Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
smoegen

Reeds Nautical Almanac

Rekommendera Poster

Hej,ämnar lämna kaj och höst och vintersegla,funderar på att inhandla Reeds... Finner den hos Bokus på nätet.. Men vilken almanac skall jag köpa? Troligen så kommer jag att besöka de frisiska öarna och the medway estuary... Även en tur uppför themsen lockar...

 

Mvh S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju som sagt en hel drös att välja på...

Min favorit sedan tidigare långfärdseskapader är NP314 Amiralitetets egna..

Men frågan är om du är ute efter tidvatten eller astronavigering eller en kombination..

För är det tidvatten så rekommenderar jag Admiralitetets Tide Tables över aktuella område du skall befara..

List of light and fog signals är inte heller dum att ha i biblioteket.

 

Budgetvarianten är att ta ner almenackan som PDF från nätet..

Googla och du kommer att hitta en drös att välja på..

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidvatten och säkra distanser är i första hand vad jag tänker på...

 

S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har jag funderat på... Såg även att dom hade en som hette reeds loose leflets... Eftersomjag aldrig seglat i områden med tidvatten så imser jag att det nog kan vara klokt med lite littertur i ämnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Reeds Nautical Almanac du ska ha. Den innehåller ALLT, bara att sitta och kolla är helt underbart.

Hamnbeskrivningar, hur man går in, vilka man ska undvika vid vissa vindar. Kalender med Spring och Neap, Tidvattenhöjder i hamnarna. Strömatlasar mm mm.

Egentligen den enda bok man behöver ombord.

 

Vissa säger att tidvatten-höjder kan man få i plottern, visst. Men när åskan slagit ut all elektronik ombord är det bra att kunna bra att kunna fastställa tidvattnets höjd i närmaste hamn så man inte blir hängande på en sill.

 

Spännande projekt, beskriv gärna mer hur du tänker dig resa.

 

post-80529-0-54824200-1474110449_thumb.png

 

post-80529-0-91396000-1474110773_thumb.png

 

post-80529-0-84565200-1474110804_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med bhemac i denna fråga. Definitivt ska Du inhandla Reeds Nautical Almanac. Den är komplett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är Reeds inte komplett - eller alldeles uppdaterat. Har ärfarenhet att info om tjänster og service i uolika hamnar var rätt. Och detta i Irland. Som borde vara nära för dom.

 

Annat är att denne har massor med telefonnummer, utan land och riktnummer. Lite svårt att hitta mitt i havet för att få tala med hamnguiden...

 

Så kolla lite sånt innan man litar på denna för info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är Reeds inte komplett - eller alldeles uppdaterat. Har ärfarenhet att info om tjänster og service i uolika hamnar var rätt. Och detta i Irland. Som borde vara nära för dom.

 

Annat är att denne har massor med telefonnummer, utan land och riktnummer. Lite svårt att hitta mitt i havet för att få tala med hamnguiden...

 

Så kolla lite sånt innan man litar på denna för info

 

 

Vilken publikation är mer komplett än Reeds enligt Dig, AlfaAlfa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingen hamnguide utan fel. Nu ska man nog inte ha dem som telefonkatalog i första hand.

För säkerhetsskull kan man ju även ha The Cruising Almanac ombord, den är ju nästan lika bra som Reeds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...om man önskar info frågar man vel på forum. ibland träffer man då folk som har relevante uppgifter. Det var en detalj, men möjligtvis nyttigt. Det får vel trådstartar avgöra.

 

Vi hade ochså andra guidar som komplement, men Reeds är mycket bra, men info på Navionics och Garmin om marinar/hamnar kunde vara bättre på nogra detaljer men inte på tok samme bredd i info och ibland dårligare och också med fel. Men ibland nyttig komplement.

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag Reeds och de sjökort jag tror behöva ombord... Inväntar en thermostat till värmaren och sedan är jag förhoppningsvis redo att kasta loss..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande, men lite kyligt? Vet ju inte riktigt vart du ska men kollade Terschelling verkar vara samma väder som här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...