Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gladius

Bästa plottern för segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Nästa säsong ska jag kolla på en plotter till min segelbåt. Jag har läst på lite i tillbehörskataloger och på nätet men ser behovet av att diskutera och kolla på plottrar irl innan jag bestämmer mig.

Mina krav är följande:

  • Plotterfunktion (Inte det viktigaste jag kommer fortfarande att ha riktiga sjökort som primär navigeringskälla)
  • Ekolod (Jag ser inga behov av att kunna se botten, fiskar eller stenar, jag vill bara veta djupet)
  • Fart och distans
  • Vinduppgifter (Jag har en trådlös vindgivare av märket NASA Clipper med NMEA utgång vill helst att den ska fungera med plottern)

 

Jag vill helst kunna ha alla uppgifter uppe på displayen samtidigt.

 

Finns det en plotter som klarar detta? Vilken plotter anser ni vara bäst för segling?

Jag tänker inte på kappsegling utan på rofylld och trevlig  familjesegling.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Redigerad av gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år har jag haft flera plotters i min båt: En ny Simrad NSS7evo2, en äldre Standard Horizon CP180, en Garmin 525 och den äldsta Furuno som är en del av en 1722 radar.

Det viktigaste tycker jag är användargränssnittet dvs hur enkelt och logiskt det är att använda plottern.

Där vinner den gamla Furunon, jag har aldrig behövt kolla manualen. För Simraden fick jag läsa på lite, det är ju lite annan teknik med touchscreen och vridknappen. Den innehåller ju så fruktansvärt mycket funktioner. Men, efter att ha kört den lite så trivs jag väldigt bra. Touchsreen är suveränt när man tex vill förflytta sig på skärmen och vridknappen när man ska zooma. 

Den  äldre Standard Horizon är fortfarande hygglig men det blir långsamt att jobba med tryckknappar.

Garmin är ett under av brist på logik.

 

Gå på båtmässan och kolla, fundera på hur du vill kunna använda plottern. Jag vill ofta kunna titta längre fram och zooma in där för att sen snabbt komma tillbaka till där jag är. Viktigt för mig är att plottern enkelt kan samverka med en iPad. Inte för att ligga i förpiken och köra men att kunna lägga upp rutter i hemma och sen föra över till plottern. Och omvänt, sitta hemma och kolla var man varit.

 

Jag tycker Navico är den starkaste leverantören med Lowrance, B&G och Simrad, det skiljer bara detaljer mellan dem, för mig blev det Simrad.

 

Tror inte du får in vinddata från NASAn, vad jag kunde se så skickar inte NASA rätt NMEA-meningar men jag har bara kollat slarvigt. Mina gamla VDO-intrument fungerar och jag är mer intresserad av Simrads vndinstrument som ligger ganska anständigt i pris om man skippar logg och lod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken du väljer kommer du nog få "fiskelod" i den då de är billigare idag än de som bara visar en siffra.

Efterom du har segelbåt antar jag att du gärna sätter givaren inombords istället för på akterspegeln, om du har enkelskrov funkar det bra.

Värt att tänka på då är att de enklare givarna funkar bättre än de med downwü isf. Jag satte nyligen en garmin chirp-givare inombords i min båt och det blev bra. Blev då avrådd att göra en sådan montering med duwnvü-givare då de funkar sämre genom skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns inte vad du har för båt, men se till att skärmen är tillräckligt stor för att du ska se den från din normala navigationsplats.

Nu slog jag troligen in en öppen dörr...

 

En annan sak att tänka på är att plottern ska gå att hantera på ett bra vis med knappar även om den har tuchskärm. Kalla fingrar eller handskar kan stöka till det annars.

Kanske inte lika självklart.

 

Ekolod med info om bottenutformning är bra när man är lite djupgående och vill ta sig in i en fin vik dit ingen annan tror sig komma in.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj den dyraste du har råd med.

 

Hej tompelompe!

