man får maximalt undertryck i insuget vid tomgång. därefter justerar man varvtalet igen så att det blir rätt.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev MrStolten:

 

Vilken förgasare har du?

På en Rochester 2GC som jag har är det nr 39 på bilden. Det är två likadana skruvar som sitter bredvid varandra och som man ska vrida på lika mycket hela tiden. 

20201111_105232.thumb.jpg.aff6f021c765a46ac86cd148efebb7a6.jpg

 

Det är ungerfär lika på andra förgasarmodeller.

 

Jag har en vacuummätare i instrumentpanelen som visar undertrycket. Om du saknar det så måste du koppla in en separat mätare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, Eld- said:

Tack för snabbt svar. Skall kolla förgasare nästa gång jag är vid båten. Jag brukar justera tomgången med en skruv som sitter där gasvajern går in i motorn.

 

Skruven som fungerar som en stoppskruv till trottelspjället är det nr 41 i texten (idle stop screw) du tänker på som förmodligen är nr 42 på bilden (hittar inte nr 41 i bilden)? denna som är nr 39 i bilden?

Mvh, Stefan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Där nr42 står i bilden ska det stå 41. 42 borde peka på plåtbiten som skruven 41 sitter i. 39 är justeringsskruven för tomgångsblandningen. Det är två stycken men bilden visar bara den ena. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får nog klargöra lite,

Är det att den dör när du går från växel, dvs fram eller back till neutral, eller när du gasar i friläget på neutral och drar ner spaken mot tomgång?

 

När du går från växel till neutral skall man vara ganska bestämd på mercruiser 3.0, smyger du försiktigt kan microbrytaren döda motorn förlänge och ja.. motorn dör. Är man bestämd och det endå sker så är det först: justera växelvire (youtube) fungerar inte det byter du nedre växelwire som går till drevet (smörj INTE upp den gamla) fungerar även inte det så byter du övre växelwire också. Till 99% kommer felet ligga i wirejustering eller nedre växelwire.

 

Är det det senare, dvs neutral gas till tomgång, så lutar det mycket mer åt förgasarhållet, här har växelwiren ingen inverkan överhuvudtaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev dentar:

Du får nog klargöra lite,

Är det att den dör när du går från växel, dvs fram eller back till neutral, eller när du gasar i friläget på neutral och drar ner spaken mot tomgång?

 

När du går från växel till neutral skall man vara ganska bestämd på mercruiser 3.0, smyger du försiktigt kan microbrytaren döda motorn förlänge och ja.. motorn dör. Är man bestämd och det endå sker så är det först: justera växelvire (youtube) fungerar inte det byter du nedre växelwire som går till drevet (smörj INTE upp den gamla) fungerar även inte det så byter du övre växelwire också. Till 99% kommer felet ligga i wirejustering eller nedre växelwire.

 

Är det det senare, dvs neutral gas till tomgång, så lutar det mycket mer åt förgasarhållet, här har växelwiren ingen inverkan överhuvudtaget.

TS har inte varit inne i forumet på fyra år enligt profilen då originalfrågan kan vi nog lämna därhän.

 

MrStolten återanvände uppenbarligen tråden för att få veta mer om tomgångsjustering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/11/2020 at 10:56 AM, Eld- said:

Vilken förgasare har du?

På en Rochester 2GC som jag har är det nr 39 på bilden. Det är två likadana skruvar som sitter bredvid varandra och som man ska vrida på lika mycket hela tiden. 

20201111_105232.thumb.jpg.aff6f021c765a46ac86cd148efebb7a6.jpg

 

Det är ungerfär lika på andra förgasarmodeller.

 

Jag har en vacuummätare i instrumentpanelen som visar undertrycket. Om du saknar det så måste du koppla in en separat mätare.

Jag har denna förgasaren MerCarb 2bbl. Jag har testat att skruva på det som kallas idle mixture screw utan framgång. Jag har ingen vacummätare på instrumentpanelen som visar undertryck i förgasaren. Är detta något man man måste köpa och koppla in i förgasaren för att kunna mäta? Finns det något annat sätt man kan gå tillväga? 

Mvh

IMG_20210409_120518.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy