Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andreas77

Ojämn tomgång Yamaha F115 2006

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tar tacksamt emot ideer och funderingar på detta problem:

 

Yamaha 115 fyrtakt, direktinsprutad. Ojämn i tomgången, kan i vissa lägen starta och tomgången är då så låg som 5-600rpm. Nästa startögonblick kan det gå direkt upp till ca 1400 och stanna där, det sjunker inte heller automatiskt efter 1-2minuter, det som hjälper till att sänka varvet till normala 7-800 är att gasa upp den till ca 3000rpm och därefter släppa. När man sänker varvet till tomgång i från körning med växel i så kan motorn också dö, det går inte heller att starta utan att gasen manuellt ställs högre, när sedan gasen minskas för att kunna lägga i växel så dör motorn. Lösningen är att varva runt 2000 varv i 1 minut och sen sänka, i bästa fall så hamnar då tomgången på ca 500, precis tillräckligt högt utan att dö. Felet kan sen helt försvinna för att sen dyka upp på nästa tur.

 

Ursäkta luddiga beskrivningen men som sagt, all input mottages. Ska tillägga att motorn är nyservad med nya bränslefilter och ny termostat.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade ungefär samma problem en vår med min då nyservade Yamaha F115 med direktinsprutning (årsmodell 2003). Det visade sig vid närmare inspektion att det var en o-ring vid/på bränslefltret på motorn som låg snett och ej höll tätt. Det var rätt många år sen nu men det var första turen på våren det året och motorn var nyservad hösten innan. När väl o-ringen kom på plats som det skulle funka motorn fint igen. Värt att kolla i alla fall. Hoppas du får ordning på din motor igen.
/Bo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här fel kan va lite vad som helst men oftast signal eller styr-relaterat, kontakt eller jordfel. Att koppla upp motorn mot YDS, Yamahas diagnossystem är en stor hjälp om man vet hur man ska tyda infon man får. YDS är numer "knäckt" och kan köpas på E-bay för 500 - 1 000 kr. Guld att ha om man tänker skruva själv med sin Yamaha. Har du ingen kunskap alls om hur en motor och dess styrsystem fungerar är det nog verkstan som gäller efter att ha kollat efter uppenbara fel ala Bossee's tips. Kolla gärna över alla kontaktstycken och leta efter skadade kablar.

 

Är motorn av modellår 2007-2010 och har Command Link fanns det för dessa en återkallelse för logg-givaren. Givaren pajar och drar ner styrsystemets referensspänning med mycket märkliga fel som symptom. Jag har skrivit om detta tidigare och hur man identifierar rätt resp fel givare. Det har nämligen slarvats rejält med att byta ut denna felaktiga givare. Stött på motorer som varit "fullservade" på Yamaha-verkstäder som fortfarande 6 år efter återkallelsen inte fått givaren bytt. Sök på loggivare så tror jag du hittar mina gamla inlägg om problemet.

 

För övrigt kul att se Bossee aktiv på forumet igen :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Motorn lämnades in på verkstad där bränslesystemet rengjordes, inkl spridare. Problemet verkar vara löst.

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...