 

Ditt råd gäller nog bara om jag redan har den dyraste båten jag har råd med :-)

Nu har jag en Albin Vega från 1969. Tycker det skulle kännas märkligt att ha en plotter som kostar lika mycket som ett flertal Albin Vegor tillsammans. Fast jag ska erkänna att min plånbok är bra mycket större än att den bara räcker till en Albin Vega. Anledningen till att jag inte köper dyra båtar eller dyra prylar är att minst halva mitt båtnöje och min hobby går ut på att fixa, laga, trixa, renovera, mecka och komma på kluriga lösningar och då passar en gammal odyr båt bäst. Annars har du nog ganska rätt för i de flesta fall brukar man få den kvalitet och den funktion man önskar om man är beredd att betala mer.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha det simpelt och odyrt kanske handlod, pappersplotter och sextant är bäst? ;):P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en odyr båt finns det mer pengar till kul leksaker, så ser jag det ;)

Tidigare har jag sagt att jag aldrig skulle köpa en plotter utan enbart köra iPad. Men man kan ju ändra sig och en modern, bra plotter är himla bra.

 

För mig som seglar i grunda vatten är ekolodet ytterst viktigt. En modern plotter har ju det mesta klart så man behöver "bara" köpa en givare för att se allt under sig. Lite lockande men först ska det bli ett framåtseende ekolod, det finns en givare till min plotter. 7tkr, inte gratis men den hamnar på nästa års budget. För mig blir det möjligt att ta mig in på många konstiga ställen, det är sådant jag tycker är värdefullt. En enkel givare kostar ca 1tkr, kan mycket väl monteras i aktern på en pinne, så har jag kört några år.

En ska man ska titta på är kostnaden för sjökorten för de områden man vill segla till. När jag köpte var det kampanj och fick ett C-map över en stor del av Sverige utan kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Välj den dyraste du har råd med.

Hej tompelompe!

 

Ditt råd gäller nog bara om jag redan har den dyraste båten jag har råd med :-)

Nu har jag en Albin Vega från 1969. Tycker det skulle kännas märkligt att ha en plotter som kostar lika mycket som ett flertal Albin Vegor tillsammans. Fast jag ska erkänna att min plånbok är bra mycket större än att den bara räcker till en Albin Vega. Anledningen till att jag inte köper dyra båtar eller dyra prylar är att minst halva mitt båtnöje och min hobby går ut på att fixa, laga, trixa, renovera, mecka och komma på kluriga lösningar och då passar en gammal odyr båt bäst. Annars har du nog ganska rätt för i de flesta fall brukar man få den kvalitet och den funktion man önskar om man är beredd att betala mer.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Själv använder jag en iPad som plotter med Seapilot, funkar kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Garmin 720s för två år sedan, bytte förra året till en B&G Vulcan 7, köpte en till likadan i vintras så nu har jag två på instrumentbrädan. En visar djup/ekolod och den andra sjökort eller så kan jag ha utzoomat på en och inzoomat på den andra eller något annat. Mycket nöjd med B&G Vulcan 7 iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Garmin 720s för två år sedan, bytte förra året till en B&G Vulcan 7, köpte en till likadan i vintras så nu har jag två på instrumentbrädan. En visar djup/ekolod och den andra sjökort eller så kan jag ha utzoomat på en och inzoomat på den andra eller något annat. Mycket nöjd med B&G Vulcan 7 iallafall.

 

Det var ju lyxigt! Men smart, smartare än en stor plotter.

Kan du dela sjökort mellan dem eller måste du ha ett i varje?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går det inte att dela, har försökt. så ett kort i vardera gäller. Men jag har ju en liten Albin 57 på trailer oxå så det gör inte så mycket eftersom jag behöver ett större kort till den som täcker mer då jag gärna åker runt med den bakom bilen. Hade en Garmin 620 till lilla båten innan men sålde den och uppgraderade till en B&G Vulcan just därför att kunna använda bägge på den större snipan jag har. Kommer att köpa till vindgivare till segelbåten då jag sedan tidigare bara har ett gammalt Silva kombiinstrument med lod och logg till den båten så blir detta en modernare lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De dyrare plottrarna som Simrad NSS kan dela kort, de klarar dessutom både C-map och Navionics.

