Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
gladius

Bästa plottern för segelbåt?

Rekommendera Poster

Jag har årets uppsättning av hela B and G setupen med Zeus 2. 

 

Har du autopiloten också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. En triton.

Hydraul eller linjärmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning faktiskt. Skall jag kolla upp det?

Nej, det var mest nyfikenhet.

Det är ett fantastiskt system, jag har ännu bara plottern men det ska bli en framåtseende ekolodsgivare i vinter, kanske även mina gamla VDO ersätts med ny mastoppsenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-10-07 på 19:33, fredriklindell säger:

Jag har årets uppsättning av hela B and G setupen med Zeus 2. Har seglat cirka 1500 sjömil semestersegling med den. Min erfarenhet är att interface är lätthanterat. Allt känns intuitivt, men ändå generiskt. Allt hänger ihop seamless ink rodergivare och autopilot.

 

Men, trots en hel del genomläsning av manualer får jag inte till laylines i kartan med rätt vinklar. Och nu menar jag att vinklarna är helt galna, trots att de är inställda var och en för sig. Är osäker på om det är s b s eller ngt i hårdvaran som strular. Även kombinationen kompasskurs som visas och autopilot strular, men autopiloteni sig är klockren.

 

För cruising, perfekt. För ambitionsnivå över det kan jag inte uttala mig.

 

Förutom ren gps och karta, är det jag mest använt mig att kunna få upp hela skärmen på iPad. Vi har haft kanske 4-5 ankarnätter med lite svettiga förhållanden, där jag har vaknat ofta och snabbt kolla på iPad att vi ligger rätt till.

 

Vidare, autopiloten kan ställas in på vindvinkel, och det fungerar fantastiskt med vinkel 180 grader och saxade segel, alternativt att lägga in plus minus 25-30 grader på det och köra djupt. Eller noll grader och nedtagning av storen.

 

Sammantaget, med främst cruising i bagaget och tankarna, är det ett mkt trevligt helhetssystem.

Nyfiken på hur det gått med dina laylines.

 

Är själv intresserad av B&G och har frågat runt lite. Någon butik jag pratade med nämnde att man behövde en elektronisk kompass för att det skulle fungera optimalt med laylinesvisningen. När jag pratade med B&G på mässan menade de att detta skulle finnas inbyggt i plottrarna, men svaret lätt aningen svävande och inte helt övertygande. Med butikens info och info jag läste här verkar det ju som att killen på B&G inte hade helt rätt. Så det vore värdefullt att veta om du fått ordning på visningen och i så fall vad det var som strulade.

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Martin76 säger:

- - -

Någon butik jag pratade med nämnde att man behövde en elektronisk kompass för att det skulle fungera optimalt med laylinesvisningen. När jag pratade med B&G på mässan menade de att detta skulle finnas inbyggt i plottrarna, men svaret lätt aningen svävande och inte helt övertygande. Med butikens info och info jag läste här verkar det ju som att killen på B&G inte hade helt rätt.

- - -

GPSer räknar ju ut avstånd o riktning mellan sina plottningspunkter, lägger på någon dämningsalgoritm och presenterar resultatet med en riktnings- o fartangivelse.

Det kan ju tolkas som att det finns en elektronisk kompass inbyggd (och logg) men det är ju inte vad jag vill betrakta som en elektronisk kompass.

En "riktig" elektronisk kompass ska ju kunna visa riktning även när båten inte rör sig och det klarar inte den så kallade GPS-kompassen.

Men ett fint marknadsföringssnack är det ju.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Lintott säger:

GPSer räknar ju ut avstånd o riktning mellan sina plottningspunkter, lägger på någon dämningsalgoritm och presenterar resultatet med en riktnings- o fartangivelse.

Det kan ju tolkas som att det finns en elektronisk kompass inbyggd (och logg) men det är ju inte vad jag vill betrakta som en elektronisk kompass.

En "riktig" elektronisk kompass ska ju kunna visa riktning även när båten inte rör sig och det klarar inte den så kallade GPS-kompassen.

Men ett fint marknadsföringssnack är det ju.....

Nja, snarare tvärt om tycker jag. Butiken tyckte att jag även skulle köpa en elektronisk kompass när jag diskuterade att inhandla B&G vindmätarpaket. Killen från B&G menade att plottern skulle räcka och att man inte behövde en separat elektronisk kompass, såvida man inte installerade bara vindinstrumentpaketet och inte plottern.

 

Det är ju möjligt att båda har rätt här, därav att det vore intressant att veta hur det gått för fredriklindell om han fått ordning på visningen och om det bara var någon inställning eller om han behövde komplettera med just en elektronisk kompass...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den elektroniska kompassen är en kompass kombinerad med rategyro för att snabbt kunna upptäcka kursändringar, framförallt när man kör overlay med radarn. Att styra efter laylines borde fungera med plotterns gps, förhoppningsvis ska jag få prova i sommar.

