Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Olleman82

Mina erfarenheter av att mäta upp ett AGM batteri

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har under det senaste dygnet testat att mäta upp ett AGM batteri som jag misstänkt vara rätt "slutkört".

 

Batteriet är ett originalbatteri som sitter i en Volvo V70 med dieselvärmare och är 5 år gammalt, det är på 76Ah. Använt det i båten under sommaren.

 

Började med att ladda det fullt och sedan belasta med en kylbox som drog ca 4A. Hade också en strömmätare på under hela experimentet.

 

När spänningen visade 11.65v valde jag att koppla bort lasten, batteriet hade då belastats med totalt 20,465Ah under ca 5 timmar. 

 

Såhär såg spänningen ut den närmaste tiden:

 

13.00 11.7V (urkoppling av last)

13.07 12.13V

16.00 12.18V

17.20: 12.19V

19.50: 12.19V

Dagen efter

06.45 12.19-12.20V

18:00 12.19-12.20V

 

Detta gäller naturligtvis enbart det här batteriet och ett batteri som uppenbarligen nästan tappat halva sin kapacitet om man förutsätter att 12.2V innebär ca 50% kvar på laddningen. Det andra som jag tycker är intressant är att man redan 10 minuter efteråt ligger mycket nära den slutliga spänningen som får antas vara den som uppnåts efter ett helt dygns vila. dvs 12.13V mot 12.19-12.20 volt. Som sagt, jag vet inte om ett friskt batteri beter sig på samma sätt men OM det gör det kan man ju rätt enkelt redan i båten få en mycket god uppfattning om hur bra batteriet mår förutsatt att man har något sätt att beräkna/mäta hur mycket det belastats med sedan det var fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja-intressant att spänningen stabiliserar sig så snabbt. Får prova på mitt friska AGM batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som spänningen ökar... de eee ju fett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...