Något som jag tycker fungerar bra är annars iPad/iSailor + plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar!

 

Nu har jag haft möjlighet att titta på några plotters med ekolod i en båttillbehörsbutik. Alla fabrikat verkar ha de funktioner som jag önskar så det viktigaste i vår, när den ska inhandlas, blir nog att titta på användarvänligheten och storleken så jag kan se plotter och siffror bra ifrån styrplatsen.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått från att enbart använda sjökort och kompass till att ta hjälp av Eniro på sjön i mobilen. (149 kronor) 

 

Steget från enbart sjökort och kompass till att ha en gps man kan dubbelkolla på är för mig en extrem skillnad. Självklart är en riktig plotter för riktiga pengar bättre på alla sätt och vis (Nätter, starka vindar och stänk) men nu säger ju trådstartaren att han är ute efter en " rofylld och trevlig  familjesegling.".

Om du enbart kört med sjökort och kompass innan, testa eniro på sjön som komplement en helg eller två, och bestäm sen om du verkligen behöver en plotter. Jag känner i dagsläget att så inte är fallet för mig. Även om det såklart skulle underlätta etc etc. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för Eniro, prova iSailor, några tior till men mer proffsig än en "riktig" plotter. Eller Navionics, lite begränsad men extremt lättanvänd.

 

En "riktig" plotter är kanske inte lika nödvändig idag men fortfarande överlägsen att synas i solljus, tål vatten koppla till andra givare, lod, log, vind, AIS mm. Men det mest oslagbara är plotter + iPad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för Eniro, prova iSailor, några tior till men mer proffsig än en "riktig" plotter. Eller Navionics, lite begränsad men extremt lättanvänd.

 

En "riktig" plotter är kanske inte lika nödvändig idag men fortfarande överlägsen att synas i solljus, tål vatten koppla till andra givare, lod, log, vind, AIS mm. Men det mest oslagbara är plotter + iPad!

 

Då min ipad saknar GPS funktion och min mobil använder android så kan jag tyvärr inte prova iSailor om jag förstått det korrekt.

 

Har också använt mig av svenska Seapilot appen då Eniro tidigare hade strul med sina Offline kartor, men det är nu fixat och jag föredrar Eniros interface och kartor över Seapilot.

 

Jag provar gärna andra appar som fungerar på Android ifall någon har andra preferenser, är även på jakt efter digitala sjökort över Åland och Finland vilket Eniro saknar.

 

Eniro till vänster vs Seapilot till höger:

 

I15xMFM.jpgasdmggr94D.jpg

 

Eniro till vänster vs Seapilot till höger:

 

JcJE92S.jpgC2PdRXB.jpg

 

Använder som sagt mestadels vanliga papperskort, men ibland kan det vara skönt att veta ifall man är 50 meter från en osynlig grynna eller 200 meter. 

Och som ni ser på bilderna ovan så är Seapilots grynnor svårare att bedömma avstånd på, då dess "stjärnor" byter storlek när man zoomar in och ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att många av Raymarines plottrar inte stöder NMEA 0183, utan bara NMEA 2000 och sitt egna gränssnitt SeaTalk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en SeaTalk 1 (NMEA 0183) till SeaTalk ng konverter (Raymarine E22158)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en SeaTalk 1 (NMEA 0183) till SeaTalk ng konverter (Raymarine E22158)...

 

Finns flera, tex iMux som kan koppla flera NMEA0183 och skicka via WiFi till iPad mm. Men det är alltid en extrakostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är i en liknande situation som du och har också varit ute och titta på plotter. En sak som kan vara intressant är var man ska ha den. I mitt fall blir det öppet i sittbrunnen och när jag har testat de olika modellerna så kom jag fram till att starkt solljus och sol reflexer hanterade raymarine es modeller bäst dock så är deras programvara kanske inte det bästa.

 

B&G har väldigt trevliga segel funktioner men kanske inte så stort behov vid semester segling. Garmin och Raymarine har också börjat med sådant men B&G har kommit längst.