Sen finns det ju speciella gpskompasser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man ska vara medveten om att "en GPS-kompass", antingen den är inbyggd i plottern eller en fristående enhet, visar kurs (och vad gäller loggen - fart) över grund och inte kurs (o fart) genom vattnet. Vid låg fart så minskar precisionen i angivelserna för att vid stillaliggande helt tappa i vilken riktning båten ligger. Genom att avstå från en elektronisk kompass så försvinner även möjligheten att presentera avdrift och strömmens påverkan.

 

Sen finns det såklart externa GPS-kompasser med dubbla mottagare som klarar riktningen även vid stillaliggande men då har fjärmat oss rätt långt från normalinstallationerna i fritidsbåtar....

 

@ Martin76: Det går ju att prova en säsong med den data som GPS-kompassen ger. Om du tycker att precisionen blir för dålig så är det ju enkel komplettering att köpa till och installera en elektronisk kompass senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Lintott säger:

Vid låg fart så minskar precisionen i angivelserna för att vid stillaliggande helt tappa i vilken riktning båten ligger.

Det kan ju funka eftersom oftast rör sig när man ska utnyttja funktionen, så har jag fattat det, annars kostar kursgivaren knappt 6tkr. Har man integrerad autopilot så finns den redan.

Jag har en kursgivare till min radar men den lämnar bara NMEA0183 vilket egentligen är lite långsamt. Men det ska provas, i princip vilken kursgivare som helst borde funka.

Furuno original använder ett eget protokoll som ska vara tillräckligt snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-06 på 19:01, Martin76 säger:

Nyfiken på hur det gått med dina laylines.

 

Är själv intresserad av B&G och har frågat runt lite. Någon butik jag pratade med nämnde att man behövde en elektronisk kompass för att det skulle fungera optimalt med laylinesvisningen. När jag pratade med B&G på mässan menade de att detta skulle finnas inbyggt i plottrarna, men svaret lätt aningen svävande och inte helt övertygande. Med butikens info och info jag läste här verkar det ju som att killen på B&G inte hade helt rätt. Så det vore värdefullt att veta om du fått ordning på visningen och i så fall vad det var som strulade.

 

/Martin

 

Har ej fått ordning på laylines. Dels är de svajjiga. Dels är det svårt att få till rätt riktningspil (jag brukar klra två, dels båtens riktning och dels fartens riktning). Ingen offset fungerar. Ingen kalibrering fungerar heller. Jag kör en enkel 90-graders visuell metod istället för laylines. Har faktiskt en ny B&G Zeus 3 och ej längre 2, p g a en stöld i somras. Ibland får den stora spelet när den räknar vindriktning också. Navigatorn är trevlig och lättanvänd. Men det är inte allt som lirar helt problemfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, fredriklindell säger:

Dels är de svajjiga

Låter som en kursgivare saknas, men du har väl autopilot?

---

Har man möjlighet så ska man prata med säljarna på båtmässan, de kan mycket och har experter att kalla in vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

‎2018‎-‎03‎-‎08 vid 19:36 skrev fredriklindell:

 

Har ej fått ordning på laylines. Dels är de svajjiga. Dels är det svårt att få till rätt riktningspil (jag brukar klra två, dels båtens riktning och dels fartens riktning). Ingen offset fungerar. Ingen kalibrering fungerar heller. Jag kör en enkel 90-graders visuell metod istället för laylines. Har faktiskt en ny B&G Zeus 3 och ej längre 2, p g a en stöld i somras. Ibland får den stora spelet när den räknar vindriktning också. Navigatorn är trevlig och lättanvänd. Men det är inte allt som lirar helt problemfritt. 

 

Jag såg att det kommit en uppgradering till Zeus 3 nu i vår, det kanske löser en del av problemen du haft?

 

Det blev en Zeus 3 för mig med kombinerat Triton vind/logg/lod-paket. Får se om det fungerar ok med laylines i sommar eller om man behöver komplettera med kompass. Jag byter upp mig från en gammal Garmin 620 utan fungerande vindmätare och lod så bara det kommer kännas smått magiskt. Men den gamla kanske får hänga med i sommar i stuven ifall även min zeus får spelet... :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte helt relevant, men Blur bytte nyss från Garmin till B&G av lite olika anledningar som de nämner lite om här: http://www.blur.se/2018/02/01/j-111-blur³-byter-till-bg-h5000/

 

Själv så skall jag börja installera lite instrument/plotters i min lilla Stortriss, och skall köra på endast lite enklare produkter (Vulcan 9, Vulcan 7, Simrad GO7, Totalscan för fiske, och 3G radar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en viss skillnad på en aktiv kappseglere som Peter Gustavsson och om man seglar en Stortriss. 

Själv har jag en ganska enkel liten plotter i min 28 fots motorseglare och några enkla instrument. logg, lod, vind.

Hade tidigare en läsplatta som plotter inne i däckssalongen, men nu flyttar jag me mig plottern in om jag skall sitta inne och styra. Man vill ju kunna se sjökortet även om det är solsken. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Thallatha:

Det kanske är en viss skillnad på en aktiv kappseglere som Peter Gustavsson och om man seglar en Stortriss. 

 

Absolut! Speciellt en enkel amatör som jag. 

 

Mer att jag gillar teknik och prylar (och segling). :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...