Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
gladius

Konservering av dieselmotor med sjövattenfilter

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpte en båt med en Volvo Penta MD2020. Som extra tillbehör har denna motor ett sjövattenfilter. den förra ägaren sa att man kan konservera motorn inför vintern genom att hälla glykolblandningen direkt i sjövattenfiltret och köra motorn tills glykolblandningen kommer ut genom avgasutsläppet. (uppsamlas naturligtvis i en hink)

Enligt instruktionsboken ska man köra runt glykolblandingen från avgasutsläppet tillbaka till sjövattenintaget i några minuter

 

Min konkreta fråga: Går det lika bra med att fylla glykolblandningen i sjövattenfiltret som att köra runt vätskan enligt instruktionsboken?

(Det verkar onekligen enklare att bara hälla i glykolbalandning i sjövattenfiltret)

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har köpte en båt med en Volvo Penta MD2020. Som extra tillbehör har denna motor ett sjövattenfilter. den förra ägaren sa att man kan konservera motorn inför vintern genom att hälla glykolblandningen direkt i sjövattenfiltret och köra motorn tills glykolblandningen kommer ut genom avgasutsläppet. (uppsamlas naturligtvis i en hink)

Enligt instruktionsboken ska man köra runt glykolblandingen från avgasutsläppet tillbaka till sjövattenintaget i några minuter

 

Min konkreta fråga: Går det lika bra med att fylla glykolblandningen i sjövattenfiltret som att köra runt vätskan enligt instruktionsboken?

(Det verkar onekligen enklare att bara hälla i glykolbalandning i sjövattenfiltret)

 

Med vänlig hälsning Thomas S

 

Det funkar alldeles utmärkt. Stäng bordgenomföringen och fyll filtret med en vattenkanna, starta motorn och kör igenom hela kannan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör precis så med min Lombardini.

Återförsäljaren rekommenderade det till och med. 

Glöm inte att stänga färskvattenintaget bara :)

 

Var noga så att inte glykolen hamnar i naturen. Brukar låta någon stå med en hink vid utsläppet och sedan hälla glykolen i en flaska för vidare färd till återvinningcentralen. Gör samma sak på våren innan sjösättning då jag fyller vanligt vatten i filtret och "kör rent" så att inte glykolen ska hamna i havet.

 

/Pinge 

 

Redigerad av PingePolar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om glykolen hamnar i havet är det inte lika allvarligt som om glykol hamnar på marken. Glykol är giftigt för däggdjur och det finns fåtal däggdjur i havet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till PingePolar

"Glöm inte att stänga färskvattenintaget bara" 

Är det inte saltvattendelen vi talar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör precis så med min Lombardini.

Återförsäljaren rekommenderade det till och med. 

Glöm inte att stänga färskvattenintaget bara :)

 

Var noga så att inte glykolen hamnar i naturen. Brukar låta någon stå med en hink vid utsläppet och sedan hälla glykolen i en flaska för vidare färd till återvinningcentralen. Gör samma sak på våren innan sjösättning då jag fyller vanligt vatten i filtret och "kör rent" så att inte glykolen ska hamna i havet.

 

/Pinge 

Varför köra glykolen till återvinningen? Spara den till nästa år, det räcker med att man spetsar med lite koncentrat så kan den användas flera gånger.

Kolla med glykolmätare att du har rätt frystemp på det som kommer ut ur avgasröret (glykolen späds ut av vattnet som finns i systemet) om inte spetsa och kör igenom en vända till. 

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om glykolen hamnar i havet är det inte lika allvarligt som om glykol hamnar på marken. Glykol är giftigt för däggdjur och det finns fåtal däggdjur i havet...

 

Ser ingen anledning att i onödan släppa ut något i havet som inte hör dit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till PingePolar

"Glöm inte att stänga färskvattenintaget bara" 

Är det inte saltvattendelen vi talar om?

 

Jo, jag skrev fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi drar det i årets glykoltråd också då, förhoppningsvis är det någon där ute som påverkas varje år :).

Om vi förenklar verkligheten lite finns det två typer av glykol, etylen och propylen-glykol.

ETYLENglykol är supergiftigt och smakar sött. Ett mycket effektift gift om man vill döda grannens hund eller vill att vargar ska försvinna t.ex. Tänk på att om det skvätter ut bakom båten vid konservering så kan det bli en dödfälla för hunden eller grannens unge! Det är miljöskadligt om det hamnar i sjön också.

 

PROPYLEN-glykol är inte på långa vägar i närheten av lika miljöskadlig eller giftig. Skulle du palta lite med denna på grusplanen är det inte hela världen.

Numera säljs den ofta under något miljöpåhittigt ord, men är egentligen den "gamla klassiska" glykolen som användes före etylen.

 

Så, för vinterkonservering använder du givetvis PROPYLEN-glykol!

 

Etylen har förvisso något lite bättre egenskaper när det gåller bytesintervaller osv, men det spelar roll efter 6år i en bil, inte efter 6 månader i en kylslang till en avstängd motor som normalt dricker sjö/saltvatten. Den ska bara förhindra frysning och rostskydda ett halvår så det går utmärkt med propylen.

 

Om du även har en SLUTEN del med kylätska (söt/färsk-vattenkylning) där samma vätska går i flera år och rör sig i motorn, så ska du följa motortillverkarens rekomendation till den vätskan. Skriver de etylen eller volvospecial t.ex har de nån anledning till det. Men den västkan skvätter ju inte ut i naturen till våren så det gör inte samma skada heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...