 

Håller med gällande knapp kontroller. I dåligt väder så fungerar tryckskänslig skärm dåligt rent generellt.

 

Själv så gillar jag C-MAPs kartmaterial och dess utseende. Så en viktig punkt för mig är att plottern ska kunna hantera detta.

 

Dock så fick jag ett tips att Raymarines programvara skulle vara under omskrivning så förbättringar är kanske påväg och ifall inköpet inte är tänkt förren till våren så kanske beslutet ska vänta till senare? Saker ändrats hela tiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B&G har väldigt trevliga segel funktioner men kanske inte så stort behov vid semester segling. Garmin och Raymarine har också börjat med sådant men B&G har kommit längst.

 

Jag är nyfiken - vad är det för trevliga funktioner vi pratar om..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

B&G har väldigt trevliga segel funktioner men kanske inte så stort behov vid semester segling. Garmin och Raymarine har också börjat med sådant men B&G har kommit längst.

Jag är nyfiken - vad är det för trevliga funktioner vi pratar om..?

Plotter kan blåsa på seglen. Helt fantastiskt i stiltje faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är nyfiken - vad är det för trevliga funktioner vi pratar om..?

 

 

Jag orkade inte sätta mig in i allt men de skriver tex: The SailSteer sail navigation screen shows Heading and COG, Current Layline, Calculated Tide, True Wind Angle indicator, Rudder Angle Indicator and Opposite Tack Layline 

 

Kan samverka med GRIB filer mm. Kräver vindgivare, totalt runt 25 papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle formulert mig annorlunda. Nej den blåser inte på segel :) , men ifall man vill segla så optimalt som möljigt = snabbt så har den funktioner som hjälper till med detta. Kanske mest för kappseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle formulert mig annorlunda. Nej den blåser inte på segel :) , men ifall man vill segla så optimalt som möljigt = snabbt så har den funktioner som hjälper till med detta. Kanske mest för kappseglare.

OK, eftersom jag ställde frågan...

Jo - jag tror inte den blåser på seglen, men jag har en äldre plotter och kappseglar en del. En vacker dag kommer plottern att behöva bytas ut, jag belv nyfiken ich hakar på frågan. Läste snabbt på om B&G och dess funktioner, men fattade inte riktigt vad som var så bra med dem och undrar därför om jag kunde få en närmare förklaring av vad de gör som gör att man kan segla snabbt och optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en tillkopplad vindvinkelmätare får du en hint om när det är bäst att slå eftersom systemet lär sig dels din båts kryssvinkel och håller koll på om vinden vrider något.

Detta sammantaget får du ett bättre vmg och når målet snabbare, vilket kan vara bra vid just kappsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har årets uppsättning av hela B and G setupen med Zeus 2. Har seglat cirka 1500 sjömil semestersegling med den. Min erfarenhet är att interface är lätthanterat. Allt känns intuitivt, men ändå generiskt. Allt hänger ihop seamless ink rodergivare och autopilot.

 

Men, trots en hel del genomläsning av manualer får jag inte till laylines i kartan med rätt vinklar. Och nu menar jag att vinklarna är helt galna, trots att de är inställda var och en för sig. Är osäker på om det är s b s eller ngt i hårdvaran som strular. Även kombinationen kompasskurs som visas och autopilot strular, men autopiloteni sig är klockren.

 

För cruising, perfekt. För ambitionsnivå över det kan jag inte uttala mig.

 

Förutom ren gps och karta, är det jag mest använt mig att kunna få upp hela skärmen på iPad. Vi har haft kanske 4-5 ankarnätter med lite svettiga förhållanden, där jag har vaknat ofta och snabbt kolla på iPad att vi ligger rätt till.

 

Vidare, autopiloten kan ställas in på vindvinkel, och det fungerar fantastiskt med vinkel 180 grader och saxade segel, alternativt att lägga in plus minus 25-30 grader på det och köra djupt. Eller noll grader och nedtagning av storen.

 

Sammantaget, med främst cruising i bagaget och tankarna, är det ett mkt trevligt helhetssystem.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...